29.8.19

Organic Noises /2019/

Intro; Yarkhushta; Hoondz; Pozic Mamo Roz; Dle Yaman; Lorik; Outro.









Zespół Organic Noises powstał jesienią 2016 roku od początku istnienia swe brzmienie skierowując w stronę nasączonego etnicznymi elementami progresywnego rocka. W rozbudowanych utworach grupy odnajdziemy echa tradycyjnej muzyki ormiańskiej i orientu, a instrumentarium zespołu łączy w sobie gitary, skrzypce, syntezatory, moog, bas i perkusję z egzotycznymi dźwiękami takich instrumentów jak duduk, zurna, pku czy ney.
Oryginalna konwencja muzyczna Organic Noises spotyka się z dużym uznaniem odbiorców, o czym świadczą gorąco przyjmowane koncerty grupy oraz sukcesy podczas rozmaitych festiwali i przeglądów (m.in. VI School & Jazz Festival w Lubaczowie, VIII RCK Pro Jazz Festiwal 2017, Jazz Juniors Hitch On Music Exchange 2017, New York Festiwal 2018 i Jazzowe Skrzydła 2018).
Nakładem wytwórni Lynx Music ukazał się eponimicznie zatytułowany debiutancki album formacji, zawierający koncepcyjnie ułożony autorski program, w którym w konwencję rocka progresywnego zgrabnie wplecione zostały elementy tradycyjnej muzyki ormiańskiej, wschodnio-europejskiej, a nawet jazzu.
Efekt jaki otrzymujemy pod postacią pierwszego albumu formacji proponującej tak ciekawe zderzenie stylistyczne zachwyca od pierwszej do ostatniej minuty. Ciekawie skonstruowane, rozbudowane utwory prowokują wyobraźnię i bezwarunkowo wciagają. Jest tu miejsce zarówno na pełne żaru stricte rockowe "brudne" partie gitary, pełne przestrzeni solówki elektronicznych instrumentów klawiszowych, kreatywne skrzypce (których sposób zastosowania może wywoływać skojarzenia z dokonaniami legendarnej formacji Kansas), czy w końcu idealnie wpasowane w całość partie grane przez Zofię Trystuła-Hovhannisyan na wywodzącym się z Armenii, charakteryzującym się nosowym zbliżonym do saksofonu brzmieniem, drewnianym instrumencie duduk.
To właśnie posiadający ponad 1500-letnią tradycję duduk, niejednokrotnie ostatecznie decyduje o specyficznym brzmieniu Organic Noises. Dostrzeżemy to choćby podczas rozbudowanego do ponad 9 minut utworu "Pozic Mamo Roz", nagranego z gościnnym udziałem wywodzącej się ze słowackiej grupy Hrdza, wokalistki Susanny Jara, a okraszonego dźwiękami didgeridoo Pawła Chlastawy -nagrania bodaj najbardziej jednoznacznie odnoszącego się do folkloru Armenii spośród zebranych na płycie.
Innym utworem, w którym odnajdziemy partie wokalne (Roksana Sadowska, Iwona Karcz) jest klimatyczny, impresyjny "Dle Yaman".
Fonograficzny debiut Organic Noises to płyta pełna znakomitych pomysłów i rozwiązań, tchnąca świeży powiew zarówno w stronę polskiego rocka progresywnego, jak szeroko rozumianej muzyki etnicznej. Dawno już na polskiej scenie nie mieliśmy do czynienia z tak wyśmienitą i pod każdym względem oryginalną propozycją. 
Album ukazał się 29 lipca 2019.
Robert Ratajczak

__________________________________________


Organic Noises
CD 2019, Lynx Music LM 166

program:
1. Intro
2. Yarkhushta
3. Hoondz
4. Pozic Mamo Roz
5. Dle Yaman
6. Lorik
7. Outro

personel:
Zofia Trystuła-Hovhannisyan - duduk, obój, zurna, shvi, wokal
Joanna Chudyba - skrzypce
Karolina Wiercioch - instr. klawiszowe
Robert Wiercioch - gitara, saz
Marcin Chatys - gitara basowa, kontrabas, moog
Jan Rusin – perkusja, instr. perkusyjne
oraz:
Jan Koźliński - bass
Susanna Jara, Roksana Sadowska, Iwona Karcz - wokal
Paweł Chlastawa - didgeridoo
__________________________________________