│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

7.11.20

Victor Gelling 4: Alpakafarm /2020/


Hinterland; Nichts von Nachtigallen; Laternen I; Der sowjetrussische dialektische Materialismus; Do You Know What It Means to Miss New Orleans?; Das Nächsten-Dienstag Problem; Laternen II; Come Sunday.


 
 
 
Urodzony w Berlinie a zamieszkały w Kolonii niemiecki kontrabasista i kompozytor Victor Gelling ma zaledwie 22 lata, lecz jego muzyczna biografia obejmuje ogrom rozmaitych projektów i przedsięwzięć, w które młody artysta nieustannie się angażuje. Jest członkiem Studio Musikfabrik Köln pod dyrekcją Petera Veale, zespołu bohei, oraz stałym gościem Filharmonii Kameralnej w Kolonii. W przeszłości współpracował też z Brandenburg State Youth Jazz Orchestra, oraz zasilał składy Berlińskiej i Saksońskiej Młodzieżowej Orkiestry Jazzowej. Od 2017 roku studiuje na Uniwersytecie Muzyki i Tańca w Kolonii, a oprócz pracy jako muzyk jazzowy coraz częściej skłania się też w stronę współczesnej muzyki klasycznej. Koncertował m.in. w Polsce, Francji, Hiszpanii, Włoszech, Austrii, Czechach, Holandii i na Kubie.
20 sierpnia 2020 roku światło dzienne ujrzał album "Everything I Glue Together Falls Apart” zrealizowany przez niego w dużym składzie pod nazwą Trash & Post-Chaotic Music, a już w październiku tego samego roku ukazał się album autorskiego kwartetu kontrabasisty: Victor Gelling 4. Wraz z liderem skład tworzą: saksofonista i klarnecista Victor Fox, trębacz Gabriel Rosenbach i perkusista Leif Berger.
Album zatytułowany "Alpakafarm" przynosi muzykę inspirowaną dokonaniami takich artystów jak Ornette Coleman, Charles Mingus, Art Ensemble of Chicago, czy Duke Ellington, jednak postrzeganą przez pryzmat współczesności i nasączoną duchem europejskiego jazzu XXI wieku.
Poza autorskimi kompozycjami Victora Gellinga, na płycie znajdziemy też pełne świeżości interpretacje klasycznych tematów: "Do You Know What It Means to Miss New Orleans?" Eddiego DeLange i Louisa Altera, oraz "Come Sunday" Duke'a Ellingtona.
Już od pierwszych dźwieków rozpoczynającej album kompozycji Gellinga "Hinterland" zanurzamy się w estetykę eksperymentalnego jazzu lat 60-tych, z jego wszystkimi atrybutami: swobodą free, uduchowieniem i majestatycznością. Partie saksofonu i klarnetu (Victor Fox), oraz trąbki i flugelhornu (Gabriel Rosenbach) swobodnie lewitują nad solidnym i bezpiecznym, choć pełnym kreatywności fundamentem jaki zapewniają solistom lider kwartetu Victor Gelling i znakomity perkusista Leif Berger.
Mimo iż kontrabas Gellinga nie wyłamuje się nachalnie z szeregu, trudno nie dostrzec iż instrument należy do szefa i pomysłodawcy całego projektu. Młody lider znakomicie bryluje w szeregach swego autorskiego składu, znakomicie prezentując nadzwyczajne (biorąc pod uwagę wiek kontrabasisty) wyczucie muzycznej konwencji z jaką postanowił się zmierzyć na "Alpakafarm".
Trochę mniej przekonuje zamieszczony w połowie programu "Der sowjetrussische dialektische Materialismus" ("Sowiecko-rosyjski materializm dialektyczny" - co za tytuł!), w pierwszej części zdominowany przez trąbkę i nawiązujący do nowoorleańskiego jazzu, później przekształcający się we free jazzowe szaleństwo pełne saksofonowych improwizacji, a zwieńczone perkusyjną solówką.
Pięknie wybrzmiewa też temat "Do You Know What It Means to Miss New Orleans?", w który wplecione zostały stylowe wariacje i pełna szacunku dla pierwowzoru wersja ellingtonowskiego "Come Sunday".
Porusza też elegijny klimat "Das Nächsten-Dienstag Problem" ("Problem przyszłego wtorku"), w którym poza prowadzącymi go trąbką i saksofonem, uwagę zwraca pełna zaskakujących zwrotów praca perkusji.
Niesłychane iż zaledwie 22-letni niemiecki muzyk nagrał tak silnie nasycony estetyką starego amerykańskiego jazzu album, na tak wysokim światowym poziomie. "Alpakafarm" to zdecydowanie jeden z najlepszych jazzowych albumów wydanych w 2020 roku za Odrą.
Album ukazał się 14 października 2020.
Robert Ratajczak
_____________________________________________

 
 
Victor Gelling 4: Alpakafarm
CD 2020, JazzHaus Musik JHM 275

program:
1. Hinterland
2. Nichts von Nachtigallen
3. Laternen I
4. Der sowjetrussische dialektische Materialismus
5. Do You Know What It Means to Miss New Orleans?
6. Das Nächsten-Dienstag Problem
7. Laternen II
8. Come Sunday

personel:
Victor Fox - saksofon, klarnet
Gabriel Rosenbach - trąbka, flugelhorn
Victor Gelling - kontrabas
Leif Berger - perkusja
 _____________________________________________