e.s.t. Prelude; From Gagarin’s Point of View; When God Created the Coffeebreak; Seven Days of Falling; Wonderland Suite; Serenade for the Renegade; Dodge the Dodo; Eighthundred Streets by Feet; Viaticum Suite; Behind the Yashmak.
"E.S.T. Symphony" to propozycja zarówno dla fanów tria, które jakiś czas temu niemal zrewolucjonizowało europejski jazz, jak i dla miłośników muzyki klasycznej. Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Hansa Eka z takimi muzykami jak m.in. Marius Neset, Verneri Pohjola, Iiro Rantala, Dan Berglund i współzałożyciel legendarnego tria - Magnus Ostrom, proponuje symfoniczne opracowania dziesięciu utworów formacji w formie zwartej suity.
To monumentalne przedsięwzięcie ukazuje uniwersalność kompozycji nieodżałowanego Esbjorna Svenssona, które dzięki opracowaniu na dużą 90-osobową (!) orkiestrę, odsłaniają nieznane dotąd ich walory. Utwory pierwotnie przygotowane z myślą o kameralnym składzie jazzowym okazały się wyjątkowo wdzięcznym materiałem dla orkiestry.
Takie utwory jak "From Gagarin’s Point of View" czy "Seven Days of Falling" w pieczołowicie przygotowanych orkiestrowych aranżacjach Hansa Eka, zyskały zupełnie inny wymiar. Z kolei "Wonderland" i "Viaticum" zostały dla potrzeb projektu zrekomponowane do form rozbudowanych kilkunastominutowych suit.
Szczególnym przypadkiem jest oryginalna aranżacja Svenssona "Dodge the Dodo", przygotowana przez niego jeszcze w 2003 roku z myślą o orkiestrze kameralnej, tutaj dostosowana dla potrzeb dużego składu.
Dzięki niewyobrażalnej pracy, na bazie kompozycji tria powstała zupełnie nowa jakość. Rola orkiestry w każdym przypadku wygląda inaczej; Filharmonicy wykonują partie pierwotnie przypadające różnym instrumentom. Mimo, że za fortepianem zasiada doskonały fiński pianista Iiro Rantala, jego rola nie polega bynajmniej na odtwarzaniu linii pierwotnie granych przez Svenssona, lecz zaledwie uzupełnianiu faktur orkiestry. To właśnie wyróżnia projekt "E.S.T Symphony" pośród rozmaitych w ostatnich latach przedsięwzięć, polegających zaledwie na dodaniu orkiestrowej otoczki utworom pierwotnie wykonywanym przez małe składy. Hans Ek dotarł niemal do DNA każdego z utworów, na bazie którego stworzył zupełnie nową formę.
Katorżnicza praca i zaangażowanie tak potężnego aparatu wykonawczego, zdecydowanie się opłaciło. Słuchając 78-minutowej "E.S.T. Symphony", niemożliwym zdaje się momentalne rozpoznanie poszczególnych tematów na bazie których ukształtowały się konkretne motywy.
Po raz kolejny granice muzyczne okazały się nieistniejącym w praktyce zjawiskiem, kultywowanym jedynie przez teoretyków.
Premiera płyty 28 października 2016 roku.
To monumentalne przedsięwzięcie ukazuje uniwersalność kompozycji nieodżałowanego Esbjorna Svenssona, które dzięki opracowaniu na dużą 90-osobową (!) orkiestrę, odsłaniają nieznane dotąd ich walory. Utwory pierwotnie przygotowane z myślą o kameralnym składzie jazzowym okazały się wyjątkowo wdzięcznym materiałem dla orkiestry.
Takie utwory jak "From Gagarin’s Point of View" czy "Seven Days of Falling" w pieczołowicie przygotowanych orkiestrowych aranżacjach Hansa Eka, zyskały zupełnie inny wymiar. Z kolei "Wonderland" i "Viaticum" zostały dla potrzeb projektu zrekomponowane do form rozbudowanych kilkunastominutowych suit.
Szczególnym przypadkiem jest oryginalna aranżacja Svenssona "Dodge the Dodo", przygotowana przez niego jeszcze w 2003 roku z myślą o orkiestrze kameralnej, tutaj dostosowana dla potrzeb dużego składu.
Dzięki niewyobrażalnej pracy, na bazie kompozycji tria powstała zupełnie nowa jakość. Rola orkiestry w każdym przypadku wygląda inaczej; Filharmonicy wykonują partie pierwotnie przypadające różnym instrumentom. Mimo, że za fortepianem zasiada doskonały fiński pianista Iiro Rantala, jego rola nie polega bynajmniej na odtwarzaniu linii pierwotnie granych przez Svenssona, lecz zaledwie uzupełnianiu faktur orkiestry. To właśnie wyróżnia projekt "E.S.T Symphony" pośród rozmaitych w ostatnich latach przedsięwzięć, polegających zaledwie na dodaniu orkiestrowej otoczki utworom pierwotnie wykonywanym przez małe składy. Hans Ek dotarł niemal do DNA każdego z utworów, na bazie którego stworzył zupełnie nową formę.
Katorżnicza praca i zaangażowanie tak potężnego aparatu wykonawczego, zdecydowanie się opłaciło. Słuchając 78-minutowej "E.S.T. Symphony", niemożliwym zdaje się momentalne rozpoznanie poszczególnych tematów na bazie których ukształtowały się konkretne motywy.
Po raz kolejny granice muzyczne okazały się nieistniejącym w praktyce zjawiskiem, kultywowanym jedynie przez teoretyków.
Premiera płyty 28 października 2016 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
E.S.T. Symphony
CD 2016, ACT 9034-2
CD 2016, ACT 9034-2
program:
1. e.s.t. Prelude
2. From Gagarin’s Point of View
3. When God Created the Coffeebreak
4. Seven Days of Falling
5. Wonderland Suite
6. Serenade for the Renegade
7. Dodge the Dodo
8. Eighthundred Streets by Feet
9. Viaticum Suite
10.Behind the Yashmak
1. e.s.t. Prelude
2. From Gagarin’s Point of View
3. When God Created the Coffeebreak
4. Seven Days of Falling
5. Wonderland Suite
6. Serenade for the Renegade
7. Dodge the Dodo
8. Eighthundred Streets by Feet
9. Viaticum Suite
10.Behind the Yashmak
wykonawcy:
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra (dyr. Hans Ek)
Marius Neset - saksofon
Verneri Pohjola - trąbka
Johan Lindström - pedal steel
Iiro Rantala - fortepian
Dan Berglund - kontrabas
Magnus Öström - perkusja
Royal Stockholm Philharmonic Orchestra (dyr. Hans Ek)
Marius Neset - saksofon
Verneri Pohjola - trąbka
Johan Lindström - pedal steel
Iiro Rantala - fortepian
Dan Berglund - kontrabas
Magnus Öström - perkusja
___________________________________