21.11.22

Rick Rosato: Homage /2022/

 Homage; Cherry Ball Blues; Crepuscule with Nellie; Elvin's Guitar Blues; Hard Time Killing Floor Blues; I Can't Be Satisfied; Devil Got My Woman; Boys, You're Welcome.






OPIS:

"Homage" to urzekający, debiutancki album basisty Ricka Rosato, który ukazuje jego oddanie muzyce bluesowej.
Wspaniale zmiksowany przez Johna Davisa w Brooklyn’s Bunker Studios kontrabas Rosato, brzmi klarownie i przekonująco, a wrażenia towarzyszące słuchaniu albumu, potwierdzają iż Rosato jest improwizatorem zachwyconym nieskończonymi możliwościami amerykańskiej muzyki korzeni.
Jako muzyk nagrywający i koncertujący, który przeniósł się do nowojorskiego Brooklynu z rodzinnego Montrealu w Kanadzie w 2007 roku, Rosato wypracował wyjątkową równowagę techniczną, muzyczną mądrość i rozwijający się artyzm, co plasuje go w towarzystwie wyjątkowych dzisiejszych basistów. Z pewnością odczuwalne jest to podczas występów na żywo.
Rosato był basistą w grupach takich muzyków jak wibrafonista Joel Ross czy saksofoniści Dayna Stephens i Immanuel Wilkins. Jednak na tej płycie, swym pierwszym autorskim albumie, Rosato nie wybrał żadnego dodatkowego akompaniamentu muzycznego.
Warto wspomnieć tu o oszałamiających i zmieniających muzyczne trendy debiutanckich albumach basistów Rona Cartera, Miroslava Vitousa, Stanleya Clarke'a i Jaco Pastoriusa, które łączyły niewiarygodne pokazy low-endowej magii z ich niezwykłymi kreacjami sidemanów. Jednak "Homage" przedstawia Rosato tylko ze swoim instrumentem. Jest tylko on i blues.
Podczas pandemii, w 2020 roku Rosato często słuchał "Something Inside of Me", sobotniej audycji nowojorskiej stacji radiowej WKCR poświęconej klasycznemu bluesowi. Zainspirowany muzyką Skipa Jamesa, Muddy'ego Watersa i Mississippi Johna Hurta, basista powoli zaczął dostosowywać język bluesowy z Delty do swojego basu.
Rick Rosato: „Na początku nie miałem pojęcia, że nagrywam płytę; tworzyłem muzykę w domu i na nowo odkrywałem moją miłość do instrumentu. Przepisałem kilka piosenek, ale były one prawie niemożliwe do odtworzenia w całości na basie, więc wymyśliłem różne sposoby podejścia do harmonii i melodii, skupiając się na najważniejszych elementach piosenek. Utwory Johna Hurta, Muddy'ego Watersa i Skipa Jamesa, uświadomiły mi wyjątkowość tej muzyk i jej głębię”.
W utworach zgromadzonych na "Homage", Rosato wykorzystuje kilka różnych strojów basu, w tym jeden zainspirowany grą gitarzysty Skipa Jamesa, zapewniający głębsze i bardziej dźwięczne brzmienie. W tym stroju Rosato interpretuje takie utwory Jamesa jak „Hard Time Killing Floor Blues” i „Devil Got My Woman”.
W przypadku „I Can’t Be Satisfied” Watersa i „Cherry Ball Blues” Jamesa, Rosato na kontrabasie zastosował fortepianowe rozwiązania, dodając do gry wyciszenia i dźwięki pochodzące z obiektów wokół strun i mostka. Wynikająca z tego zmiana rezonansu pozwoliła zbliżyć się do ziemistych wokali i gitarowych stylizacji cenionych mistrzów muzyki korzeni.
Dwa utwory: „Crepuscule with Nellie” Theloniousa Monka i autorska kompozycja Rosato „Homage”, odzwierciedlają płacz i tęsknotę, które tkwią w rdzeniu tej muzyki.
Rick Rosato: „Kiedy po raz pierwszy przyjechałem do Nowego Jorku, nie zawsze dostrzegałem związek bluesa z muzyką, która rozgrywała się wokół mnie. Jednak z biegiem czasu, nawiązując kontakt z wieloma inspirującymi muzykami, widzę dziś że najlepsi improwizatorzy mają w sobie świadomość i język bluesa, niezależnie od materiału, który interpretują”.
Na swoim solowym debiutanckim albumie Rick Rosato ze swoim kontrabasem oddaje w hołd czarnoskórym amerykańskim muzykom, którzy stworzyli fundament amerykańskiej muzyki.
Album ukazał się 14 października 2022.
tekst na podst.materiałów prasowych


_____________________________________


Rick Rosato
Homage
CD 2022, R.Rosato

program:
1. Homage
2. Cherry Ball Blues
3. Crepuscule with Nellie
4. Elvin's Guitar Blues
5. Hard Time Killing Floor Blues
6. I Can't Be Satisfied
7. Devil Got My Woman
8. Boys, You're Welcome
_____________________________________