17.1.23

Shalosh: Rules Of Opression /2017/

 Rules of Oppression; Lancaster; Bond Villain; Poem of the Bull; Even Cowgirls Get the Blues; Video Games; Blue Eyed Tattooed Lady; Interlude; Don't You Want Me.







Założone w 2014 roku w Tel Awiwie trio Shalosh (w języku hebrajskim: Trzy) tworzą pochodzący z Izraela wieloletni przyjaciele: grający z sobą od 16 roku życia pianista Gadi Stern i perkusista Matan Assayag, oraz kontrabasista David Michaeli (wcześniej Daniel Benhorin). Od początku działalności muzycy postawili na budowanie symbiozy jazzu z innymi gatunkami muzycznymi, przekraczając tym samym wszelkie granice stylistyczne i obalając istniejące definicje. Ich debiutancki album "The Bell Garden" z 2014 roku wywołał mnóstwo pozytywnych reakcji zarówno ze strony międzynarodowej krytyki jak nabywców płyty. Muzycy z równym zaangażowaniem podchodzą do jazzowych transkrypcji dzieł Brahmsa, muzyki Theloniousa Monka, jak utworów Nirvany. Shalosh z powodzeniem w konwencji jazzowego tria fortepianowego łączy różne style, jak: rock, taneczna elektronika i muzyka klasyczna.
W roku 2019 zespół podpisał kontrakt z wytwórnią ACT, dzięki czemu ich muzyka szerzej zaistniała na europejskim rynku jazzowym. Jak dotąd zaowocowało to dwoma znakomitymi albumami formacji. W 2019 roku trafił do nas album "onwards and upwards" zawierający program będący symbiozą jazzu z innymi gatunkami muzycznymi oraz przekraczający wszelkie granice stylistyczne i obalający istniejące definicje. Kolejnym albumem zespołu był wydany rok później "Broken Balance" stanowiący konsekwentny krok na obranej 6 lat temu drodze.
Zanim jednak światło dzienne ujrzały te płyty, zespół miał już na koncie trzy albumy.
W roku 2017 Shalosh opublikowali swój drugi, świetny album: "Rules Of Opression", z wielkim rozmachem zrealizowany wraz z gościnnym udziałem kwartetu smyczkowego, 7-osobowego zespołu instrumentów dętych i zmysłową wokalistką Tal Ganor. Po upływie kilku lat, "Rules Of Opression" okazuje się płytą, kto wie czy nie bardziej atrakcyjną, niż późniejsze albumy zrealizowane dla wytwórni Siggiego Locha.
Na płycie znajdziemy kompozycje pianisty Gadiego Sterna, ale też podane w zdumiewających wersjach utwory piosenkarki Lany Del Rey ("Video Games") i Phila Oakeya (wielki przebój grupy Human League "Don't You Want Me").
Shalosh łączą jazzową muzykę kameralną z popem, muzyką żydowską, brzmieniami afrykańskimi i bliskowschodnimi, część utworów podając w pełnych rozmachu orkiestrowych aranżacjach. Wirtuozowska gra na pianinie, siła bębnów i rytm basu, a do tego fragmenty bogato oprawione orkiestrowym brzmieniem, tworzą ekscytujący 50-minutowy program.
Dużo w ich twórczości swobodnej improwizacji i zabawy formą. Słychać tu zarówno echa pustynnego bluesa, progresywnego rocka, jak i nawiązania do popkultury. Muzyczne opowieści trójki muzyków obfitują w rozmaite dźwiękowe smaczki w postaci zachwycających solówek każdego z instrumentów.
"Rules Of Opression" brzmi dostojnie i potężnie, a jednocześnie bez zbytecznego patosu i nadmiernego przepychu.
Przyprawiona dużą dawką popu siła muzyki rockowej i wyjątkowy warsztat instrumentalny każdego z muzyków, doskonale się sprawdzają, a po kilku latach album ten nadal wywołuje równie silne emocje.
Album ukazał się 10 marca 2017.
Robert Ratajczak (2023)


____________________________________________


Shalosh
Rules Of Opression
CD 2017, Contemplate Music CMN 17001

program:
1. Rules of Oppression
2. Lancaster
3. Bond Villain
4. Poem of the Bull
5. Even Cowgirls Get the Blues
6. Video Games
7. Blue Eyed Tattooed Lady
8. Interlude
9. Don't You Want Me

personel:
Gadi Stern - fortepian
Daniel Benhorin - kontrabas
Matan Assayag - perkusja
gościnnie:
Tal Ganor - wokal
Chen Shenhar, Keren Tannenbaum - skrzypce
Noam Haimovitz Weinschel - altówka
Yoed Nir - wiolonczela
Yoram Lachish - obój
Naama Neuman - flet
Jonathan Hadas - klarnet
Mauricio Paez - fagot
Itamar Leshem - waltornia
Liron Gulir - puzon
Itamar Ben Yakir - trąbka
____________________________________________