Amoroso; Nocturne; Prayer I; Prelude In A Major; Prelude In E Minor; Prayer II; Rodrigo; Nocturne II; Prelude XI.
Znany z kilku autorskich albumów oraz formacji The Moongang, Quartado i Elec-Tri-City, znakomity gitarzysta i kompozytor Marcin Wądołowski w roku 2018 wraz z kontrabasistą Piotrem Lemańczykiem, przygotował płytę wypełnioną autorskimi Preludiami na gitarę i kontrabas. Zawierający zestaw 10 krótkich utworów instrumentalnych album "Preludes for Guitar and Double Bass", odsłonił nieznane dotąd oblicze Wądołowskiego, trafiając zarówno w gusta miłośników jazzu jak kameralnej muzyki klasycznej. Artystę grającego na akustycznym, klasycznym instrumencie usłyszeliśmy w konwencji wymagającej wyjątkowej techniki i wirtuozerii, a kompozycje wypełniające płytę oscylowały wokół klasycznej muzyki gitarowej spod znaku takich twórców jak Heitor Villa-Lobos czy Hector Berlioz.
Na swej nowej płycie (kolejnej wydanej nakładem prestiżowej wytwórni DUX), wszechstronny gitarzysta z powodzeniem podąża w kierunku obranym na wspomnianym albumie. Tym razem jednak mamy do czynienia z muzyką bardziej rozbudowaną instrumentalnie i brzmieniowo.
Na "Chamber Avenue" poza Piotrem Lemańczykiem, Wądołowskiemu towarzyszy znakomita i doskonale znana w kręgach miłośników klasyki grupa NeoQuartet oraz oboistka Marta Różańska.
Płytę wypełniają autorskie utwory dedykowane ważnym dla Wądołowskiego kompozytorom i muzykom (Andrés Segovia, John Abercrombie, Joaquín Rodrigo, Mieczysław Karłowicz i Bill Evans), oraz ciekawe opracowania dwóch Preludiów Fryderyka Chopina i dwuczęściowy utwór "Prayer" francuskiego kompozytora i organisty Jacquesa Berthiera. Kończące program "Prelude XI" stanowi niejako nawiązanie do poprzedniej płyty gitarzysty i jej zgrabne uzupełnienie.
"Chamber Avenue" to muzyka pełna rozmaitych barw i odcieni, odsłaniająca nie tylko nadzwyczajne możliwości techniczne i wirtuozerskie Marcina Wądołowskiego, ale też wyjątkowe zdolności artysty w zakresie tworzenia kompozycji oraz błyskotliwych aranżacji i transkrypcji. Opracowania i instrumentacja pełne są ciekawych rozwiązań i dźwiękowych smaczków.
Od lat współpracujący z gitarzystą Piotr Lemańczyk, idealnie wpasował się w konwencję płyty okraszając każdy z utworów swą sugestywną grą, a niezawodny NeoQuartet zapewnił muzyce stylową oprawę dodając jej głębi i przestrzeni. Ogromne znaczenie mają też słyszane w większości nagrań partie charakteryzującego się specyficzną barokową barwą oboju (Marta Różańska).
Marcin Wądołowski to jeden z niewielu polskich muzyków z równym powodzeniem realizujących się równolegle na polu jazzu i muzyki klasycznej. Oby ten muzyczny dualizm udało się gitarzyście utrzymać jak najdłużej, bowiem w obu przypadkach mamy do czynienia z zachwycającym efektem.
Album ukazał się 4 czerwca 2020.
Robert Ratajczak
___________________________________________
Marcin Wądołowski: Chamber Avenue
CD 2020, DUX 1539
program:
Marcin Wądołowski:
1. Amoroso / for Andrés Segovia
2. Nocturne / for John Abercrombie
3. Jacques Berthier - Prayer I
Fryderyk Chopin:
4. Prelude In A Major
5. Prelude In E Minor
6. Jacques Berthier - Prayer II
Marcin Wądołowski:
7. Rodrigo / for Joaquín Rodrigo
8. Nocturne II / for Mieczysław Karłowicz
9. Prelude XI / for Bill Evans
personel:
Marcin Wądołowski - gitara
Piotr Lemańczyk - kontrabas
oraz:
Marta Różańska - obój
NeoQuartet:
Karolina Piątkowska-Nowicka, Paweł Kapica - skrzypce
Michał Markiewicz - altówka
Krzysztof Pawłowski - wiolonczela
___________________________________________