Fryderyk Chopin:
4 Mazurkas Op. 33; 4 Mazurkas Op. 41; 3 Mazurkas Op. 50;
Karol Szymanowski:
Karol Szymanowski:
12 Mazurkas from 20 Mazurkas, Op. 50.
Doskonała pianistka i zasłużony pedagog Maria Korecka-Soszkowska na wydanej w 2017 roku płycie "Chopin" z wyjątkową gracją i wdziękiem oraz mistrzowską wirtuozerią przeprowadziła nas przez zmieniające się niczym w kalejdoskopie klimaty idylli, nokturnu czy ballady zawarte w Preludiach Fryderyka Chopina.
W roku 2020 w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach artystka zarejestrowała 11 Mazurków Chopina z lat 1837-1842, zestawiając je z powstałymi 80 lat później 12 Mazurkami Karola Szymanowskiego. Nagrania te znalazły się na omawianym albumie.
Oparte na polskim folklorze tanecznym utwory fortepianowe dwóch wielkich polskich kompozytorów powstałe na przestrzeni 90 lat tworzą zgrabnie ułożony 2-częściowy program eksponujący wielobarwność polskiej muzyki, oraz ogromną jej ekspresję.
Mazurki słyszane przez Chopina w trakcie jego licznych pobytów w wiejskich majątkach i udziału w odbywających się tam rozmaitych uroczystościach, dożynkach i wieczornicach, zainspirowały kompozytora do przedstawienia tej ludowej muzyki na salonach. Efektem były wyrafinowane stylizacje fortepianowe, które z upływem lat na dobre zadomowiły się w kanonie światowej pianistyki.
Kilkadziesiąt lat później z formułą zmierzył się prekursor polskiej awangardy muzycznej, Karol Szymanowski. Jego Mazurki znacznie jednak odbiegały charakterem od chopinowskich transkrypcji, będąc utworami wirtuozowskimi i eksponującymi wyjątkową ekspresję.
Podzielony na dwie części program niniejszej płyty ukazuje tym samym dwa bardzo różne oblicza mazurków.
Album "Chopin, Szymanowski - Mazurkas" to także kolejna okazja zasłuchania się w grę jednej z najznakomitszych polskich pianistek-chopinistek, jaką jest Maria Korecka-Soszkowska. Artystka w mistrzowskim stylu przeprowadza nas zarówno przez wielobarwne i bogate melodycznie i harmonicznie tematy Chopina, jak wyszukane i skomplikowane struktury Szymanowskiego.
Od najsłynniejszych utworów jak otwierający płytę Mazurek No.1 gis-moll Chopina, aż do mniej popularnych i trudniej rozpoznawalnych Mazurków Szymanowskiego, obcujemy z muzyką której nie oprze się żaden szanujący się meloman.
W roku 2020 w Europejskim Centrum Matecznik "Mazowsze" w Otrębusach artystka zarejestrowała 11 Mazurków Chopina z lat 1837-1842, zestawiając je z powstałymi 80 lat później 12 Mazurkami Karola Szymanowskiego. Nagrania te znalazły się na omawianym albumie.
Oparte na polskim folklorze tanecznym utwory fortepianowe dwóch wielkich polskich kompozytorów powstałe na przestrzeni 90 lat tworzą zgrabnie ułożony 2-częściowy program eksponujący wielobarwność polskiej muzyki, oraz ogromną jej ekspresję.
Mazurki słyszane przez Chopina w trakcie jego licznych pobytów w wiejskich majątkach i udziału w odbywających się tam rozmaitych uroczystościach, dożynkach i wieczornicach, zainspirowały kompozytora do przedstawienia tej ludowej muzyki na salonach. Efektem były wyrafinowane stylizacje fortepianowe, które z upływem lat na dobre zadomowiły się w kanonie światowej pianistyki.
Kilkadziesiąt lat później z formułą zmierzył się prekursor polskiej awangardy muzycznej, Karol Szymanowski. Jego Mazurki znacznie jednak odbiegały charakterem od chopinowskich transkrypcji, będąc utworami wirtuozowskimi i eksponującymi wyjątkową ekspresję.
Podzielony na dwie części program niniejszej płyty ukazuje tym samym dwa bardzo różne oblicza mazurków.
Album "Chopin, Szymanowski - Mazurkas" to także kolejna okazja zasłuchania się w grę jednej z najznakomitszych polskich pianistek-chopinistek, jaką jest Maria Korecka-Soszkowska. Artystka w mistrzowskim stylu przeprowadza nas zarówno przez wielobarwne i bogate melodycznie i harmonicznie tematy Chopina, jak wyszukane i skomplikowane struktury Szymanowskiego.
Od najsłynniejszych utworów jak otwierający płytę Mazurek No.1 gis-moll Chopina, aż do mniej popularnych i trudniej rozpoznawalnych Mazurków Szymanowskiego, obcujemy z muzyką której nie oprze się żaden szanujący się meloman.
Płyta ukazała się 26 września 2020.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Maria Korecka-Soszkowska: Chopin, Szymanowski - Mazurkas
CD 2020, DUX 1628
program:
Fryderyk Chopin
4 Mazurkas Op.33:
1. No.1 in G sharp minor
2. No.2 in C major
3. No.3 in D major
4. No.4 in B minor
4 Mazurkas Op.41:
5. No.1 in E minor
6. No.2 in B major
7. No.3 in A flat major
8. No.4 in C sharp minor
3 Mazurkas Op.50:
9. No.1 in G major
10. No.2 in A flat major
11. No.3 in C sharp minor
Karol Szymanowski - 12 Mazurkas from 20 Mazurkas, Op. 50:
12. No.1. Sostenuto. Molto rubato
13. No.2. Allegramente. Poco vivace
14. No.3. Moderato
15. No.4. Allegramente, risoluto
16. No.5. Moderato
17. No.6. Vivace
18. No.7. Poco vivace
19. No.8. Moderato (non troppo)
20. No.9. Tempo moderato
21. No.10. Allegramente. Vivace. Con brio
22. No.11. Allegretto
23. No.12. Allegro moderato
Maria Korecka-Soszkowska - fortepian
CD 2020, DUX 1628
program:
Fryderyk Chopin
4 Mazurkas Op.33:
1. No.1 in G sharp minor
2. No.2 in C major
3. No.3 in D major
4. No.4 in B minor
4 Mazurkas Op.41:
5. No.1 in E minor
6. No.2 in B major
7. No.3 in A flat major
8. No.4 in C sharp minor
3 Mazurkas Op.50:
9. No.1 in G major
10. No.2 in A flat major
11. No.3 in C sharp minor
Karol Szymanowski - 12 Mazurkas from 20 Mazurkas, Op. 50:
12. No.1. Sostenuto. Molto rubato
13. No.2. Allegramente. Poco vivace
14. No.3. Moderato
15. No.4. Allegramente, risoluto
16. No.5. Moderato
17. No.6. Vivace
18. No.7. Poco vivace
19. No.8. Moderato (non troppo)
20. No.9. Tempo moderato
21. No.10. Allegramente. Vivace. Con brio
22. No.11. Allegretto
23. No.12. Allegro moderato
Maria Korecka-Soszkowska - fortepian
_____________________________________________