21.10.21

Oriana Masternak / Justyna Danczowska: Parallels /2021/


Wolfgang Amadeus Mozart: Sonata in G major;
Maurice Ravel: Sonata posthume;
Józef Elsner: Sonata in F major op.10 No.1;
Karol Szymanowski: Dance from the ballet "Harnasie";
Aleksander Tansman: Cinq pieces.


 
Skrzypaczkę Orianę Masternak znamy przede wszystkim ze składu, istniejącej od 2014 roku znakomitej formacji Messages Quartet, specjalizującej się w wykonywaniu mniej spopularyzowanych dzieł polskich kompozytorów i odkrywaniu ich dla szerszego odbiorcy.
W roku 2019 pod patronatem LongPlay ukazał się album zespołu z nagraniami kwartetów smyczkowych Andrzeja Panufnika, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego ("Messages",  DUX 2019), a rok później płyta z muzyką Andrzeja Karałowa "De invitatione mortis" (Chopin University Press 2020, patronat LongPlay), nagrana ze znaczącym udziałem Messages Quartet.
Jednak związana z Akademią Muzyczną im.Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie Oriana Masternak, poza działalnością w tym znakomitym kwartecie, angażuje się też w inne projekty, jak m.in. duet z pianistą Sławomirem Cierpikiem w ramach którego artystka nagrała dwa albumy, czy praca nad płytą Antoniego Wojnara "The Nochats' Dance" (DUX 2018, patronat LongPlay).
Grająca na instrumencie Sebastiana Lang z 1738 roku skrzypaczka, podjęła też współpracę ze znakomitą krakowską pianistką kameralistką Justyną Danczowską (córką słynnej skrzypaczki Kai Danczowskiej), a w dniach 10-11 maja 2021 roku w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach miała miejsce sesja nagraniowa obejmująca utwory na skrzypce i fortepian Wolfganga Amadeusa Mozarta, Maurice'a Ravela, Józefa Elsnera, Karola Szymanowskiego i Aleksandra Tansmana.
Efektem jest płyta zatytułowana "Parallels" (wg słownika PWN: paralele - zestawienie cech analogicznych w rzeczach porównywanych), której przesłaniem jest ukazanie równoległości, zbieżności i cech analogicznych wynikających z zestawienia obok siebie muzyki polskiej z powstałą w innych krajach europejskich, ale też pełnej harmonii i artystycznego porozumienia współpracy obu artystek.
Program otwiera Sonata G-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta z 1778 roku, która znakomicie koresponduje ze skomponowaną 28 lat później przez Józefa Elsnera, Sonatą F-dur. Podobieństw doszukamy się w podobnej estetyce hołdujących gracji i prostocie utworów.
Z kolei subtelna Sonata posthume Maurice’a Ravela z 1897 roku (po raz pierwszy opublikowana dopiero w roku 1975!) zostaje znakomicie uzupełniona słynnym Tańcem z baletu "Harnasie" Karola Szymanowskiego (1932), a zamykający program albumu cykl Pięciu Utworów Aleksandra Tansmana zwieńczony brawurowo zagranym motywem
Basso ostinato. Allegro molto, łącząc rozmaite style i nurty muzyczne, stanowi wyśmienite podsumowanie tego recitalu.
Zróżnicowany i urozmaicony program albumu sprawia iż od wykonywanej przez Orianę Masternak i Justynę Danczowską muzyki, trudno się oderwać. Zachwyca znakomity warsztat obu instrumentalistek, ale też świetna współpraca i porozumienie. W każdym z zaprezentowanych na płycie utworów ujawnia się zarazem indywidualizm, zarówno skrzypaczki jak pianistki w budowaniu nastroju i prowadzeniu muzycznej narracji.
Album ukazał się 24 września 2021.
Robert Ratajczak
 
____________________________________________

 
 
Oriana Masternak / Justyna Danczowska: Parallels
CD 2021, DUX 1711

program:

Wolfgang Amadeus Mozart - Sonata in G major for piano and violin, KV 301/293a:
  1. Allegro con spirito
  2. Allegro

  3. Maurice Ravel - Sonata posthume pour Violon et Piano

Józef Elsner - Sonata in F major op.10 No.1 for piano and violin:
  4. Allegro
  5. Andante
  6. Rondo Alegretto

  7. Karol Szymanowski - Dance from the ballet "Harnasie" for violin and piano

Aleksander Tansman - Cinq pieces pour violon avec accompagnement de piano ou de petit orchestre:
  8. Toccata. Allegro deciso
  9. Chanson et Boite a Musique. Lento - Allegretto grazioso
10. Mouvement perpetuel. Presto possibile
11. Aria. Largo
12. Basso ostinato. Allegro molto

wykonawcy:
Oriana Masternak - skrzypce
Justyna Danczowska - fortepian
____________________________________________