17.1.20

Dariusz Mazurowski / Paweł Zagańczyk: Fall of Icarus /2019/

Jacek Grudzień: Ad Naan; Mehmet Can Ozer: Reflections VIII; Dariusz Mazurowski: Soundscape with the Fall of Icarus; Krzysztof Olczak: Chanson; Edward Sielicki: Between Down and Mist; Magdalena Długosz: Mictlan II.





Gdański akordeonista i kompozytor Paweł Zagańczyk jest absolwentem Gdańskiej Akademii Muzycznej, po której ukończeniu w czasie pierwszej dekady działalności artystycznej został laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali akordeonowych, oraz zdobywcą rozmaitych nagród i wyróżnień. Poza akordeonem, artysta chętnie sięga też po bandoneon, który idealnie sprawdza się w konwencji tanga. W swojej działalności artystycznej zdaje się być muzykiem swobodnie czującym się zarówno w tangu, stylistyce folkowej, jazzie i muzyce klasycznej, niejednokrotnie niemal niezauważalnie scalając wszystkie cztery bieguny. Muzyk jest też znakomitym wykładowcą oraz pedagogiem, o czym świadczą sukcesy odnoszone przez jego wychowanków podczas międzynarodowych konkursów, oraz animatorem życia muzycznego w Trójmieście.
Pawła Zagańczyka znamy m.in. z dokonań prowadzonej przez niego formacji Zagan Acoustic, grupy Adam Wendt Acoustic Set, oraz płyt "Tango" i "Globulus".
Drugi z wymienionych albumów, nagrany z towarzyszeniem zespołu smyczkowego oraz grupy NeoQuartet, a zawierający kompozycje Cezarego Paciorka, Macieja Zimki, Krzysztofa Olczaka i Krzesimira Dębskiego, stanowił podsumowanie dziesięciu edycji projektu Pawła Zagańczyka Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej, w ramach którego podczas koncertów prezentowane są nowe nurty muzyki akordeonowej, oraz najciekawsze opracowania klasycznych utworów. 
Na początku 2020 roku ukazał się kolejny album Pawła Zagańczyka: "Fall of Icarus", tym razem przygotowany wraz z kompozytorem muzyki elektroakustycznej, producentem i wykonawcą, Dariuszem Mazurowskim. 
Artyści współpracują od 2017 roku, mają za sobą kilkadziesiąt koncertów, podczas których z powodzeniem łączą brzmienie akordeonu z elektroniką. Poza instrumentami muzycy wykorzystują przedmioty codziennego użytku oraz rozmaite obiekty jak np. kamienie, pędzle, stare mechanizmy, czy  kawałki drewna.
Na płycie znajdziemy materiał złożony z kompozycji powstałych z myślą o tym projekcie, oraz nowe aranżacje utworów Krzysztofa Olczaka, Magdaleny Długosz i Jacka Grudnia.
Zarówno tytuł albumu jak kompozycja Dariusza Mazurowskiego "Soundscape with the Fall of Icarus" ("Pejzaż z upadkiem Ikara"), którą znajdziemy na płycie, stanowią nawiązanie do obrazu Pietera Bruegla z 1557 roku, który znajduje się w Królewskim Muzeum Sztuk Pięknych w Brukseli.
Wyjątkowa forma brzmieniowa oraz pieczołowicie przemyślany dobór innowacyjnie pod względem brzmienia opracowanych kompozycji, sprawia iż mamy do czynienia z niezwykle ciekawą pozycją fonograficzną. To także doskonały przykład nowoczesnej formy wykorzystania akordeonu w muzyce elektronicznej XXI wieku.
"Fall of Icarus" to album o wyjątkowej sile przekazu i niepowtarzalnym charakterze. Od początku do końca płyty słucha się z ogromnym zainteresowaniem. Uwagę zwraca też świetna realizacja techniczna nagrań, za którą odpowiedzialny jest Dariusz Mazurowski.
Album ukazał się 7 stycznia 2020.
Robert Ratajczak

__________________________________________


Dariusz Mazurowski / Paweł Zagańczyk: Fall of Icarus
CD 2019, Requiem Records - Opus Series 42 | 2019

program:
1. Jacek Grudzień - Ad Naan
2. Mehmet Can Ozer – Reflections VIII
3. Dariusz Mazurowski – Soundscape with the Fall of Icarus
4. Krzysztof Olczak – Chanson
5. Edward Sielicki – Between Down and Mist
6. Magdalena Długosz – Mictlan II

personel:
Paweł Zagańczyk - akordeon
Dariusz Mazurowski - elektronika, efekty
__________________________________________