Wojciech Ciuraj, lider jednej z czołowych młodych grup polskiej sceny rocka progresywnego Walfad, znany też z solowej płyty "Ballady bez Romansów" (2017), podjął się realizacji fonograficznego przedsięwzięcia dedykowanego trzem Powstaniom Śląskim. Projekt obejmuje trzy albumy, spośród których każdy poświęcony jest kolejnemu powstaniu.
16 sierpnia 2019 roku minęła 100-rocznica I Powstania Śląskiego i tego właśnie dnia ukazała się pierwsza część konceptualnego cyklu: "Iskry w Popiele".
Gorąco przyjęta płyta to nie tylko opowiedziana w formie dźwiękowej rock-opery, burzliwa historia I Powstania Śląskiego oraz muzyczny hołd dla jego bohaterów, ale po prostu bardzo dojrzały i pod każdym względem perfekcyjnie dopracowany rockowy album z ważnym przesłaniem i świetną koncepcją.
Zgodnie z planem, w 100-rocznicę wybuchu II Powstania Śląskiego światło dzienne ujrzała druga płyta trylogii: "Dwa Żywioły".
Wojciech Ciuraj tym razem zaprosił do współpracy trębacza jazzowego Piotra Schmidta i artystę sceny hip-hopowej Abradaba (Kaliber 44).
Tym razem też muzyk pokusił się o przygotowanie rozbudowanej, blisko 25-minutowej kompozycji, którą jest "Suita Czterech Rzek" zajmująca drugą część albumu.
Będąc wciąż pod silnym wrażeniem pierwszej płyty trylogii, obawiałem się czy artysta będzie w stanie udźwignąć ciężar oczekiwań po wyśmienitych "Iskrach w Popiele". Otóż "Dwa Żywioły" to płyta z powodzeniem kontynuująca przedsięwzięcie, a pod wieloma względami przewyższająca pierwszą część powstańczego cyklu.
Przede wszystkim mamy tu "Suitę Czterech Rzek”, dzieło na najwyższym z możliwych poziomie. Pełna zaskakujących pomysłów i rozwiązań ponad 20 minutowa forma wieńcząca album, to esencja progresywnego rocka mieniąca się rozległą paletą barw i nastrojów.
Pierwsza część płyty to 4 krótsze utwory, spośród których każdy odkrywa przed nami inne atuty.
Otwierające program "W szorstkim tańcu na dwa" to znakomite partie fortepianu Dawida Makosza i bluesowa harmonijka Jacka Szuły.
W utwór tytułowy zgrabnie wpleciony został rap Abradaba, nadający kompozycji dosadnego przekazu.
"Jestem stąd” to przejmująca ballada oprawiona w rozbudowane partie syntezatorów i ozdobiona cudowną solówką trąbki Piotra Schmidta, a kompozycja dedykowana tragicznie zmarłemu bohaterowi II Powstania Śląskiego doktorowi Andrzejowi Mielęckiemu poraża ciężarem i siłą przekazu.
Wojciech Ciuraj podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej niż miało to miejsce na "Iskrach w Popiele". "Dwa Żywioły" to płyta pozostawiająca daleko w tyle większość polskich albumów rockowych jakie ukazały się w ostatnich latach.
16 sierpnia 2019 roku minęła 100-rocznica I Powstania Śląskiego i tego właśnie dnia ukazała się pierwsza część konceptualnego cyklu: "Iskry w Popiele".
Gorąco przyjęta płyta to nie tylko opowiedziana w formie dźwiękowej rock-opery, burzliwa historia I Powstania Śląskiego oraz muzyczny hołd dla jego bohaterów, ale po prostu bardzo dojrzały i pod każdym względem perfekcyjnie dopracowany rockowy album z ważnym przesłaniem i świetną koncepcją.
Zgodnie z planem, w 100-rocznicę wybuchu II Powstania Śląskiego światło dzienne ujrzała druga płyta trylogii: "Dwa Żywioły".
