2.11.20

David Kollar: Crime on The Bunny / 10 Poems for Ronroco /2020/

Crime on The Bunny: Crime on The Bunny; Coronomorphia 1.; Coronomorphia 1.1; The Sound Behind The House;
10 Poems for Ronroco: To Strand on the Shore Waiting For the Tide; Tears are Running Down a Tree; A Morning Was Being Born of the Night; Somewhere in the Moonlit Night; They Are Hopelessly Disappearing into the Morning; Falling Stars; And the Tears Stiffened; Somewhere Out There; The Sky Painted All Over with Yellow Colours; A Divine Beam Descended on the Earth.


Urodzony w 1984 roku czeski gitarzysta i kompozytor David Kollar to jeden z najbardziej aktywnych muzyków europejskich. Muzyk porusza się stylistycznie w obrębie awangardy i regularnie współpracuje z światowej sławy perkusistą Patem Mastelloto (King Crimson) i włoskim trębaczem Paolo Raineri (wraz z nimi tworzył m.in. trio KoMaRa). Kollar jest też cenionym twórcą muzyki filmowej.
W roku 2020 poza płytą "Unexpected Isolation" nagraną w duecie z norweskim trębaczem Arve Henriksenem, nakładem słowackiej wytwórni Hevhetia ukazał się też podwójny album zawierający dwa niezależne i bardzo odmienne brzmieniowo i stylistycznie cykle: "10 Poems For Ronroco" i "Crime on The Bunny".
Pierwsza z płyt to zbiór krótkich utworów i impresji zainspirowanych wierszami słowackiego poety Valerija Kupki, zagranych na barytonowej akustycznej gitarze z zastosowaniem sampli, a w jednym z utworów Kollarowi towarzyszy francuski trębacz Erik Truffaz. Odbiór i przekaz muzyki ułatwiają wiersze wydrukowane wewnątrz książeczki w oryginale i angielskim przekładzie. W pastelowych, pełnych nienachalnej a mimo to wyrazistej melodyki utworach odnajdziemy elementy tradycyjnej ballady, ale też echa muzyki barokowej ("Tears Are Running Down A Tree”), country ("A Morning Was Being Born Of The Night”) czy flamenco ("Somewhere In The Moonlit”). Płyta trwa niespełna 24 minuty.
Drugi dysk zawiera materiał nagrany przez Davida Kollara z wcześniej wspomnianymi Arve Henriksenem i Patem Mastelotto. To muzyka w swym klimacie bardzo odległa od wypełniającego pierwszą płytę cyklu.
Ciężkie, metaliczne brzmienia, przesterowana gitara i połamane rytmy towarzyszące nam podczas utworu tytułowego to, z jednej strony ciężar właściwy heavy metalowi, z drugiej estetyka kojarząca się z dokonaniami macierzystej formacji Pata Mastelotto. 2-częściowa "Coronomorphia" to forma dźwiękowego eksperymentu z pogranicza awangardy, minimalizmu i ambientu. Centralnym punktem płyty jest jednak 52-minutowa forma "The Sound Behind The House" będąca zapisem...śpiewu ptaków. To zapewne ciekawostka dla ornitologów i pasjonatów ptasich treli, lub forma dźwiękowego relaksu i tło dla błogiej popołudniowej drzemki, lecz dla odbiorcy nastawionego na odbiór muzyki słowackiego gitarzysty - rzecz bezwartościowa.
Album ukazał się 3 września 2020.
Robert Ratajczak
__________________________________________

 
 
David Kollar: Crime on The Bunny / 10 Poems for Ronroco
2CD's 2020, Hevhetia HV 0213-2-331 / HV 0214-2-331

program:
CD1 - Crime on The Bunny:
1. Crime on The Bunny
2. Coronomorphia 1.
3. Coronomorphia 1.1
4. The Sound Behind The House
CD2 - 10 Poems for Ronroco:
  1. To Strand on the Shore Waiting For the Tide
  2. Tears are Running Down a Tree
  3. A Morning Was Being Born of the Night
  4. Somewhere in the Moonlit Night
  5. They Are Hopelessly Disappearing into the Morning
  6. Falling Stars
  7. And the Tears Stiffened
  8. Somewhere Out There
  9. The Sky Painted All Over with Yellow Colours
10. A Divine Beam Descended on the Earth

personel:
David Kollar - gitary, sample
oraz:
Erik Truffaz, Arve Henriksen - trąbka
Pat Mastelotto - perkusja
 __________________________________________