Bogurodzica;
Krzesany.
OPIS
Urodzony we Lwowie a zmarły w Katowicach pianista i kompozytor Wojciech Kilar (1932-2013), oprócz komponowania muzyki klasycznej, był też wybitnym twórcą muzyki filmowej. Ilość filmów, do których napisał muzykę przyprawia o przysłowiowy: ból głowy. Do najsłynniejszych filmów ilustrowanych muzyką Kilara należą niewątpliwie: ''Sami swoi'' (1967), ''Lalka'' (1968), ''Przygody pana Michała'' (1969), ''Rejs'' (1970), ''Ziemia obiecana'' (1974), ''Trędowata'' (1976), ''Rodzina Połanieckich'' (1978), ''Dracula'' (1992), ''Śmierć i dziewczyna'' (1994), ''Dziewiąte wrota'' i ''Pan Tadeusz'' (1999), ''Pianista'' czy ''Zemsta'' (2002).
Muzyka Wojciecha Kilara od zawsze inspiruje rozmaitych artystów i doczekała się wielu wersji nagraniowych. Najczęściej jednak wykonawcy i aranżerzy sięgają po jego utwory filmowe. Omawiana w tym miejscu płyta stanowi wyjątek od tej reguły.
Nad dorobkiem klasycznym wybitnego twórcy pochyliła się dwójka kreatywnych polskich muzyków jazzowych: pianista Mateusz Gawęda i saksofonista Sławek Pezda.
Mateusz Gawęda należy do grona najbardziej aktywnych muzyków polskiej sceny jazzowej. Urodzony w 1990 roku pianista, kompozytor i aranżer, poza prowadzeniem własnego tria, równolegle zaangażowany jest w kilka odrębnych projektów, pośród których wymienię choćby: Cracow Jazz Collective, PeGaPoFo, D.R.A.G. i Silberman, a na koncie ma współpracę z takimi muzykami jak m.in. Billy Hart, Walter Smith III, Kazimierz Jonkisz, Janusz Muniak czy Jacek Kochan. Natomiast saksofonistę Sławka Pezdę znać możemy z jego formacji The Flash! i składu Big Band Małopolski.
Zainspirowany muzyką Wojciecha Kilara program "Kilar Recomposed" zaprezentowany został przez obu muzyków podczas koncertu w krakowskim klubie Alchemia 28 lipca 2021 roku, a jego obszerne fragmenty wydane zostały na niniejszej płycie.
Pierwsza część płyty to rekompozycja "Uwertury uroczystej", utworu stworzonego z okazji 145-lecia nadania praw miejskich Katowicom, miastu w którym kompozytor spędził ponad sześćdziesiąt lat swego życia, i którego był honorowym obywatelem.
Pozostałe dwa utwory są bardzo swobodną interpretacją powstałych wcześniej, bowiem w latach 1974-75 utworów "Bogurodzica" i "Krzesany".
Do napisania pierwszego z nich zainspirowała Kilara najstarsza polska pieśń religijna średniowiecza, którą przedstawił poprzez pryzmat własnej dźwiękowej wizji.
"Krzesany" natomiast był w swej oryginalnej formie rodzajem poematu symfonicznego i stylizacją tego tańca.
Każdy z utworów przedstawiony został w rozimprowizowanych wersjach, a poszczególne tematy niejednokrotnie posłużyły muzykom jedynie za punkt wyjścia do kreowanych w czasie bieżącym improwizacji.
Płyta dołączona została do nr 4-5/2022 magazynu Jazz Forum w wersji dla prenumeratorów.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Kilar Recomposed
CD, Pezda / Gawęda
program:
1. Uwertura Uroczysta (The Solemn Overture)
2. Bogurodzica (Mother of God)
3. Krzesany
____________________________________________