5.11.19

E.S.T.: Live in Gothenburg /2019/

Dating; Somewhere Else Before; The Rube Thing; From Gagarin's Point Of View; The Wraith; Providence; Good Morning Susie Soho; The Chapel; Bowling; The Second Page; Dodge The Dodo.





W pierwszej połowie lat 90-tych, szwedzki pianista i kompozytor Esbjörn Svensson wraz z basistą Danem Berglundem i perkusistą Magnusem  Öströmem założył  jedną z najbardziej zjawiskowych formacji w historii europejskiego jazzu: E.S.T. Tragiczna śmierć lidera w roku 2008 przerwała pasmo sukcesów tria, które stało się symbolem skandynawskiego jazzu i do dziś postrzegane jest jako swoisty wzorzec, do którego odnoszą się m.in. takie składy jak Tingvall Trio czy Helge Lien Trio.
Co jakiś czas ukazują się rozmaite publikacje związane z kilkunastoletnią działalnością E.S.T. Po wydanym w 2016 roku albumie "E.S.T. Symphony" nagranym przez Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Hansa Eka z takimi muzykami jak m.in. Marius Neset, Verneri Pohjola, Iiro Rantala, Dan Berglund i Magnus Öström, wytwórnia ACT opublikowała 2-płytowe wydawnictwo z zapisem koncertu zespołu w londyńskim Barbican Centre z maja 2005 roku: "Live In London" (2019).
Kolejną gratką dla fanów zespołu, ale też każdego miłośnika jazzu, a zarazem następną okazją do przypomnienia sobie muzyki jednej z najznakomitszych europejskich formacji jazzowych przełomu XX i XXI wieku jest 2-płytowy album z zapisem wcześniej niepublikowanego koncertu z października 2001, który odbył się w Göteborgu.
E.S.T. to formacja, której prawdziwy potencjał uwalniany był podczas koncertów, nadając muzyce tria wymiaru daleko wykraczającego poza to, co zawierały płyty studyjne. Kompozycje Svenssona stanowiące repertuar tria, idealnie sprawdzały się jako utwory, na których szkielecie powstawały zachwycające utwory koncertowe. Muzycy stanowiąc rodzaj jednego organizmu, w czasie rzeczywistym tworzyli na bazie kompozycji zupełnie nowe rozwiązania. Najbardziej zagorzali miłośnicy formacji jeżdżący za muzykami po Europie, twierdzili iż każdy koncert zespołu był zupełnie inny. Zależało to od nastroju danej chwili, klimatu miejsca w którym występowało trio, oraz specyfiki publiczności przed jaką dane było muzykom występować.
Niniejszy koncert w pełni odsłania koncertowego ducha formacji; muzyka płynie w naturalny sposób płynnie przechodząc z linii melodycznych w improwizowane solówki, muzycy wzajemnie się inspirują, a granice między kompozycją a fantazyjnymi wariacjami zacierają się.
Program koncertu zdominowały utwory wybrane z dwóch ostatnich wówczas albumów tria: "From Gagarin's Point of View" (1999) i "Good Morning Susie Soho" (2000). To bardzo ważny okres dla E.S.T., formacji która była na dobrej drodze, aby stać się najważniejszym europejskim zespołem jazzowym lat 90-tych. Utwory grupy, szczególnie w swych koncertowych wersjach, zdawały się ewoluować w stronę rockowej estetyki emanując zdecydowaną dynamiką i cięższym brzmieniem. Być może spowodowane było to faktem, iż koncertujący dotąd w klubach zespół, coraz częściej pojawiał się na dużych festiwalach, oraz w wielkich salach koncertowych.
Utwory, które słyszymy na tym albumie w wersjach koncertowych, znacznie odbiegają od swoich studyjnych odpowiedników. W rozszerzonych improwizacjach i bardziej rozbudowanych solówkach odkryć można zupełnie nowe oblicza każdej z kompozycji.
Nawet jeśli na półce masz wszystkie albumy E.S.T., powinieneś zaopatrzyć się również w to wydawnictwo.
Album ukazał się 25 października 2019.

Robert Ratajczak

___________________________________________


E.S.T.: Live in Gothenburg
2CD's 2019, ACT 9046-2

program:
CD1
1. Dating
2. Somewhere Else Before
3. The Rube Thing
4. From Gagarin's Point Of View
5. The Wraith
CD2
1. Providence
2. Good Morning Susie Soho
3. The Chapel
4. Bowling
5. The Second Page
6. Dodge The Dodo

personel:
Esbjörn Svensson - fortepian
Dan Berglund - kontrabas
Magnus Öström - perkusja
___________________________________________