Obatalá; Son XXI; Luces; Ochún; Chucho's Mood; 100 Anos de Bebo; El Güije; The Clown.
[more]
Legendarny kubański pianista, bandleader, kompozytor i aranżer Chucho Valdés, znany jest przede wszystkim jako założyciel słynnej grupy Irakere, będącej ikoną latynoskiego jazzu lat 70-tych, z której wywodzą się również tak znani muzycy jak Paquito D'Rivera i Arturo Sandoval. Jeszcze przed utworzeniem w 1973 roku Irakere, Chucho Valdés prowadził formację Jazz Batá opartą na koncepcji małego eksperymentalnego składu pozbawionego typowego zestawu perkusyjnego. 77-letni dziś pianista postanowił powrócić do formuły sprzed ponad 45 lat w otoczeniu młodych muzyków pochodzących z regionu Guantánamo w osobach: Yelsy'ego Heredii, Dreisera Durruthy Bombalé i Yaroldy'ego Abreu Roblesa, oraz zapraszając w roli gościa znakomitą skrzypaczkę Reginę Carter.
Zarówno tytuł albumu: "Jazz Batá 2", jak i cała koncepcja silnie nawiązują do projektu z 1972 roku. To już jednak inna epoka muzyczna, zatem utwory zrealizowano nie tylko z uwzględnieniem współczesnych możliwości studyjnych, ale poprzez pryzmat współczesnych trendów i nurtów obowiązujących w muzyce jazzowej XXI wieku.
Osiem autorskich kompozycji Valdésa, silnie eksponuje południowe rytmy i gorący kubański temperament artysty. Nasączona silnie zaakcentowanym rytmem, a jednocześnie sporą dawką liryzmu muzyka, obfituje w mnóstwo wirtuozowskich partii fortepianu, osadzonych na tle znakomitej gry pozostałych instrumentalistów.
W poszczególnych utworach odnajdziemy nawiązania do muzyki plemiennej (chwalący potęgę boga mądrości i sprawiedliwości "Obatalá" i odnoszący się do mistycznej istoty "El Güije"), estetyki kubańskiego bolera ("Luces"), kolorystyki haitańskiego folkloru ("Ochún"), czy tanga ("100 Anos de Bebo" z genialną partią przewodnią Reginy Carter).
Prawdziwą kulminacją całego albumu jest oparty na fortepianowych improwizacjach "Chucho's Mood", podczas którego pianista cytuje m.in. motywy z utworów Dave'a Brubecka i nieśmiertelnej kompozycji swego słynnego ojca Bebo Valdésa "Con Poco Coco".
Rolę stylowego zakończenia tej muzycznej przygody jest zagrana solo "The Clown". To kompozycja dedykowana geniuszowi Maurice'a Ravela, którą Valdés napisał jeszcze w latach 60-tych z myślą o prowadzonej wówczas przez niego formacji Orquesta Cubana de Música Moderna.
Wydany po pięciu latach od czasu ostatniej studyjnej płyty, nowy album Chucho Valdésa "Jazz Batá 2", to nie tylko skomplikowane afrykańskie podziały rytmiczne, podane w swingującej konwencji. To także materiał udowadniający, iż wypracowana w latach 70-tych przez pianistę formuła africanismo, ma się całkiem dobrze w zetknięciu z obecnie panującymi trendami muzycznymi.
Premiera 16 listopada 2018.
Robert Ratajczak
Chucho VALDES: Jazz Batá 2
CD 2018, Mack Avenue MAC1146
program:
1. Obatalá
2. Son XXI
3. Luces
4. Ochún
5. Chucho's Mood
6. 100 Anos de Bebo
7. El Güije
8. The Clown
personel:
Chucho Valdés - fortepian
Yelsy Heredia - kontrabas
Dreiser Durruthy Bombalé - batás, wokal
Yaroldy Abreu Robles - instr. perkusyjne
gościnnie:
Regina Carter - skrzypce
opisy innych płyt z wytwórni Mack Avenue: TUTAJ