I Sonate D; II Sonate g; III Sonate G; IV Sonate e; V Sonate A; VI Sonate c.
Specyficzne, metaliczne brzmienie klawesynu charakteryzuje krótki pogłos, co czyni go wyjątkowo trudnym do opanowania, szczególnie w kameralistyce. W wielu klasycznych kompozycjach rola klawesynu najczęściej ograniczana była do partii basso continuo, a więc harmonicznej podpory kompozycji. Jednak w dorobku niejednego wielkiego kompozytora, znajdują się również utwory dedykowane specjalnie temu instrumentowi.
Połączenie partii klawesynu z dźwiękami fletu, to doskonała konfiguracja umożliwiająca nie tylko uzyskanie wyjątkowego brzmienia, ale też dająca ogromne możliwości w zakresie rozwiązań harmoniczno-melodycznych. Możemy się o tym przekonać słuchając płyty z utworami Josepha Bodina de Boismortiera (1689-1755), mimo iż jednego z najpłodniejszych kompozytorów I połowy XVIII wieku, to twórcy po którego muzykę zbyt rzadko sięgają w ostatnich latach muzycy.
Boismortier tworzył głównie muzykę kameralną, przeznaczoną na rozmaite instrumenty: skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fagot, flet, musette, vielle, zaś ulubionym jego instrumentem był flet, który wykorzystywał w większości swoich utworów.
Na płycie nagranej przez dwie znakomite instrumentalistki Maję Miro (barokowy flet traverso) i Małgorzatę Skotnicką (klawesyn), możemy przekonać się jak rozkochanemu w dźwiękach fletu francuskiemu kompozytorowi udało się osiągnąć pełną równowagę pomiędzy partiami fletu i klawesynu, co w przyszłości miało okazać się regułą i swego rodzaju kierunkowskazem dla kolejnych kompozytorów, a dziś owo rozwiązanie nazywane jest patentem Boismortiera.
Sonaty Josepha Bodina de Boismortiera urzekają pięknem i wyjątkową obfitością rozmaitych dźwiękowych barw zaklętych w tej ujmującej muzyce.
Partie klawesynu pełne są szybkich przebiegów i arpeggiów, niejednokrotnie prowokujących podczas wykonania krzyżowanie rąk nad klawiaturą, co czyni utwory bardzo wymagającymi technicznie. Także partie fletu obfitują w wiele prawdziwych pułapek dla wykonawcy.
Zatem mimo iż w przypadku Sonat op.91 Boismortiera mamy do czynienia z muzyką lekką i łatwą w odbiorze, nie są to w żadnym wypadku utwory proste.
Płyty słucha się z wielką przyjemnością. Jej specyficzny klimat i walory melodyczne XVIII-wiecznych sonat prowokują wyobraźnię, a niejednokrotnie wywołują zadumę i kontemplację.
Album w katalogu DUX od 30 listopada 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Boismortier op.91
CD 2021, DUX 1807
program:
Joseph Bodin de Boismortier
- I Sonate D:
1. Sicilienne
2. Gayement
3. Gracieusement
4. Gayement
- II Sonate g:
5. Gayement
6. Gracieusement
7. Gayement
- III Sonate G:
8. Rondement – Gayement
9. Air. Gracieusement
10. Gayement
- IV Sonate e:
11. Gayement
12. Gracieusement
13. Gayement
- V Sonate A:
14. Legerement
15. Gracieusement
16. Gayement
- VI Sonate c:
17. Gayement
18. Gracieusement
19. I Menuet – II Menuet – I Menuet
wykonawcy:
Maja Miro - flet poprzeczny
Małgorzata Skotnicka - klawesyn
____________________________________________