Paul Hindemith: Gute Nacht; David Diamond: Vocalises; Sally Beamish: Buzz; Giya Kancheli: Caris Mere; Judith Shatin: Wedding Song; Nicola LeFanu: Songs for Jane; Xaver Paul Thoma: Die Blumen II; Leszek Wisłocki: Dwie Impresje.
OPIS:
Wydana pod koniec 2022 roku nakładem wytwórni DUX płyta "Impressions for soprano & viola", zawiera utwory współczesnych kompozytorów z USA, Niemiec, Gruzji, Anglii i Polski.
Utwory na sopran i altówkę są rzadko wykonywane i stosunkowo mało znane, jednak w ostatnich dziesięcioleciach muzyka na ten dość nietypowy duet zaczęła pojawiać się częściej.
Interpretacji kompozycji: Paula Hindemitha, Davida Diamonda, Sally Beamish, Giyi Kancheli, Judith Shatin, Nicoli LeFanu, Xavera Paul Thomy i Leszka Wisłockiego, podjął się małżeński duet śpiewaczki Aleksandry Kubas-Kruk i altowiolisty Szymona Kruka.
Aleksandra Kubas-Kruk studiowała śpiew w Akademii Muzycznej im.Karola Lipińskiego we Wrocławiu oraz na Uniwersytecie Muzycznym w Wiedniu. Debiutowała w Operze Wrocławskiej jako Gilda w „Rigoletcie” Giuseppe Verdiego, na świecie jako Kunegunda w „Kandydzie” Leonarda Bernsteina w teatrach w Lukce, Ravennie, Livorno i Pizie. W Teatrze Bolshoi debiutowała jako Królowa Szemachańska w „Złotym koguciku” Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, a następnie wystąpiła tam jako Królowa Nocy w „Czarodziejskim flecie” Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz jako Ogień, Księżniczka i Słowik w „Dziecku i czarach” Maurice’a Ravela. W operze w Bonn pojawiła się w tytułowej partii Lakme w operze Leo Delibesa. Jej stała współpraca z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie rozpoczęła się w 2015 roku, gdzie zadebiutowała jako Gilda w „Rigoletcie”. W Badisches Staatstheater Karlsruhe wystąpiła na Międzynarodowym Festiwalu Händlowskim jako Sigismondo w operach Händla „Arminio” (2017), tytułowa postać w "Traviacie" w Teatro di San Carlo w Neapolu oraz jako Morgana w „Alcinie” (2018, 2019). W sezonie 2016-2017 występowała jako: Konstancja w „Uprowadzeniu z Seraju” w Opera de Toulon na Lazurowym Wybrzeżu, oraz Gilda i Amina w „Lunatyczce” Vincenza Belliniego w Teatro Verdi w Trieście. W Operze w Zurychu zaśpiewała partię Fiakermilli w „Arabelli” Ryszarda Straussa. Występowała także w salach koncertowych w Amsterdamie, Moskwie, Tokio, Zurychu i Bukareszcie.
Na płycie "Impressions for soprano & viola" Aleksandra Kubas-Kruk i Szymon Kruk poprzez różnorodność języka muzycznego poszczególnych twórców, odkrywają szeroką gamę możliwości połączenia głosu z altówką. Utwory kontrastują ze sobą dzięki zarówno tradycyjnemu, jak i nowatorskiemu wykorzystaniu poszczególnych partii, tworząc atrakcyjny i urozmaicony 46-minutowy program.
Aleksandra Kubas-Kruk:"To dość nietypowy skład, natomiast pomysł na płytę wyszedł bardzo naturalnie, dlatego, że jesteśmy z Szymonem małżeństwem muzyków. Każde z nas miało swoje projekty, natomiast w pewnym momencie zaczęliśmy się zastanawiać, czy utwory na taki skład jak sopran i altówka istnieją. Okazało się, że rzeczywiście jest ich dosyć sporo. Praktycznie wszystkie utwory znaleźliśmy w internecie, absolutnie nie szukaliśmy ich w jakichś archiwach. Zaczęliśmy szukać ich już dość dawno. Dzisiaj jak zaczęliśmy przeglądać, można ich znaleźć dużo więcej, no ale już te takie bardzo współczesne utwory odpuściliśmy. Zależało nam, by były one przystępne dla słuchaczy i oryginalne".
Album ukazał się 1 grudnia 2022.
___________________________________________
Aleksandra Kubas-Kruk / Szymon Kruk
Impressions for soprano & viola
CD 2022, DUX 1875
program:
1. Paul Hindemith - Gute Nacht from Die Serenaden, Op.35
David Diamond - Vocalises:
2. Poco allegro
3. Tempo moderato
4. Allegro
5. Sally Beamish - Buzz
6. Giya Kancheli - Caris Mere
7. Judith Shatin - Wedding Song
Nicola LeFanu - Songs for Jane:
8. Far Away
9. Scattered Petals
10. Standing Around
11. Xaver Paul Thoma - Die Blumen II, Op.146 B
Leszek Wisłocki - Dwie Impresje:
12. Moderato
13. Allegro giusto
wykonawcy:
Aleksandra Kubas-Kruk - sopran
Szymon Kruk - altówka
___________________________________________