│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

2.9.14

Paweł Zagańczyk: Tango


S'il vous plait; Black Tiger Tango; Tango; Fantango; Tango; AccoTango; Quasi Tango; Tango Prism op. 73; Tango.



 
 
 
Akordeonista i kompozytor Paweł Zagańczyk jest absolwentem Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku, którą ukończył z wyróżnieniem i dziś pełni tam funkcję asystenta w klasie akordeonu. Jest też wykładowcą w zakresie improwizacji w muzyce współczesnej w Seili (Finlandia) oraz Wejherowie podczas odbywających się tam warsztatów akordeonowych. W swoją biografię wpisaną ma współpracę z wieloma orkiestrami pod batutą tak znamienitych dyrygentów jak choćby Jerzy Maksymiuk czy Michał Nesterowicz. W ramach własnego projektu „Gdańska Sztuka Interpretacji Muzyki Akordeonowej XX i XXI” współpracuje też z takimi kompozytorami jak m.in.: Krzesimir Dębski, Cezary Paciorek i Gerhard Stäbler. W roku 2010 na zaproszenie Prezydenta Bronisława Komorowskiego wystąpił z własnym recitalem w Pałacu Prezydenckim, a rok później został laureatem Gryfa Pomorskiego. Od kilku lat Paweł Zagańczyk realizuje się w ramach kwartetu Zagan Acoustic założonego wraz z skrzypkiem Joachimem Łuczakiem, który w 2012 roku fonograficznie zadebiutował albumem: ''3:1'', bardzo ciepło przyjętym zarówno przez melomanów jak krytyków muzycznych. Muzyka improwizowana zdaje się być dla akordeonisty wyjątkową przestrzenią dla realizacji swego muzycznego postrzegania świata dźwięków. Artysta równolegle z prowadzeniem formacji Zagan Acoustic i działalnością solową zasila też skład formacji jednego z czołowych polskich saksofonistów -Adama Wendta. To właśnie pod szyldem Adam Wendt Acoustic Set w roku 2014 ukazał się wyśmienity album "Acoustic Travel'' w dużej mierze nawiązujący do klasyki tanga spod znaku Piazzolli czy Gardela, a jednocześnie wnoszący świeżość i będący wyjątkowym sposobem odświeżenia konwencji tanga w XXI wieku. Instrumentem pełniącym wyjątkowo znaczącą i charakterystyczną rolę w uzyskanym brzmieniu tria Acoustic Set (z Jarosławem Stokowskim przy kontrabasie) okazał się własnie akordeon Pawła Zagańczyka. Zanim jednak na rynku ukazała się płyta ''Acoustic Travel'' (2014), akordeonista opublikował solowy album zatytułowany po prostu: ''Tango''.
Już po wstępnej lekturze tytułów i kompozytorów dziewięciu muzycznych miniaturek zgromadzonych na płycie, zdumiewa rozrzut i szeroka amplituda rodzajowa, skupiająca obok siebie utwory wybrane z teki kompozytorskiej zarówno Astora Piazzolli, jak i ...Erica Satie i Igora Strawińskiego. Jak się okazuje tango obecne było w twórczości rozmaitych kompozytorów XX wieku, a Paweł Zagańczyk postanowił na tym właśnie albumie przybliżyć słuchaczowi rozmaite jego oblicza. Powstały efekt dokumentuje niejako 100 lat tanga na świecie, bowiem najstarsza kompozycja na płycie (Erik Satie: ''Tango'') powstała w 1913 roku, a najnowsza -to dzieło samego twórcy tego wyjątkowego albumu.
Płyta nie byłaby jednak tak wartościowa, gdyby nie zachwycająca wirtuozeria Pawła Zagańczyka, potrafiącego także w doskonały sposób scalić poszczególne utwory, kreując wyjątkowy nastrój towarzyszący nam od samego początku aż do końca płyty. Przyznam się szczerze, iż początkowo obawiałem się ''podejścia'' do płyty nagranej w konwencji: akordeon solo. Okazało się jednak, iż trudno nie dać się porwać temu albumowi.
''S'ill vous plait'' wybrzmiało w wersji Zagańczyka doskonale (to w końcu Piazolla), lecz niesamowita wirtuozeria podczas, chwilami niemal atonalnego, utworu Gerharda Stablera (''Black Tiger Tango''), umieszczonego jako drugi w zestawie, wywołuje doprawdy mrowienie na plecach.
Dziwnym zdawać się może, iż akordeon wywołuje u zasłuchanego w muzyce improwizowanej słuchacza takie emocje. A jednak.
Zachwyca podejście interpretacyjne do tematu ''Fantango'' fińskiego kompozytora i klawesynisty Jukki Tiensuu -ekscentrycznego eksperymentatora, niejednokrotnie ocierającego się wręcz o awangardę. Zagańczyk ''wyposażony'' w akordeon potrafił przekazać całą potęgę emocji i namiętności tkwiącą w tej kompozycji.
Ciekawie brzmi ''AccoTango'' gdańskiego kompozytora Krzysztofa Olczaka -wielowątkowy i złożony utwór z wplecionymi cytatami z legendarnego ''Blue Tango'' Leroya Andersona.
Ciekawostką jest też kompozycja stosunkowo mało znanego w Polsce japońskiego kompozytora muzyki klasycznej -Maki Ishii (''Tango Prism op.73''). To wyśmienity przykład nuevo tango -czyli tanga, którego doskonale słucha się w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą. Utwór pełen swoistego dramatyzmu wywołujący swego rodzaju niepokój budowany kontrastującymi z melodyką niskimi partiami.
Na koniec Paweł Zagańczyk zaproponował próbkę swojego kompozytorskiego postrzegania tanga. Ale dlaczego tak krótko? Mam nadzieję, iż doczekamy się albumu wypełnionego własnymi utworami wirtuoza. Oczywiście w konwencji: akordeon solo.
Tej płyty należy wysłuchać przynajmniej kilkakrotnie. Raz zachwycając się niebywałą wirtuozerią akordeonisty, innym razem podążając ścieżką muzycznych fascynacji tangiem poszczególnych kompozytorów, następnie najzwyczajniej delektując się piękną Muzyką docierającą do nas z głośników.

Premiera płyty: 7 grudnia 2013

Robert Ratajczak

____________________________________________

 
 
Paweł Zagańczyk: Tango 
CD, Paweł Zagańczyk

S'il vous plait; Black Tiger Tango; Tango; Fantango; Tango; AccoTango; Quasi Tango; Tango Prism op. 73; Tango.

_________________________________________