Joseph Haydn: Achived is the Glorius Work; Jan Sebastian Bach: Fuga g-moll; Quirinio Gasparini: Adoramus Te, Christe; Marc'Antonio Ingegneri: Tenebrae Factae Sunt; Ludvig van Beethoven: Drei Equale; Piotr Czajkowski: Dziadek do orzechów; Wojciech Kilar: Trędowata; Claude Debussy: Trois Chansons; Ewa Fabiańska-Jelińska: Choral I; John Barry: The James Bond Theme; Jerome Kern: All the Things You Are; Matt Dennis: Angel Eyes; Mateusz Święcicki: Pod Papugami; Sonny Rollins: St. Thomas; Paul Desmond: Take Five.
Założony w 2012 roku przez absolwentów Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz Hochschule für Musik w Berlinie TrombQuartet, jest jednym z nielicznych zespołów w Europie, którego brzmienie oparte jest na puzonach. Ten oryginalny kwartet wykonuje zarówno specjalne opracowania dzieł muzyki klasycznej, jak standardy jazzowe, tematy filmowe, a nawet przeboje pop. Grupa współpracuje z kompozytorką Ewą Fabiańską-Jelińską, która tworzy dla nich nowe utwory oraz opracowuje aranżacje. TrombQuartet regularnie koncertuje biorąc udział w rozmaitych festiwalach muzycznych jak m.in. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Kamieniu Pomorskim, Międzynarodowy Festiwal Organowy w Koszalinie i Szczecinie, czy Poznańska Wiosna Muzyczna.
TrombQuartet tworzą: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, oraz Marek i Tomasz Kaczor. Każdy z puzonistów tworzących ten niezwykły kwartet współpracuje z rozmaitymi instytucjami muzycznymi jak: Orchester Akademie Der Berliner Philharmoniker, Filharmonia Poznańska, czy Teatr Wielki im.S.Moniuszki i Akademia Muzyczna im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu.
Na pierwszej płycie zespołu zatytułowanej "Take Four", znajdziemy zarówno utwory z dorobku Josepha Haydna, J.S.Bacha, Ludviga van Beethovena, Piotra Czajkowskiego czy Claude Debussy'ego, jak kompozycje Jerome Kerna, Sonny'ego Rollinsa i Paula Desmonda, słynny motyw Johna Barry z "Jamesa Bonda", ale też instrumentalną aranżację przeboju Czesława Niemena: "Pod Papugami".
Całości słucha się znakomicie. Poznańscy muzycy udowadniają iż często niedoceniany przez słuchaczy puzon, może być instrumentem niezwykle wdzięcznym w zakresie melodyki i harmonii. W każdym z utworów role instrumentalistów są podzielone: melodia, harmonia i rytm, podane poprzez indywidualnie linie każdego z puzonów, tworzą zaskakujące brzmienie.
Komunikatywna forma przekazu popularnych motywów wywodzących się z odległych od siebie stylistyk, spaja program albumu tworząc formę bardzo przystępną dla szerokiego odbiorcy.
Debiutancki album TrombQuartet jest reprezentatywną wizytówką zespołu, ukazującą bardzo szerokie spectrum repertuaru grupy, oraz jej wyjątkową zdolność adaptacji rozmaitych stylistyk do oryginalnego instrumentarium tworzonego przez cztery takie same instrumenty. "Take Four" to także nieprzeciętny popis pełnej entuzjazmu wirtuozerii każdego z muzyków, ale też przykład idealnej współpracy i porozumienia panującego pomiędzy artystami.
Na koniec warto wspomnieć o podobnym składzie od lat działającym w Niemczech, jakim jest kwartet Deep Schrott wykonujący muzykę na ...cztery saksofony basowe, obok klasyki adaptując też utwory Boba Dylana, King Crimson, AC/DC czy Black Sabbath.
TrombQuartet tworzą: Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, oraz Marek i Tomasz Kaczor. Każdy z puzonistów tworzących ten niezwykły kwartet współpracuje z rozmaitymi instytucjami muzycznymi jak: Orchester Akademie Der Berliner Philharmoniker, Filharmonia Poznańska, czy Teatr Wielki im.S.Moniuszki i Akademia Muzyczna im.I.J.Paderewskiego w Poznaniu.
Na pierwszej płycie zespołu zatytułowanej "Take Four", znajdziemy zarówno utwory z dorobku Josepha Haydna, J.S.Bacha, Ludviga van Beethovena, Piotra Czajkowskiego czy Claude Debussy'ego, jak kompozycje Jerome Kerna, Sonny'ego Rollinsa i Paula Desmonda, słynny motyw Johna Barry z "Jamesa Bonda", ale też instrumentalną aranżację przeboju Czesława Niemena: "Pod Papugami".
