29.1.20

Warsaw Philharmonic Brass Quintet: Polish Modern Brass Music /2019/


Witold Lutosławski: Fanfare for CUBE; Edward Sielicki: Ensaladas; Benedykt Konowalski: Apage satanas; Bartosz Kowalski: Kwintet na instrumenty dęte blaszane; Benedykt Konowalski: Halucynacje; Piotr Wróbel: Trzy strefy czasowe; Kazimierz Machała: Sunset Rag.



Album "Polish Modern Brass Music" zawiera kompozycje kameralne Witolda Lutosławskiego, Edwarda Sielickiego, Benedykta Konowalskiego, Bartosza Kowalskiego, Piotra Wróbla i Kazimierza Machały, przeznaczone na instrumenty dęte blaszane.
Płyta nagrana została przez istniejący od 1991 roku Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych (Warsaw Philharmonic Brass Quintet) tworzony przez wybitnych solistów Orkiestry Filharmonii Narodowej. Szeroki repertuar kwintetu obejmuje utwory od renesansowych po współczesne, zarówno oryginalne, jak transkrypcje znanych utworów muzyki klasycznej i popularnej. Występy zespołu cieszą się ogromnym zainteresowaniem melomanów w całej Europie, czego dowodem było choćby gorące przyjęcie Warsaw Philharmonic Brass Quintet w Paryżu podczas festiwalu Chopin Dans Tous Ses Etats.
Utwory zebrane na płycie ukazują szeroki wachlarz stylistyczny, łączący pierwotną stylistykę każdego z utworów z konwencją właściwą współczesnej muzyce.
Doskonale ułożona została dramaturgia całej płyty, którą rozpoczyna 30-sekundowa miniatura Witolda Lutosławskiego "Fanfare for CUBE" powstała w 1987 roku z myślą o muzykach Cambridge University Brass Ensemble, a kończy jazzowe "Sunset Rag" Kazimierza Machały z 1948 roku, ukazujące zgoła inne oblicze warszawskiego zespołu.
Pomiędzy tymi dwoma odległymi od siebie stylistycznie utworami, znajdziemy nie mniej urozmaicony program, złożony z bardziej rozbudowanych utworów.
Taką jest choćby mini suita "Ensaladas" Edwarda Sielickiego, złożona z połączonych z sobą rozmaitych muzycznych motywów, tworzących zupełnie nową formę.
Dwa utwory zamieszczone na płycie są dziełem Benedykta Konowalskiego. To "Apage satanas", w którym dominuje niepokój symbolizujący walkę dobra ze złem, oraz zupełnie inne w odbiorze "Halucynacje", będące barwnym kolażem rozmaitych stylistyk i konwencji.
Młodsze pokolenie twórców reprezentują rozbudowane do kilkunastu minut trzyczęściowe formy kompozytorskie Bartosza Kowalskiego ("Brass Quintet" z 2001 roku) i Piotra Wróbla ("Trzy strefy czasowe" z 2013 roku). To już z kolei muzyka ze wszech miar współczesna i pełna nowatorskich rozwiązań.
Niniejsza płyta prezentuje muzykę opartą na brzmieniu instrumentów zazwyczaj rozproszonych w orkiestrze w różnych sekcjach, co pozwoli na dostrzeżenie rozmaitych niuansów i barw. Znakomite nagranie Warsaw Philharmonic Brass Quintet, po raz kolejny udowadnia mistrzostwo wykonawcze zespołu i niewiarygodną wręcz zdolność muzyków do dopasowania się do każdej niemal konwencji. Urozmaicony program płyty obalający wszelkie bariery stylistyczne, złożony z mało znanych i rzadko wykonywanych kompozycji współczesnych kompozytorów powstałych w latach 1987-2013, dopełnia całości.
Płyta ukazała się 29 listopada 2019.
Robert Ratajczak

___________________________________________


Warsaw Philharmonic Brass Quintet
Polish Modern Brass Music
CD 2019, Chopin University Press UMFCD 121

program:

  1. Witold Lutosławski - Fanfare for CUBE 
  2. Edward Sielicki - Ensaladas
  3. Benedykt Konowalski - Apage satanas

Bartosz Kowalski - Kwintet na instrumenty dęte blaszane:
  4. I
  5. II
  6. III

  7. Benedykt Konowalski - Halucynacje

Piotr Wróbel - Trzy strefy czasowe:
  8.   I Kiedyś
  9.  II Teraz
10. III Później

11. Kazimierz Machała - Sunset Rag

Kwintet Instrumentów Dętych Blaszanych Filharmonii Narodowej
(Warsaw Philharmonic Brass Quintet):
Krzysztof Bendarczyk, Mariusz Niepiekło – trąbki
Aleksander Szebesczyk – waltornia
Andrzej Sienkiewicz – puzon
Arkadiusz Więdlak – tuba
___________________________________________


Od 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą.
Od grudnia 2017 roku wszystkie płyty wydawane przez Chopin University Press ukazują się pod patronatem LongPlay.