18.3.21

Dead Cat Bounce: Lucky & Live in STL /2020/

Pendulum Sketch; Friar Tuck's Railroad Adventure; Mentes Flexiveis; Elegy; Ictus, Blues-Us; The Null Set; Goodbye Porkpie Hat; Hot Peas & Butter.

 
 
 
 
 
 
 
Amerykański saksofonista, flecista i kompozytor Matthew Steckler znany też jako Matty Stecks, jest inicjatorem wielu znakomitych jazzowych projektów. Działalność artysty obejmuje jednak nie tylko projekty stricte jazzowe, ale też tworzenie muzyki dla potrzeb teatru, filmu i gier komputerowych, oraz prace w dziedzinie elektroakustyki i multimediów. Ponadto od roku 2017 Steckler jest wykładowcą na wydziale Jazzu i Współczesnej Muzyki Popularnej w renomowanej kanadyjskiej Brandon University School of Music. Jako muzyk współpracował z takimi osobistościami jak m.in. Lee Konitz, Anthony Braxton, Gunther Schuller, Dan Weiss, Randy Brecker, Joe Lovano czy Bob Moses, a pośród formacji prowadzonych przez saksofonistę wymienić możemy takie składy jak m.in.: Musical Tramps, Persiflage i Dead Cat Bounce.
Ostatnia z wymienionych grup, której brzmienie definiują cztery saksofony, kontrabas i perkusja powstała w 1997 roku w Bostonie i ma na koncie szereg gorąco przyjętych koncertów zarówno podczas festiwali jak w amerykańskich klubach jazzowych, a także kilka znakomitych albumów: "Lucky by Association" (1998), "Legends of the Nar" (2002), "Home Speaks to the Wandering" (2004) i "Chance Episodes" (2011). Uzupełnieniem dyskografii Dead Cat Bounce jest wydana pod koniec 2020 roku płyta "Lucky & Live in STL" z nagraniami dokonanymi w lutym 2003 roku
w Seattle.
Formację tworzyli wówczas saksofoniści: Matt Steckler, Jared Sims, Felipe Salles i Charlie Kohlhase, oraz Gary Wicks (kontrabas) i Bill Carbone (perkusja).
Zdominowana przez saksofony muzyka, poraża mocą i energią. Cztery instrumenty o różnych brzmieniach kreują zarówno wspólne partie zespołowe, jak indywidualne solówki i porywające dialogi, a znakomicie pracująca sekcja rytmiczna nadaje utworom wyraźnie zaakcentowany puls.
W estetyce wypracowanej przez Dead Cat Bounce odnajdziemy zarówno echa historycznych formacji Charlesa Mingusa i Duke'a Ellingtona, jak wpływy takich zespołów jak Art Ensemble of Chicago i The World Saxophone Quartet. Tutaj jednak wszystko to wyraźnie podszyte jest swingiem, a niekiedy latynoskim posmakiem i mimo nawiązań do free jazzu, podane w nieco lżejszej formie.
Słychać że muzycy najzwyczajniej doskonale bawią się muzyką i odkrywanymi w czasie bieżącym rozwiązaniami, bez jakiegokolwiek ciążącego nad nimi konwencyjnego balastu. Mimo to instrumentaliści uważnie się słuchają i doskonale komunikują, co znakomicie sprawdza się podczas zbiorowych improwizacji.
W najbardziej rozbudowanym na płycie
utworze, ozdobionym znakomitym, żywiołowym solem perkusji "Ictus, Blues-Us", usłyszymy wyraźnie cytaty z "Get Up, Stand Up" Boba Marleya, na który to temat artyści spontanicznie trafili podczas kreatywnych wariacji.
Z kolei w jednym z najbardziej swingujących utworów w tym zestawie: "The Null Set", na dłuższą chwilę pałeczkę lidera przejmuje kontrabasista Gary Wicks, serwując nam przy wsparciu perkusji Billa Carbone'a zapierającą dech w piersi, improwizowaną solówkę, a w radośnie zamykającym album "Hot Peas & Butter", muzycy skandują tytuł utworu i klaszczą, nadając mu wyraźny klimat gospel.
Dead Cat Bounce to jeden z kilku wizjonerskich projektów Matthew Stecklera, którego dorobek zdecydowanie zasługuje na szersze upowszechnienie. Dobrze iż po blisko 18 latach doczekaliśmy się płyty, zawierającej te historyczne już dziś nagrania.
Album ukazał się 30 grudnia 2020.
Robert Ratajczak

_____________________________________________

 
 
Dead Cat Bounce: Lucky & Live in STL
CD 2020, Matty Stecks Music

program:
1. Pendulum Sketch
2. Friar Tuck's Railroad Adventure
3. Mentes Flexiveis
4. Elegy
5. Ictus, Blues-Us
6. The Null Set
7. Goodbye Porkpie Hat
8. Hot Peas & Butter

personel:
Matt Steckler, Jared Sims, Felipe Salles, Charlie Kohlhase - saksofony
Gary Wicks - kontrabas
Bill Carbone - perkusja
_____________________________________________