Wojciech Ciuraj tym razem zaprosił do współpracy trębacza jazzowego Piotra Schmidta i artystę sceny hip-hopowej Abradaba (Kaliber 44).
Tym razem też muzyk pokusił się o przygotowanie rozbudowanej, blisko 25-minutowej kompozycji, którą jest "Suita Czterech Rzek" zajmująca drugą część albumu.
Będąc wciąż pod silnym wrażeniem pierwszej płyty trylogii, obawiałem się czy artysta będzie w stanie udźwignąć ciężar oczekiwań po wyśmienitych "Iskrach w Popiele". Otóż "Dwa Żywioły" to płyta z powodzeniem kontynuująca przedsięwzięcie, a pod wieloma względami przewyższająca pierwszą część powstańczego cyklu.
Przede wszystkim mamy tu "Suitę Czterech Rzek”, dzieło na najwyższym z możliwych poziomie. Pełna zaskakujących pomysłów i rozwiązań ponad 20 minutowa forma wieńcząca album, to esencja progresywnego rocka mieniąca się rozległą paletą barw i nastrojów.
Pierwsza część płyty to 4 krótsze utwory, spośród których każdy odkrywa przed nami inne atuty.
Otwierające program "W szorstkim tańcu na dwa" to znakomite partie fortepianu Dawida Makosza i bluesowa harmonijka Jacka Szuły.
W utwór tytułowy zgrabnie wpleciony został rap Abradaba, nadający kompozycji dosadnego przekazu.
"Jestem stąd” to przejmująca ballada oprawiona w rozbudowane partie syntezatorów i ozdobiona cudowną solówką trąbki Piotra Schmidta, a kompozycja dedykowana tragicznie zmarłemu bohaterowi II Powstania Śląskiego doktorowi Andrzejowi Mielęckiemu poraża ciężarem i siłą przekazu.
Wojciech Ciuraj podniósł poprzeczkę jeszcze wyżej niż miało to miejsce na "Iskrach w Popiele". "Dwa Żywioły" to płyta pozostawiająca daleko w tyle większość polskich albumów rockowych jakie ukazały się w ostatnich latach.
Płyta ukazała się 19 sierpnia 2020.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Wojciech Ciuraj: Dwa Żywioły
CD, Emet Records 004
CD, Emet Records 004
program:
1. W szorstkim tańcu na dwa
2. Dwa Żywioły
3. Jestem stąd
4. Andrzej Mielęcki
5. Suita Czterech Rzek
1). Płyń Rawo, płyń!
2). Brynica - po obu stronach wodnej wstęgi
3). Tam gdzie płynie Kłodnica...
4). Odro, spójrz na swe dzieci!
personel:
Wojciech Ciuraj – gitara, mandolina, wokal
Abradab – wokal
Piotr Schmidt – trąbka
Daniel Arendarski – gitara
Dawid Makosz – instr. klawiszowe
Jacek Szuła – harmonijka
Valyen Songbird – wokalizy
Klaudia Wachtarczyk – gitara basowa
Dawid Klimuszko – perkusja
1. W szorstkim tańcu na dwa
2. Dwa Żywioły
3. Jestem stąd
4. Andrzej Mielęcki
5. Suita Czterech Rzek
1). Płyń Rawo, płyń!
2). Brynica - po obu stronach wodnej wstęgi
3). Tam gdzie płynie Kłodnica...
4). Odro, spójrz na swe dzieci!
personel:
Wojciech Ciuraj – gitara, mandolina, wokal
Abradab – wokal
Piotr Schmidt – trąbka
Daniel Arendarski – gitara
Dawid Makosz – instr. klawiszowe
Jacek Szuła – harmonijka
Valyen Songbird – wokalizy
Klaudia Wachtarczyk – gitara basowa
Dawid Klimuszko – perkusja
____________________________________________