22.2.21

Robert Keßler Trio: Bloodline /2021/

Jesaja 41,10; Theo; Mann Mann; White Lake; Along Came Betty; Bloodline; Mach Die Aeuglein Auf.

 
 
 
 
 
 
 
"Bloodline" to płyta nagrana przez trio niemieckiego gitarzysty Roberta Keßlera.
Urodzony w Jenie w 1984 roku artysta jest absolwentem Hanns Eisler Music Academy i Berlińskiego Instytutu Jazzowego, gdzie studiował pod kierunkiem Kurta Rosenwinkela i Jiggsa Whighama. Pierwszym albumem firmowanym jego nazwiskiem był wydany w 2008 roku "Jasmin”, na którym Keßler jednoznacznie zadeklarował miłość do jazzu.
W kolejnych latach otworzył się też na bluesa, oraz muzykę etniczną. W ramach tria Klezmeyers nagrał albumy "Emilias Lächeln” (2015) i "Moravica” (2017) oraz odbył europejską trasę koncertową. Gitarzysta współpracował też z wieloma artystami jak m.in. Jocelyn B.Smith, New York Voices, Udo Lindenberg, Felix Jaehn czy Herbert Grönemeyer, oraz tworzył muzykę dla potrzeb berlińskich teatrów. Od 2017 roku uczy gry na Uniwersytecie SRH w Berlinie.
Ogrom zajęć zawodowych i wychowywanie trójki potomstwa, sprawiły iż "Bloodline" jest dopiero drugim w pełni autorskim albumem Roberta Keßlera po debiucie z 2008 roku. Wraz z nim trio tworzą długoletni przyjaciele i współpracownicy gitarzysty: basista Andreas Henze i znany z zespołu Edwarda Macleana (m.in. albumy "Adoque", 2012 i "Me & You", 2017) perkusista Tobias Backhaus, a płytę wypełniają premierowe kompozycje Keßlera i ciekawie rozbudowana interpretacja klasycznego tematu Benny'ego Golsona "Along Came Betty".
Estetyka "Bloodline" nawiązuje do jazzowej tradycji, w poszczególnych utworach przemycając jednocześnie mnóstwo innowacyjnych rozwiązań.
Korzystając z syntezatora gitarowego w otwierającym program utworze "Jesaja 41,10" zawierającym w sobie wszystkie charakterystyczne cechy jego muzyki, Keßler nawiązuje do nowoczesnej techniki spopularyzowanej przez Pata Metheny, lecz też czaruje nas krystalicznie czystym brzmieniem instrumentu a la George Benson.
Ballada "Theo" to prawdziwy instrumentalny
majstersztyk każdego z muzyków. Urzekającej linii melodycznej granej przez lidera towarzyszą wyśmienite partie solowe kontrabasu i zmysłowa oprawa perkusji.
W podobnym klimacie utrzymane jest też pejzażowe, impresyjne "White Lake" (kolejna genialna solówka kontrabasu).
Z kolei "Mann, Mann" emanuje bluesowym klimatem i mocno zaakcentowanym rytmem, co jest bardzo dużą zasługą zarówno grającego na kontrabasie Andreasa Henze, jak znakomicie synkopującego Tobiasa Backhausa, a ozdobiona świetną solówką perkusji drugiego z wymienionych kompozycja tytułowa, roztacza przed nami swingujące oblicze tria.
Pięknym zakończeniem albumu jest nasycona ilustracyjnym charakterem i zapadającą w pamięć melodią kompozycja "Mach Die Aeuglein Auf" ("Otwórz oczy"), która z powodzeniem mogłaby posłużyć jako temat przewodni niejednego filmu.
Jako swych idoli Keßler w pierwszej kolejności wymienia Johna Coltrane'a, Barneya Kessela, Jima Halla, Pata Metheny'ego i Stinga. Na "Bloodline" doszukamy się wielu elementów właściwych muzyce każdego z nich. Tym jednak co niewątpliwie decyduje o sile tej płyty jest muzyczne DNA samego gitarzysty, który w swej grze przekazuje nam cząstkę samego siebie. Nie jest to typowy album koncepcyjny, jednak myślą przewodnią całej płyty na którą złożyły się kompozycje powstałe na przestrzeni 10 lat, jest odniesienie się muzyka do swej artystycznej tożsamości i rozmaitych doświadczeń, które ukształtowały go jako gitarzystę i kompozytora.
Premiera 19 marca 2021.
Robert Ratajczak

_____________________________________________
 
 
Robert Keßler Trio: Bloodline
CD 2021, GLM Music EC-590-2

program:
1. Jesaja 41,10
2. Theo
3. Mann Mann
4. White Lake
5. Along Came Betty
6. Bloodline
7. Mach Die Aeuglein Auf

personel:
Robert Keßler - gitara
Andreas Henze - kontrabas
Tobias Backhaus - perkusja
_____________________________________________