Imprologue; Maqtu'ah On Maqam Rast; Pinocchio; Rausch; Taqsim On Maqam Saba; Blue; Violet; Koto; Oppressive; Three-Chord Blues; Trance Oriental; The Evergreen Earth.
"Impressions, Improvisations and Compositions" to tytuł solowego albumu fińskiego pianisty i kompozytora, urodzonego w 1973 roku Kari Ikonena.
Mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne artysta, będący też wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie, oprócz własnych projektów znany jest też z działalności w takich formacjach jak: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Markus Holkko Quartet, a jego debiutancki album ''Karikko'' (2001) uznany został Najlepszą Płytą Jazzową Roku 2001 w Finlandii.
Rok 2013 przyniósł znakomity album "Bright" nagrany w trio z ormiańskim wirtuozem kontrabasu Arą Yaralyana, oraz znanym z płyt wytwórni ECM perkusistą Markku Ounaskarim. Po trzech latach trafił do nas kolejny album zjawiskowego pianisty "Ikonostasis", w nagraniu którego uczestniczyli: znany z płyt Marca Bernsteina amerykański perkusista Ra-Kalam Bob Moses, stały współpracownik Larsa Danielssona i Magnusa Ostroma, norweski trębacz Mathias Eick oraz francuski klarnecista Louis Sclavis.
Podobnie jak poprzednie płyty Ikonena, omawiany w tym miejscu album którego tytuł zdradza zawartość płyty, firmuje wytwórnia Ozella. Tym razem jednak nagrania pianista zrealizował całkiem samodzielnie w swoim domowym studio w Helsinkach, grając na fortepianie marki Steinway.
Inspiracją dla Kari Ikonena były prace rosyjskiego malarza, grafika i teoretyka sztuki, współtwórcy abstrakcjonizmu Wasilija Kandinskiego (1866-1944), którego jedna z prac zdobi okładkę albumu. Także tytuł płyty odnosi się do twórczości Kandinskiego, który swe dzieła dzielił na trzy grupy: impresje, improwizacje i kompozycje.
Fiński pianista głęboko zanurzył się w dorobek rosyjskiego malarza, dogłębnie analizując jego prace, a poszczególne utwory zgromadzone na płycie odnoszą się do wywołanych wrażeń i emocji. Przeniesienie malarskiej fantazji Wasilija Kandinskiego w wykreowany przez Kari Ikonena świat dźwięków przyniósł zachwycające efekty.
Muzyka z jednej strony odzwierciedla wewnętrzny nastrój pianisty i jego dźwiękowe wizje, z drugiej: ulega zewnętrznym wpływom, które natchnęły artystę, takim jak natura i otaczająca go przyroda.
Kari Ikonen wielokrotnie z powodzeniem stosuje wypracowaną przez siebie technikę gry i preparowania instrumentu, pozwalającą grać w arabskiej skali maqamat. Fiński pianista już od dwóch dekad zgłębia tajniki muzyki arabskiej, bliskowschodniej i tureckiej, której elementy subtelnie wplatane były na jego poprzednich albumach. Fascynację tym brzmieniem szczególnie dostrzeżemy podczas wyraźnie eksponujących maqamat kompozycji "Rausch" i "Trance Oriental".
Poza autorskimi "impresjami, improwizacjami i kompozycjami", artysta sięgnął po kompozycję Wayne'a Shortera "Pinocchio", przedstawiając ją w stricte autorskiej, oryginalnej interpretacji.
Mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne artysta, będący też wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie, oprócz własnych projektów znany jest też z działalności w takich formacjach jak: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Markus Holkko Quartet, a jego debiutancki album ''Karikko'' (2001) uznany został Najlepszą Płytą Jazzową Roku 2001 w Finlandii.
Rok 2013 przyniósł znakomity album "Bright" nagrany w trio z ormiańskim wirtuozem kontrabasu Arą Yaralyana, oraz znanym z płyt wytwórni ECM perkusistą Markku Ounaskarim. Po trzech latach trafił do nas kolejny album zjawiskowego pianisty "Ikonostasis", w nagraniu którego uczestniczyli: znany z płyt Marca Bernsteina amerykański perkusista Ra-Kalam Bob Moses, stały współpracownik Larsa Danielssona i Magnusa Ostroma, norweski trębacz Mathias Eick oraz francuski klarnecista Louis Sclavis.
Podobnie jak poprzednie płyty Ikonena, omawiany w tym miejscu album którego tytuł zdradza zawartość płyty, firmuje wytwórnia Ozella. Tym razem jednak nagrania pianista zrealizował całkiem samodzielnie w swoim domowym studio w Helsinkach, grając na fortepianie marki Steinway.
Inspiracją dla Kari Ikonena były prace rosyjskiego malarza, grafika i teoretyka sztuki, współtwórcy abstrakcjonizmu Wasilija Kandinskiego (1866-1944), którego jedna z prac zdobi okładkę albumu. Także tytuł płyty odnosi się do twórczości Kandinskiego, który swe dzieła dzielił na trzy grupy: impresje, improwizacje i kompozycje.
Fiński pianista głęboko zanurzył się w dorobek rosyjskiego malarza, dogłębnie analizując jego prace, a poszczególne utwory zgromadzone na płycie odnoszą się do wywołanych wrażeń i emocji. Przeniesienie malarskiej fantazji Wasilija Kandinskiego w wykreowany przez Kari Ikonena świat dźwięków przyniósł zachwycające efekty.
Muzyka z jednej strony odzwierciedla wewnętrzny nastrój pianisty i jego dźwiękowe wizje, z drugiej: ulega zewnętrznym wpływom, które natchnęły artystę, takim jak natura i otaczająca go przyroda.
Kari Ikonen wielokrotnie z powodzeniem stosuje wypracowaną przez siebie technikę gry i preparowania instrumentu, pozwalającą grać w arabskiej skali maqamat. Fiński pianista już od dwóch dekad zgłębia tajniki muzyki arabskiej, bliskowschodniej i tureckiej, której elementy subtelnie wplatane były na jego poprzednich albumach. Fascynację tym brzmieniem szczególnie dostrzeżemy podczas wyraźnie eksponujących maqamat kompozycji "Rausch" i "Trance Oriental".
Poza autorskimi "impresjami, improwizacjami i kompozycjami", artysta sięgnął po kompozycję Wayne'a Shortera "Pinocchio", przedstawiając ją w stricte autorskiej, oryginalnej interpretacji.
Premiera 8 stycznia 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Kari Ikonen: Impressions, Improvisations and Compositions
CD 2020, Ozella OZ097CD
program:
1. Imprologue
2. Maqtu'ah On Maqam Rast
3. Pinocchio
4. Rausch
5. Taqsim On Maqam Saba
6. Blue
7. Violet
8. Koto
9. Oppressive
10. Three-Chord Blues
11. Trance Oriental
12. The Evergreen Earth
Kari Ikonen - fortepian
CD 2020, Ozella OZ097CD
program:
1. Imprologue
2. Maqtu'ah On Maqam Rast
3. Pinocchio
4. Rausch
5. Taqsim On Maqam Saba
6. Blue
7. Violet
8. Koto
9. Oppressive
10. Three-Chord Blues
11. Trance Oriental
12. The Evergreen Earth
Kari Ikonen - fortepian
___________________________________________