18.6.20

Andrzej Karałow: De invitatione mortis /2020/


Akt I-III.







Urodzony w 1991 r. kompozytor i pianista Andrzej Karałow to dziś jeden z najbardziej wszechstronnych młodych twórców muzyki współczesnej, który łącząc rozmaite formy i rozwiązania stworzył swój własny niepowtarzalny język muzyczny.
Artysta (uczeń m.in. Stanisława Moryto i Bronisławy Kawalli) ma za sobą liczne sukcesy odniesione podczas rozmaitych konkursów i przeglądów zarówno jako pianista jak kompozytor, a także współpracę z cenioną na całym świecie London Philharmonic Orchestra.
Andrzej Karałow ma na koncie nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim płytę "Wir", album "After all" (2019) będący efektem współpracy z saksofonistą Pablo Sanchez-Escariche Gaschem i zawierający utwory nagrane z udziałem skrzypiec, wiolonczeli, klarnetu basowego i perkusji "Through" (2019). Jako pianista brał też udział w nagraniu płyty "Dariusz Przybylski Percussion Works" Leszka Lorenta, a kompozycje Andrzeja Karałowa włączyli do swego repertuaru m.in. Paweł Gusnar i duet Karolina Mikołajczyk - Iwo Jedynecki.
90-minutowy dramat muzyczny do powstałego klika lat wcześniej libretta Macieja Papierskiego wypełniający 2-płytowy album "De invitatione mortis", to monumentalna forma łącząca estetykę operową z rozmaitymi gatunkami stylistycznymi i technicznymi. Tematyką tego niecodziennego przejmującego dzieła jest śmierć, która według filozofii chrześcijańskiej stanowi rodzaj przejścia do innego świata.
Do realizacji przedsięwzięcia Andrzej Karałow zaprosił grono znakomitych artystów: dyrygentkę Martynę Szymczak, zespoły Messages Quartet, Dziołak/Stankiewicz Duo i Gregorianum, saksofonistę Michała Ochaba, oraz trójkę znakomitych śpiewaków wcielających się w powierzone im role: Joannę Freszel (sopran), Aleksandra Rewińskiego (tenor) i Dawida Dubeca (baryton).
Efekt jaki poznajemy słuchając tej ponad 90-minutowej formy robi ogromne wrażenie. Karałow łącząc rozmaite środki wyrazu i scalając na pozór odległe od siebie nurty stylistyczne i techniczne, stworzył dzieło nietuzinkowe i jedyne w swoim rodzaju. Ta "nowa jakość" zawiera w sobie syntezę muzyki współczesnej, improwizacji, elektroniki, ambientu i minimalizmu, a wszystko podane jest dzięki podziałowi na role, w formie kojarzącej się zarówno z operą jak dramatem antycznym.
Partie śpiewaków odtwarzających trzy postacie (Chorą, Lekarza i Śmierć) bezproblemowo łączą się z elektronicznymi efektami, instrumentami smyczkowymi i jazzowymi improwizacjami saksofonu i fortepianu.
Dźwiękowe misterium jakim jest "De invitatione mortis" to rodzaj hipnotyzującego odbiorcę muzycznego rytuału, w którym każdy pojedynczy dźwięk i akustyczny detal robi ogromne wrażenie. Silnie pobudzający wyobraźnię i wciągający swym klimatem dramatyczny i pełen uduchowienia utwór prowokuje do rozmaitych rozważań dotyczących tajemnicy przejścia z fizycznej egzystencji do stanu zwanego życiem pozagrobowym.
Wydanie "De invitatione mortis" w formie wyposażonego w słowo wstępne, libretto, ilustracje i teksty monograficzne 2-płytowego albumu, może okazać się dla Andrzeja Karałowa momentem przełomowym, po którym artysta odważniej podejmować będzie równie monumentalne wyzwania.
Warto wspomnieć, iż zdobiące okładkę albumu intrygujące grafiki są dziełem japońskiego artysty Keji Matsumoto, odpowiedzialnego także za okładkę płyty Andrzeja Karałowa "Wir".
Album ukazał się 10 czerwca 2020.
Robert Ratajczak


_________________________________________


Andrzej Karałow: De invitatione mortis
2CD's 2020, Chopin University Press UMFCD 124-125

program:
CD 1
Akt I:
  1. Introdukcja
  2. Scena I: Śmierć
  3. Scena II: Chora
  4. Interludium
  5. Scena III: Lekarz
Akt II:
  6. Preludium
  7. Scena IV: Chora
  8. Interludium
  9. Scena V: Lekarz
10. Scena VI: Śmierć
CD 2
Akt III: 
1. Preludium
2. Scena VII: Lekarz
3. Scena VIII: Śmierć
4. Interludium
5. Scena IX: Chora

wykonawcy:
Joanna Freszel – sopran
Aleksander Rewiński – tenor
Dawid Dubec – baryton
Zespół Męski „Gregorianum”
Michał Ochab – saksofony
Andrzej Karałow– fortepian, elektronika
Dziołak/Stankiewicz Duo
Messages Quartet
dyrygent: Martyna Szymczak
_________________________________________