Preludi No1; Confluencias; Reflejos; Tanguajira; Te extrano Buenos Aires; Come Sunday; Contratango; Riendo suelto; La cumparsita.
Nagrany w Buenos Aires i Nowym Jorku album "Contrabajo. Works for Bass and String Quartet" to zacierająca granice pomiędzy jazzem a muzyką klasyczną płyta firmowana przez argentyńskiego kontrabasistę, kompozytora, aranżera i producenta Pablo Aslana.
W nagraniach obejmujących zarówno słynną "La cumparsitę" Gerardo Matosa Rodrigueza, oraz utwory z dorobku zarówno Heitora Villi-Lobosa ("Preludio No1") jak Duke'a Ellingtona ("Come Sunday"), kontrabasowi Pablo Aslana towarzyszy znakomity kwartet smyczkowy Cuarteto Petrus, oraz wyjątkowi goście w osobach światowej sławy muzyków: Paquito D'Rivery (klarnet) i Raula Jaureny (bandoneon). Wymienieni dwaj goście, spośród których każdy jest uważany za jednego z najwybitniejszych wirtuozów swego instrumentu na świecie, pojawiają się jednak tylko w dwóch utworach (D'Rivera gra w "Tanguajira", Jaurena w kończącej program "La cumparsita"). Większość materiału wykonana jest przez Aslana z towarzyszeniem klasycznego kwartetu smyczkowego. Czyni to z płyty, przedsięwzięcie bardzo odważne, bowiem prezentujące muzykę graną zazwyczaj w zupełnie innym instrumentarium, w formule opartej na brzmieniu skrzypiec, altówki, wiolonczeli i kontrabasu.
Na "Contabajo" Pablo Aslan i Cuarteto Petrus wyznaczają zupełnie nowe standardy muzyczne, oscylując wokół estetyki nuevo tango i klasycznych form kwartetu/kwintetu smyczkowego. Argentyński wirtuoz kontrabasu wraz z niezależnie funkcjonującym zespołem stworzyli tym samym zupełnie nowy język brzmieniowy i muzyczną jakość. Grający równie przekonująco zarówno pizzicato jak techniką con arco Pablo Aslan, zdaje się znakomicie wzbogacać od lat wypracowane przez Cuarteto Petrus brzmienie, a utworom tak Heitora Villi-Lobosa jak Duke'a Ellingtona, nadawać nieznanych dotąd barw.
Większość utworów została specjalnie zaaranżowana dla potrzeb tego wyjątkowego składu przez Gabriela Senanesa, jednak ogrom ekspresji i emocji zawartych w nagraniach to już zasługa znakomitych muzyków, którzy współpracując z sobą znacznie poszerzyli znane dotychczas muzyczne horyzonty.
Jeśli Astor Piazzolla rozszerzył formę tanga o elementy baroku i jazzu, czyniąc z gatunku formę dalece wybiegającą poza ramy muzyki przeznaczonej wyłącznie do tańca, to na niniejszym albumie argentyńscy muzycy poszli jeszcze dalej.
W nagraniach obejmujących zarówno słynną "La cumparsitę" Gerardo Matosa Rodrigueza, oraz utwory z dorobku zarówno Heitora Villi-Lobosa ("Preludio No1") jak Duke'a Ellingtona ("Come Sunday"), kontrabasowi Pablo Aslana towarzyszy znakomity kwartet smyczkowy Cuarteto Petrus, oraz wyjątkowi goście w osobach światowej sławy muzyków: Paquito D'Rivery (klarnet) i Raula Jaureny (bandoneon). Wymienieni dwaj goście, spośród których każdy jest uważany za jednego z najwybitniejszych wirtuozów swego instrumentu na świecie, pojawiają się jednak tylko w dwóch utworach (D'Rivera gra w "Tanguajira", Jaurena w kończącej program "La cumparsita"). Większość materiału wykonana jest przez Aslana z towarzyszeniem klasycznego kwartetu smyczkowego. Czyni to z płyty, przedsięwzięcie bardzo odważne, bowiem prezentujące muzykę graną zazwyczaj w zupełnie innym instrumentarium, w formule opartej na brzmieniu skrzypiec, altówki, wiolonczeli i kontrabasu.
Na "Contabajo" Pablo Aslan i Cuarteto Petrus wyznaczają zupełnie nowe standardy muzyczne, oscylując wokół estetyki nuevo tango i klasycznych form kwartetu/kwintetu smyczkowego. Argentyński wirtuoz kontrabasu wraz z niezależnie funkcjonującym zespołem stworzyli tym samym zupełnie nowy język brzmieniowy i muzyczną jakość. Grający równie przekonująco zarówno pizzicato jak techniką con arco Pablo Aslan, zdaje się znakomicie wzbogacać od lat wypracowane przez Cuarteto Petrus brzmienie, a utworom tak Heitora Villi-Lobosa jak Duke'a Ellingtona, nadawać nieznanych dotąd barw.
Większość utworów została specjalnie zaaranżowana dla potrzeb tego wyjątkowego składu przez Gabriela Senanesa, jednak ogrom ekspresji i emocji zawartych w nagraniach to już zasługa znakomitych muzyków, którzy współpracując z sobą znacznie poszerzyli znane dotychczas muzyczne horyzonty.
Jeśli Astor Piazzolla rozszerzył formę tanga o elementy baroku i jazzu, czyniąc z gatunku formę dalece wybiegającą poza ramy muzyki przeznaczonej wyłącznie do tańca, to na niniejszym albumie argentyńscy muzycy poszli jeszcze dalej.
Album ukazał się 15 listopada 2018.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Pablo Aslan: Contabajo. Works for Bass and String Quartet
CD 2018, Soundbrush SR1040
program:
1. Preludi No1
2. Confluencias
3. Reflejos
4. Tanguajira
5. Te extrano Buenos Aires
7. Come Sunday
8. Contratango
9. Riendo suelto
10. La cumparsita
personel:
Pablo Aslan - kontrabas
Pablo Saravi, Heman Briatico - skrzypce
Adrian Felizia - altówka
Gloria Pankaeva - wiolonczela
oraz:
Paquito D'Rivera - klarnet
Raul Jaurena - bandoneon
CD 2018, Soundbrush SR1040
program:
1. Preludi No1
2. Confluencias
3. Reflejos
4. Tanguajira
5. Te extrano Buenos Aires
7. Come Sunday
8. Contratango
9. Riendo suelto
10. La cumparsita
personel:
Pablo Aslan - kontrabas
Pablo Saravi, Heman Briatico - skrzypce
Adrian Felizia - altówka
Gloria Pankaeva - wiolonczela
oraz:
Paquito D'Rivera - klarnet
Raul Jaurena - bandoneon
_____________________________________________