6.6.21

Ludwik Sarski Orchestra: The Kid /2021/

Sarski's Theme; Loneliness; Charlie's Rag; Please Love Me; Dailyness; Working Day; Dangerous Flirt; Run!; Blues?; Impresario Waltz; Pancakes; Brawl; Big Brother’s Blues; Brawl II; Big Brother’s Blues II; Please Love Me II; Waltz For John; Father’s Sadness; No Home; Dreamland; Waltz For John II.

 
 
 
"The Kid" ("Brzdąc") to pełnometrażowy fabularny niemy film w reżyserii Charliego Chaplina z 1921 roku, opowiadający o przyjaźni wędrownego szklarza i trampa z młodym sierotą, którym od niemowlęcia się opiekuje. Ze względu na treść i przekaz, będący komediodramatem obraz niejednokrotnie porównywano do powieści Charlesa Dickensa "Oliver Twist". Chaplin zagrał w filmie główną rolę, był jego reżyserem, napisał scenariusz i samodzielnie go wyprodukował.
Mimo iż w roku 1971 będący również znakomitym kompozytorem Chaplin, wyposażył film również we własną muzykę, pierwotna niema wersja "Brzdąca" stanowi wdzięczny materiał dla wielu kompozytorów, w tym także polskich artystów jak m.in. Tomasz Lewandowski i zespół Czerwie.
W styczniu 2021 roku minęło równo 100 lat od światowej premiery chaplinowskiego "Brzdąca". Dla dwóch znakomitych multiinstrumentalistów i kompozytorów: Damiana Szymczaka i Piotra Tomali, okazało się to znakomitą okazją do pochylenia się nad filmem i przygotowania oprawy muzycznej.
W ramach prowadzonego przez artystów kolektywu pod nazwą Orkiestra Ludwika Sarskiego, specjalizującego się w stylu early jazz oraz muzyce 20-lecia międzywojennego, Szymczak (klarnet, fortepian) i Tomala (akordeon, perkusjonalia) przygotowali płytę wypełnioną suitą inspirowaną tym filmem.
Estetyka brzmieniowa Orkiestry Ludwika Sarskiego idealnie harmonizuje z klimatem filmu i czasami, w których rozgrywa się akcja filmu. Damian Szymczak i Piotr Tomala doskonale czują się w tej estetyce, zaszczepiając w muzykę elementy jazzowego walca, tanga, brzmień klezmerskich, ale też swingu i ragtime'u. Podobnie jak obraz Chaplina, taki i suita "The Kid" bawi i prowokuje do śmiechu (np. "Charlie's Rag", "Run", "Brawl"), ale też wzrusza i rozczula ("Loneliness", "Please Love Me", "Father's Sadness").
Dominującymi instrumentami na płycie są klarnet i akordeon, odpowiedzialne za większość linii melodycznych. W trakcie płyty pojawiają się jednak motywy stricte fortepianowe, jak choćby podany w dwóch częściach "Big Brother's Blues".
Muzyki, wypełniającej 53-minutowy album Ludwik Sarski Orchestra doskonale słucha się również w oderwaniu od chaplinowskiego obrazu, jako samoistną, świetnie skomponowaną suitę o doskonale opracowanej dramaturgii i specyficznym nasiąkniętym starym jazzem
klimacie.
Album ukazał się 15 maja 2021.
Robert Ratajczak

____________________________________________
 
 
 
Ludwik Sarski Orchestra: The Kid
CD 2021, DUX 1770

program:
  1. Sarski's Theme
  2. Loneliness
  3. Charlie's Rag
  4. Please Love Me
  5. Dailyness
  6. Working Day
  7. Dangerous Flirt
  8. Run!
  9. Blues?
10. Impresario Waltz
11. Pancakes
12. Brawl
13. Big Brother’s Blues
14. Brawl II
15. Big Brother’s Blues II
16. Please Love Me II
17. Waltz For John
18. Father’s Sadness
19. No Home
20. Dreamland
21. Waltz For John II

wykonawcy:
Damian Szymczak - klarnet, fortepian
Piotr Tomala - akordeon, perkusjonalia

____________________________________________