14.9.21

Psalmy - Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński /2021/

Co za przyczyna tego zamieszania?; Czemuś, Panie, odstąpił?; Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu; W Tobie ufność swą kładę, Boże niezmierzony; Kleszczmy rękoma wszyscy zgodliwie; Smiłuj się, Panie, czasu mego niepokoją; Najdzie się kiedy chwila tak szczęśliwa; Pana ja wzywać będę, dokądem żywy; Błogosław, duszo moja, Panu swojemu; Na ten czas, gdy Żydowie dostawszy swobody; Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody; Ciebie, Ojcze, wzywam, łaskawy; Pana wołam, Pana proszę; Wysłuchaj, wieczny Boże, prośby moje.

 
 
 
Album "Psalmy" to niecodzienne przedsięwzięcie dwójki poznańskich artystów, którzy postanowili opracować na bas-baryton i fortepian preparowany czternaście biblijnych Psalmów Dawidowych. Za materiał posłużyły pełne poezji tłumaczenia Jana Kochanowskiego do poruszającej muzyki Mikołaja Gomółki pochodzące z uważanego za perłę polskiej muzyki renesansowej zbioru "Melodie na Psałterz polski" z 1580 roku. Pierwotnie rozpisane na 4 głosy a capella Psalmy zyskały tym samym zupełnie nową, nieznaną dotąd formę.
Renesansowe Psalmy śpiewa w klasycznej, choć nasyconej współczesną formą ekspresji manierze, dysponujący głębokim bas-barytonem Maciej Straburzyński, a oprawa instrumentalna jest dziełem pochodzącej z Poznania a zamieszkałej w Belgii pianistki, kompozytorki i aranżerki Barbary Drazkov Drążkowskiej.
Artyści przyznają iż inspiracją była dla nich twórczość takich kompozytorów jak Max Richter i John Cage, a celem połączenie tradycyjnej, tonalnej melodyki z nietypowym, często szmerowym i atonalnym brzmieniem fortepianu preparowanego.
W dwóch nagraniach artystów wspomagają: Artur Majewski (kornet) i Bartłomiej Stankowiak (fortepian), a Maciej Straburzyński poza śpiewem ubarwia muzykę także brzmieniem armeńskiego instrumentu duduk.
Barbara Drazkov lubuje się w wyszukiwaniu starych, zniszczonych pianin i fortepianów i przywracaniu ich do życia poprzez preparacje, polegające na umieszczaniu przedmiotów między strunami instrumentu lub bezpośrednio na nim. Otrzymany efekt skutkuje niecodziennym brzmieniem, którego zakres modulacji zdaje się być ograniczony jedynie fantazją i kreatywnością wykonawcy.
Barbara Drazkov to artystka śmiało eksperymentująca, a jednocześnie dysponująca rozpoznawalnym językiem artystycznym, łączącym elementy muzyczne z formami teatralnymi i performansem. Nagrany przez nią z klasycznym śpiewakiem album to kolejny fascynujący twórczy eksperyment w karierze artystki, oraz płyta odsłaniająca możliwości nieznanego dotąd połączenia estetyki napisanych w 1580 roku renesansowych Psalmów z elementami muzyki minimalistycznej i nowoczesnej awangardy.
Nagrana w studio Instytutu Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego we wrześniu 2020 roku płyta, to także dowód uniwersalności i ponadczasowości zawartych w Psalmach Dawidowych treści dotyczących miłości i wdzięczności, ale też strachu i gniewu.
Premiera 1 października 2021.
Robert Ratajczak

___________________________________________

 
 
Psalmy - Gomółka, Kochanowski, Drazkov, Straburzyński
CD 2021, RecArt 0041

program:
  1. Psalm II. Co za przyczyna tego zamieszania?
  2. Psalm X. Czemuś, Panie, odstąpił?
  3. Psalm XXIX. Nieście chwałę, mocarze, Panu mocniejszemu
  4. Psalm XXXI. W Tobie ufność swą kładę, Boże niezmierzony
  5. Psalm XLVII. Kleszczmy rękoma wszyscy zgodliwie
  6. Psalm LVII. Smiłuj się, Panie, czasu mego niepokoją
  7. Psalm LVIII. Najdzie się kiedy chwila tak szczęśliwa
  8. Psalm LXXVII. Pana ja wzywać będę, dokądem żywy
  9. Psalm CIII. Błogosław, duszo moja, Panu swojemu
10. Psalm CXIIII. Na ten czas, gdy Żydowie dostawszy swobody
11. Psalm CXXXVII. Siedząc po niskich brzegach babilońskiej wody
12. Psalm CXLI. Ciebie, Ojcze, wzywam, łaskawy
13. Psalm CXLII(b). Pana wołam, Pana proszę
14. Psalm CXLIII. Wysłuchaj, wieczny Boże, prośby moje

wykonawcy:
Maciej Straburzyński - bas-baryton, duduk
Barbara Drazkov - fortepian preparowany
oraz:
Artur Majewski - kornet
Bartłomiej Stankowiak - fortepian preparowany
___________________________________________