12.7.22

Pigments & the clarinet choir: Léon-Gontran Damas's Jazz Poetry /2022/

Intro; Blanchi; le vent; Il est des nuits; Depuis que te voici; Nul ne se rappelle avoir vu; Pour que tout soit en tout; Soudain d'une cruauté feinte; Névralgie; Quand malgré moi; Solde; Contre notre amour qui ne voulait rien d'autre; Citez-m'en.





Twórczość pochodzącego z Gujany Francuskiej poety Léona-Gontrana Damasa (1912-1978) z upływem lat zyskała status kultowej. Od 1970 roku zamieszkały w USA Damas, był nie tylko autorem wielu kontrowersyjnych wierszy, ale też politykiem i antropologiem oraz jednym z inicjatorów powstałego w Paryżu w latach 30-tych XX wieku ruchu négritude, będącego odpowiedzią na rozwój francuskiego kolonializmu i rasizmu.
Pianista i kompozytor Guillaume Hazebrouck postanowił pochylić się nad dorobkiem Damasa, tworząc program eksponujący jego teksty w formie oprawionego muzyką slamu. Hazebrouck zaprosił do współpracy grono kreatywnych muzyków jazzowych i charyzmatycznego slammera i poetę Ninę Kibuandę, z którymi utworzył kolektyw Pigments & the clarinet choir. Po trzech latach działalności zespołu i wielu znakomicie przyjętych we francuskich klubach występach, materiał oparty na poezji Léona-Gontrana Damasa ukazał się w formie płyty "Léon-Gontran Damas's Jazz Poetry", która ukazała się nakładem od zawsze otwartej na nowe brzmienia wytwórni Yolk Records.
Będący fuzją muzyki i poezji album przynosi muzykę łączącą sekcję rytmiczną (fortepian, bas i beatbox) i partie klarnetów, które oplatają pełne emocji i naturalnej ekspresji recytacje.
Ponieważ program powstał na zasadzie call & response a więc formy poetyckiego wyzwania i odpowiedzi, do płyty dołączona została książeczka z tekstami stanowiącymi odpowiedzi na wiersze Damasa, przygotowane przez grono współczesnych francuskich poetów.
Wiersze Damasa, w momencie powstawania będące reakcją na kolonialny ucisk, ale także na politykę asymilacji, nabierają dziś szczególnego znaczenia, a ich 
intensywność i bezpośredniość, wciąż robią ogromne wrażenie. Jego twórczość często określana była mianem poezji graffiti, ponieważ jego nerwowy, zwięzły język składa się z pęknięć, iteracji, wstrząsów i rytmów, co ma znakomite odniesienie w kontekście muzycznym.
Muzyka Pigments & the clarinet choir łączy jazzową improwizację z hip hopem i posmakiem karaibskiego folkloru.
Dla pełnego zrozumienia programu, jego przekazu i zamysłu, wskazana jest znajomość języka francuskiego, lecz i bez tego ujmuje specyficzna dramaturgia płyty i emocje zaklęte w pełnej improwizowanych motywów muzyce.
Album ukazał się 17 czerwca 2022.
Robert Ratajczak

____________________________________________


Pigments & the clarinet choir
Léon-Gontran Damas's Jazz Poetry / A Call & Response
CD 2022, Yolk Records J 2083

program:
  1. Intro
  2. Blanchi
  3. le vent
  4. Il est des nuits
  5. Depuis que te voici
  6. Nul ne se rappelle avoir vu
  7. Pour que tout soit en tout
  8. Soudain d'une cruauté feinte
  9. Névralgie
10. Quand malgré moi
11. Solde
12. Contre notre amour qui ne voulait rien d'autre
13. Citez-m'en 

personel:
Nina Kibuanda — slam
Guillaume Hazebrouck — fortepian
Olivier Carole — bass, wokal
Julien Stella — klarnet, beatbox
Olivier Thémines, Nicolas Audouin — klarnety
____________________________________________