│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

9.3.19

Kari Ikonen Trio: Bright /2013/


Bapmgwala; Ambivalsante; The Testament Of My Heart; Plumbum; Giant Steps; I Fall in Love Too Easily; Trance Oriental; Pacific







* Kari Ikonen's compositions are full of mystical harmony and meditative calm, full of surprising interpretations woven into the structure of the tracks improvisation while maintaining a unique balance between the aspirations of compositional leader and individual freedom of each of the instrumentalists.
''Bright'' is another very delightful disc recorded in the jazz piano trio convention  which came in 2013.

Fiński pianista Kari Ikonen mający za sobą staranne wykształcenie muzyczne oprócz własnych projektów muzycznych, znany jest też z działalności w takich formacjach jak choćby: Ahava, gnomus, Kolhoz, czy Kwartet Markusa Holkko. Jego nazwisko pojawiło się jak dotąd na okładkach ponad trzydziestu albumów, a debiutancka płyta ''Karikko'' (2001) uznana została za Najlepszą Płytę Jazzową Roku 2001 w Finlandii. Kari Ikonen jest wykładowcą w Akademii Muzycznej im. J.Sibeliusa w Helsinkach oraz w Estońskiej Akademii Muzycznej w Tallinie.
Do nagrania w konwencji jazzowego tria kolejnej płyty Ikonen zaprosił ormiańskiego wirtuoza kontrabasu Arę Yaralyana, oraz znanego z płyt wydanych przez kultową wytwórnię ECM perkusistę Markku Ounaskari. 
Płytę ''Bright'' wypełnia pięć premierowych kompozycji Pianisty, oraz trzy utwory zapożyczone z dorobku innych kompozytorów, w tym innowacyjna wersja nieśmiertelnego ''Giant Steps'' Johna Coltrane'a. 
Powstała płyta złożona z najlepszych składników europejskiej muzyki improwizowanej przyprawiona afro-jazzem i szczyptą orientu, a także swego rodzaju chlodem charakterystycznym dla jazzowych artystów z północy Europy i rejonów nizin polodowcowych. Właśnie ten odczuwalny chłód i swego rodzaju sterylność muzyki jest dla nas atrybutem ''północnego brzmienia'', i powodem dla którego reszta Europy pokochała takich muzyków ze Skandynawi jak Lars Danielsson czy Tord Gustavsen.
Doskonała solowa impresja kontrabasu Yaralyana rozpoczyna przejmującą wersję kompozycji Gusana Ashota ''The Testament Of My Heart''. Po chwili przy stylowych (niemal intymnych) dźwiękach perkusji dołącza fortepian, a Yaralyan sięga po smyczek. To jedne z najpiękniejszych minut całej płyty. 
Wyjątkowa wirtuozeria ormiańskiego kontrabasisty daje o sobie się w trakcie większości utworów z ''Bright'', że wspomnę tu choćby swietną linię basu w''Plumbum'' czy doskonałą solówkę w trakcie pięknej wersji standardu ''I Fall in Love Too Easily''.
Podczas ''Trance Oriental'' pianista zachwyca jedną z najbardziej energetycznych partii na całej płycie. Doskonała linia basu (plus solo grane ponownie smyczkiem), świetne artykulacje perkusji Ounaskari i przede wszystkim robiący wrażenie nieograniczonego w swych możliwościach wirtuozerskich Ikonen. 
Piękna, stylowa i impersyjna 6-cio minutowa miniatura ''Pacific'' z przejmującą partią smyczkową stanowi wyśmienitą przysłowiową ''wisienkę'' na ''Bright''.
Kompozycje Ikonena pełne są mistycznych harmonii i medytacyjnego spokoju, interpretacje pełne są zaskakujących wplecionych w strukturę utworów improwizacji z zachowaniem wyjątkowej równowagi między aspiracjami kompozycyjnymi leadera a indywidualną swobodą każdego z instrumentalistów.
''Bright'' to kolejna wyjątkowo zachwycająca płyta nagrana w konwencji jazzowego tria fortepianowego jaka dotarła do nas w 2013 roku.



skład:
Kari Ikonen - fortepian
Ara Yaralyan - kontrabas
Markku Ounaskari - perkusja