Zmierzch jesienny op.335; Quasi una Sonata op.144; 4 utwory op.170; Sonata nr 2 op.219; Suita op.171; Sonata nr 3 op.222 Romantica.
Witold Friemann to jeden z tych wielkich polskich kompozytorów, których twórczość i dorobek artystyczny nadal pozostają nieodkryte przez wielu melomanów. Wykształcony pod okiem samego Maxa Regera kompozytor, ale też znakomity pianista i ceniony pedagog urodził się 20 sierpnia 1889 w Koninie, a zmarł 22 marca 1977 w Laskach koło Warszawy, gdzie Friemann spędził ostatnie lata życia pracując jako pedagog w Instytucie Ociemniałych.
Przypadająca w 2019 roku 130 rocznica urodzin Witolda Friemanna okazała się doskonałą okazją do przypomnienia pod postacią płyty, artysty który pozostawił po sobie ok. 400 pieśni (wykonywanych przed laty m.in. przez słynną Adę Sari), ok. 320 preludiów, ponad 240 mazurków, wiele miniatur, etiud, nokturnów i tańców.
Album "Witold Friemann – Works for clarinet & piano" zawiera zbiór utworów opracowanych z myślą o klarnecie i fortepianie.
Projekt powstał z inicjatywy urodzonej w Poznaniu, a od lat związanej z Krakowem znakomitej klarnecistki Barbary Borowicz w ramach Stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego w dziedzinie kultury. Artystka od lat z powodzeniem koncertuje w Europie, Ameryce Północnej, Australii, Afryce i Azji w prestiżowych salach koncertowych, jak np. Sydney Opera House, czy Royal Concertgebouw. W roku 2016 nakładem wytwórni DUX ukazała się płyta "Double Clarinet Concertos" nagrana przez Barbarę Borowicz wraz z Andrzejem Godkiem i orkiestrami pod dyr. Adama Klocka, zawierająca podwójne koncerty klarnetowe Carla Stamitza, Franza Antona Hoffmeistera i Franza Krommera.
Do udziału w nagraniu kolejnej płyty, tym razem poświęconej utworom Witolda Friemanna, klarnecistka zaprosiła wybitnego krakowskiego pianistę młodego pokolenia, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku, Marka Szlezera.
Wielokrotnie nominowany do Nagrody Fryderyk pianista, jest laureatem wielu prestiżowych konkursów i festiwali oraz ma za sobą występy w tak ważnych miejscach jak m.in.: Carnegie Hall czy St.Martin-in-the-fields. W swej dyskografii ma płyty z utworami m.in. Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego ("Piano Music", 2018), Aleksandra Tansmana, Krzysztofa Pendereckiego i Krzysztofa Meyera (seria "Piano Works", a także album "Sonatas for Cello and Piano" (2017), nagrany w duecie z koreańską wiolonczelistką Joo Yeon Choi.
Na płycie obojga artystów znajdziemy kompozycje powstałe na przestrzeni ponad dwóch dekad, począwszy od 1949 ("Quasi una Sonata") po otwierający program albumu "Zmierzch jesienny" (1970).
Całości słucha się z ogromnym zainteresowaniem i nieopisaną przyjemnością. Język kompozytorski Friemanna ulegał na przestrzeni wielu wpływom, jednak po wysłuchaniu tej płyty, z łatwością dostrzec można jego charakterystyczne cechy, jak specyficzna romantyczna melodyjność i harmonia, nawiązania do estetyki ludowej, czy wyjątkowo kunsztownie opracowane partie fortepianu, dalece wybiegające poza schemat typowego akompaniamentu dla klarnetu.
Niniejszy album nagrany przez oboje artystów, to unikatowy i wartościowy projekt, który przyczyni się do pielęgnowania kultury polskiej i wskrzeszenia w świadomości melomanów postaci kompozytora. Opublikowanie w formie fonograficznej opracowanych na podstawie rękopisów wybranych utworów Witolda Friemanna, w nieoceniony sposób wzbogaciło wiedzę dotyczącą polskiej muzyki klasycznej.
Album ukazał się 23 września 2019.
Robert Ratajczak
________________________________________________________
Barbara Borowicz - Marek Szlezer:
Witold Friemann - Works for clarinet & piano
CD 2019, DUX 1529
program:
1. Zmierzch jesienny op.335
Quasi una Sonata op.144:
2. I Allegro energico ed agitato
3. II Adagio ma non troppo
4. III Polski taniec ludowy: Vivace ma non troppo
4 utwory op.170:
5. I Mazurek
6. II Krakowiak
7. III Mazurek
8. IV Polonez
Sonata nr 2 op.219:
9. I Allegro moderato
10. II Andante
11. III Finale: Allegro giocoso
Suita op.171:
12. I Trojak
13. II Dumka mazowiecka
14. III Kujawiak
15. IV Marsz góralski
Sonata nr 3 op.222 Romantica:
16. I Moderato
17. II Notturno: Andantino
18. III Finale: Allegro
wykonawcy:
Barbara Borowicz - klarnet
Marek Szlezer - fortepian
________________________________________________________
Istniejąca od 1992 roku firma fonograficzna DUX to dziś jedna z najbardziej prestiżowych wytwórni płytowych specjalizujących się w publikacji nagrań muzyki klasycznej. Płyty ze znakiem firmowym DUX charakteryzują się najwyższą jakością dźwięku i wyjątkowo staranną edycją, a publikowane nagrania skrupulatnie dokumentują to co najbardziej wartościowe we współczesnej muzyce klasycznej.
___________________________________________
Od kilku lat LongPlay patronuje nie tylko wielu festiwalom, koncertom i wydarzeniom muzycznym, ale też wydawnictwom fonograficznym. Logo portalu znajdziecie na okładkach płyt takich wytwórni jak m.in. DUX, Soliton, Chopin University Press czy Phasma-Music. LongPlay z dumą przyczynia się do popularyzacji aktualnie ukazujących się płyt zarówno z nagraniami muzyki klasycznej jak jazzowej. Na płytach objętych patronatem przez portal znajdziecie najwyższej jakości nagrania muzyki klasycznej: znakomite wykonania ponadczasowych dzieł takich kompozytorów jak Chopin, Moniuszko, Schumann, Bach, Szostakowicz, Britten, Bartok, czy Sibelius, oraz szeroko rozumianą muzykę współczesną zarówno wielkich mistrzów (Penderecki, H.M.Górecki), jak młodych kompozytorów. Pośród kilkudziesięciu wydanych jak dotąd albumów ze znakiem jakości: LongPlay, dużą część zajmują płyty z muzyką jazzową. To zarówno debiutanckie albumy młodych artystów, jak płyty z nagraniami od lat cenionych jazzmanów.
Spis wszystkich patronackich albumów płytowych znajdziecie: TUTAJ
Spis wszystkich patronackich albumów płytowych znajdziecie: TUTAJ
___________________________________________