Urodzony w 1984 roku, kompozytor i muzyk Dariusz Przybylski należy do grona twórców, mogących poszczycić się wyjątkowo imponującą biografią. Pośród licznych trofeów i wyróżnień artysty warto wymienić te zdobyte na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Hörbiger w Wiedniu, Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Polskiego Wydawnictwa Muzycznego PWM (obie w 2005 roku), 47. Konkursie Młodych Kompozytorów im. T. Bairda w Warszawie (2006), czy XIX Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Sanoku (2011). Dyskografia Dariusza Przybylskiego jako kompozytora i wykonawcy obejmuje ok. 25 albumów, pośród których warto wymienić choćby: "Songs And Piano Works" (2015) z cyklami pieśni skomponowanych do wierszy Haliny Poświatowskiej i Hermanna Brocha, niecodzienny projekt dedykowany organom Hammonda: "Hammond Organ Project" (2015), czy album "Musica in forma di rosa" (2016) nagrany przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia.
Przybylski dysponuje własnym, bardzo rozpoznawalnym językiem, za pośrednictwem którego komunikuje się z odbiorcami swej muzyki. Atutami jego kompozycji są zdolność łączenia tradycyjnego instrumentarium z nowoczesnymi formami, oraz wybitna fantazja eksponowana poprzez odważne rozwiązania, innowacyjne faktury i dbałość o każdy najdrobniejszy nawet szczegół dźwiękowy.
Trwająca od 2003 roku przyjaźń Przybylskiego z perkusistą Leszkiem Lorentem, którego znamy m.in. dzięki nominowanej do Nagrody Fryderyka płycie "Tonisteon" (2016) inspirowanej ekspresja zaklętą w kompozycjach zmarłego w 2001 roku kompozytora greckiego Iannisa Xenakisa, czy niedawno wydanemu albumowi Iwony Glinki "Daleth" (2018), zaowocowała albumem wypełnionym dedykowanymi mu kompozycjami Dariusza Przybylskiego.
Poszczególne kompozycje zainspirowane są zarówno "Hamletem" Williama Shakespeara ("...the rest is silence..."), jak sztuką oraz filozofią starożytnej Grecji ("Skiamachia" oraz oparta na "Odysei" Homera finałowa, pełna patosu "Nekyia") i mistycyzmem egzotycznych północnomeksykańskich rytuałów ("Rituals"). Utwory perkusyjne Dariusza Przybylskiego łączą przy tym rzadko spotykaną instrumentację i skomplikowane podziały rytmiczne z uporządkowaną formą klasycznych kompozycji. Czyni to z muzyki zawartej na płycie formę ponadczasową, a więc dalece wybiegającą poza strefę zaledwie eksperymentu, czy eksploracji nieznanych dotąd rozwiązań.
W utworach dominują rozbudowane i pełne rozmaitych barw kreacje perkusyjne. Znajdziemy tu jednak również fortepian, a nawet kwartet dęty. Jednak dodatkowe instrumenty stanowią tu zaledwie uzupełnienie form kreowanych za pomocą instrumentów stricte perkusyjnych.
W pięciu wypełniających album kompozycjach Dariusz Przybylski odsłania całą paletę możliwości kolorystycznych i ekspresyjnych perkusji, łącznie z możliwościami tkwiącymi w fantazyjnym preparowaniu dźwięków.
Leszek Lorent jawi się nam na płycie jako prawdziwy dźwiękowy szaman i niczym nieograniczony wirtuoz z prawdziwą ekwilibrystyką wykonawczą korzystając z rozmaitych instrumentów perkusyjnych jak: kotły, talerze, gran cassa, o-daiko, tom-tom, conga, bongosy, tam-tamy, wood blocki, chińskie gongi, membranofony czy krotale.
Rytm, mistycyzm, dźwiękowa magia i wciągające plany dźwiękowe wykorzystujące elektronikę oraz rozmaite efekty akustyczne (echo, pogłos), to atrybuty dzięki którym od płyty nie sposób się oderwać. Album "Dariusz Przybylski Percussion Works" to także płyta odsłaniająca szerokie spektrum ekspresji i możliwości zaklętych w instrumentach perkusyjnych.
Premiera płyty 9 listopada 2018. Patronat: LongPlay.blox.pl.
Robert Ratajczak
_________________________________________________
Leszek Lorent: Dariusz Przybylski Percussion Works
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 102
CD 2018, Chopin University Press UMFC CD 102
program:
1. ...the rest is silence... na dwa fortepiany i dwie perkusje
2. Skiamachia na perkusję solo
3. Subkontur na perkusję i dźwięki elektroniczne
1. ...the rest is silence... na dwa fortepiany i dwie perkusje
2. Skiamachia na perkusję solo
3. Subkontur na perkusję i dźwięki elektroniczne
Rituals na dwie perkusje:
4. I. Ritual of birth
5. II. Ritual of sea
6. III. Ritual of hypnosis
7. IV. Ritual of rain
8. V. Ritual of spiders
4. I. Ritual of birth
5. II. Ritual of sea
6. III. Ritual of hypnosis
7. IV. Ritual of rain
8. V. Ritual of spiders
9. Nekyia na cztery perkusje i kwartet dęty blaszany
personel:
Leszek Lorent - perkusja solo
Krzysztof Niezgoda, Szymon Linette, Michał Niedziałek - perkusja
Aleksander Dębicz, Andrzej Karałow - fortepian
Lubomir Jarosz - trabka
Henryk Kowalewicz - waltornia
Zoltan Kiss - puzon
Jakub Mastalerz - puzon basowy
dyrygent: Monika Wolińska
Leszek Lorent - perkusja solo
Krzysztof Niezgoda, Szymon Linette, Michał Niedziałek - perkusja
Aleksander Dębicz, Andrzej Karałow - fortepian
Lubomir Jarosz - trabka
Henryk Kowalewicz - waltornia
Zoltan Kiss - puzon
Jakub Mastalerz - puzon basowy
dyrygent: Monika Wolińska
____________________________________________________________
W 2017 roku Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina pod szyldem: Chopin University Press, rozpoczęło wydawanie niezależnych płyt CD i DVD. Działalność skoncentrowana jest na rejestrowaniu i upowszechnianiu najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych – w tym archiwalnych, nieobecnych dotąd na rynku fonograficznym nagrań. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Pozycje fonograficzne jakie dotychczas ukazały się z logo Chopin University Press to płyty wyjątkowo interesujące.