Całości słucha się znakomicie. Poznańscy muzycy udowadniają iż często niedoceniany przez słuchaczy puzon, może być instrumentem niezwykle wdzięcznym w zakresie melodyki i harmonii. W każdym z utworów role instrumentalistów są podzielone: melodia, harmonia i rytm, podane poprzez indywidualnie linie każdego z puzonów, tworzą zaskakujące brzmienie.
Komunikatywna forma przekazu popularnych motywów wywodzących się z odległych od siebie stylistyk, spaja program albumu tworząc formę bardzo przystępną dla szerokiego odbiorcy.
Debiutancki album TrombQuartet jest reprezentatywną wizytówką zespołu, ukazującą bardzo szerokie spectrum repertuaru grupy, oraz jej wyjątkową zdolność adaptacji rozmaitych stylistyk do oryginalnego instrumentarium tworzonego przez cztery takie same instrumenty. "Take Four" to także nieprzeciętny popis pełnej entuzjazmu wirtuozerii każdego z muzyków, ale też przykład idealnej współpracy i porozumienia panującego pomiędzy artystami.
Na koniec warto wspomnieć o podobnym składzie od lat działającym w Niemczech, jakim jest kwartet Deep Schrott wykonujący muzykę na ...cztery saksofony basowe, obok klasyki adaptując też utwory Boba Dylana, King Crimson, AC/DC czy Black Sabbath.
Album ukazał się 17 listopada 2018.
Robert Ratajczak
____________________________________________
TrombQuartet: Take Four
CD 2018, RecArt 0029
program:
1. Joseph Haydn - Achived is the Glorius Work z oratorium "Stworzenie Swiata"
2. Jan Sebastian Bach - Fuga g-moll
3. Quirinio Gasparini - Adoramus Te, Christe
4. Marc'Antonio Ingegneri - Tenebrae Factae Sunt
Ludvig van Beethoven - Drei Equale:
5. I. Andante
6. II. Poco Adagio
7. III. Poco Sostenuto
Piotr Czajkowski - Dziadek do orzechów:
8. I. Marsz
9. II. Taniec Arabski
10. III. Taniec Wróżki Cukrowej
11. IV. Walc kwiatów
12. V. Trepak
13. Wojciech Kilar - Walc z filmu "Trędowata"
Claude Debussy - Trois Chansons:
14. I. Dieu, Quil la fait bon regarder
15. II. Wheneer the tambourine I hear
16. III. Cold winter, villian that thou art
17. Ewa Fabiańska-Jelińska - Choral I
18. John Barry - The James Bond Theme
19. Jerome Kern - All the Things You Are
20. Matt Dennis - Angel Eyes
21. Mateusz Święcicki - Pod Papugami
22. Sonny Rollins - St. Thomas
23. Paul Desmond - Take Five
wykonawcy:
Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor, Tomasz Kaczor - puzony
CD 2018, RecArt 0029
program:
1. Joseph Haydn - Achived is the Glorius Work z oratorium "Stworzenie Swiata"
2. Jan Sebastian Bach - Fuga g-moll
3. Quirinio Gasparini - Adoramus Te, Christe
4. Marc'Antonio Ingegneri - Tenebrae Factae Sunt
Ludvig van Beethoven - Drei Equale:
5. I. Andante
6. II. Poco Adagio
7. III. Poco Sostenuto
Piotr Czajkowski - Dziadek do orzechów:
8. I. Marsz
9. II. Taniec Arabski
10. III. Taniec Wróżki Cukrowej
11. IV. Walc kwiatów
12. V. Trepak
13. Wojciech Kilar - Walc z filmu "Trędowata"
Claude Debussy - Trois Chansons:
14. I. Dieu, Quil la fait bon regarder
15. II. Wheneer the tambourine I hear
16. III. Cold winter, villian that thou art
17. Ewa Fabiańska-Jelińska - Choral I
18. John Barry - The James Bond Theme
19. Jerome Kern - All the Things You Are
20. Matt Dennis - Angel Eyes
21. Mateusz Święcicki - Pod Papugami
22. Sonny Rollins - St. Thomas
23. Paul Desmond - Take Five
wykonawcy:
Piotr Banyś, Wojciech Jeliński, Marek Kaczor, Tomasz Kaczor - puzony
____________________________________________