6.9.19

RGG: Memento /2019/

Tenderness; Chronology; Elleve; Monachium; Versus; Ellipsis; Hombre con Sombrero; Furiant; We śnie; Szeroka woda; Three Pieces in Old Style; Gloria Tibi Domine.






Kiedy w roku 2013 trio RGG opuścił pianista Przemysław Raminiak, wielu miłośników jazzu z niepokojem postrzegało przyszłość formacji. Tymczasem kontrabasista Maciej Garbowski i perkusista Krzysztof Gradziuk wraz z nowym muzykiem Łukaszem Ojdana, wzięli przysłowiowy "drugi oddech", a kolejne ich projekty potwierdziły nieustający potencjał i siłę muzyki RGG. Najpierw był album inspirowany twórczością Karola Szymanowskiego ("Szymanowski", 2013), później wydana przez prestiżową wytwórnię Okeh Records płyta "Aura" (2015), a w marcu 2019 roku w ramach kultowej serii „Polish Jazz” pod numerem 81 ukazał się album:"Memento". 
Tytuł płyty jest nawiązaniem do doświadczeń artystycznych nabytych podczas współpracy muzyków z rozmaitymi artystami europejskimi,  jak m.in. Tomasz Stańko, Evan Parker, Trevor Watts, Samuel Blaser czy Verneri Pohjola, a zarazem swego rodzaju podsumowaniem drogi jaką zespół obrał podczas pracy nad albumem "Aura”. 
Do dokonań nieodżałowanego Tomasza Stańko niemal bezpośrednio odnosi się temat "Hombre con sombrero” wyraźnie nasycony specyficznym stylem artysty i charakterystyczną estetyką harmoniczną.
Aż dwukrotnie muzycy odnoszą się do twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego: to "Szeroka woda" i improwizowana parafraza "Trzech utworów w dawnym stylu”.
Wieńcząca album "Gloria Tibi Domine” to z kolei swobodna interpretacja utworu twórcy muzyki liturgicznej i relaksacyjnej, Jacka Gałuszki.
Genialnie muzycy RGG potraktowali też słynne "Chronology” Ornette’a Colemana, a inspirację twórczością Bolesława Leśmiana dostrzeżemy w kompozycji Łukasza Ojdany "We śnie".
Wyjątkowość RGG polega na pełnej demokracji składu, w którym każdy muzyk w równej mierze decyduje o ostatecznym przekazie muzycznym i klimacie każdego z utworów. Formuła: fortepian-bas-perkusja, najczęściej kojarzona jest z pianistą i mniej lub bardziej kreatywnej towarzyszącej mu sekcji rytmicznej. Tymczasem od samego początku swej działalności RGG wypracowało własną, niepowtarzalną specyfikę bazującą na potencjale każdego z instrumentalistów, będącego wyjątkową indywidualnością.
"Memento" to album niezwykle spokojny, klimatyczny a zarazem minimalistyczny, wywołujący zadumę i prowokujący wyobraźnię. Subtelne i natchnione partie fortepianu, stateczny kontrabas, którego struny poruszane są gdy trzeba także smyczkiem, oraz pełna rozmaitych klimatycznych ozdobników praca perkusji. Do tego piękna, uduchowiona melodyka i spójny, koncepcyjny przekaz całego albumu. Czego chcieć więcej?
Każdy dźwiękowy detal zdaje się być niezwykle ważny i przemyślany. Mimo dominującego na "Memento" spokoju i pozornej stagnacji napięcia, zdajemy się być niemal przytłoczeni ogromem uwalnianych w muzyce emocji i uczuć.
"Memento" to zdecydowanie jedna z najważniejszych płyt polskiego jazzu ostatnich lat. Tym samym jest to jedna z najbardziej wartościowych pozycji kultowej serii "Polish jazz".
Album ukazał się 15 marca 2019.
Robert Ratajczak

RGG podczas koncertu promującego "Memento" w Poznaniu 6 kwietnia 2019.
fot.Marta Ratajczak

___________________________________________


RGG: Memento
CD 2019, Warner Music 01902 9 54759 3 2

program:
  1. Tenderness
  2. Chronology
  3. Elleve 
  4. Monachium
  5. Versus
  6. Ellipsis
  7. Hombre con Sombrero
  8. Furiant
  9. We śnie
10. Szeroka woda
11. Three Pieces in Old Style 
12. Gloria Tibi Domine

personel:
Łukasz Ojdana - fortepian
Maciej Garbowski - kontrabas
Krzysztof Gradziuk - perkusja
___________________________________________