│  B  │ C │ D │ E │ F │ G │ H │  J  K │ L│ M│ N │ O P │ Q │ R │  T  │  U  │   │ W  Y Z

6.5.22

Rembrandt Frerichs: Piano Concertos Nos1&2 /2022/

Piano Concerto No 1;
Piano Concerto No 2
“Eternal variating alternations”.








Lider Rembrandt Trio, składu preferującego muzykę łączącą jazz z klasyką i world music, urodzony w 1977 roku holenderski pianista Rembrandt Frerichs, to twórca ciągle poszukujący nowych form wypowiedzi artystycznej. W ostatnim czasie altowiolista Royal Concertgebouw Orchestra Michael Gieler, zlecił mu napisanie utworu do swojej eksperymentalnej i przełamującej bariery stylistyczne „serii IJ-Salon”, z którego to zadania Frerichs wywiązał się z nawiązką o czym przekonać się możemy dzięki niniejszemu albumowi.
Na "Piano Concertos Nos1&2", uwalniając swą nieposkromioną wyobraźnię muzyczną, Frerichs przedstawia dwa własne koncerty fortepianowe, w których skomponowana jest partytura orkiestrowa, zaś partie fortepianu oraz perkusji są w pełni improwizowane.
Do wykonania koncertów zaangażowany został kwartet smyczkowy Alma Quartet, oraz muzycy jazzowi: kontrabasista Dominik Seldis i perkusista Vinsent Planjer.
Muzyka której słuchamy na godzinnej płycie, nie tylko zaciera granice pomiędzy klasyką i jazzem, ale też przywraca powszechnie stosowany przez wielkich mistrzów takich jak Mozart czy Beethoven, element improwizacji. Pamiętajmy bowiem iż wielu klasycznych kompozytorów spisywało jedynie partyturę orkiestrową, pozostawiając sporo miejsca na tworzone dopiero przez wykonawców partie solowe.
Grając na pięknie brzmiącym instrumencie marki Steinway, Rembrandt Frerichs podąża za tym wzorem w swoich pełnych świeżości i oryginalnej inwencji  koncertach fortepianowych.
W obu koncertach usłyszymy wiele typowych dla jazzu elementów i rozwiązań jak rytm, timing, groove i puls, natomiast liniowy styl improwizacji Frerichsa może wywoływać skojarzenia z estetyką preferowaną przez Lenniego Tristano. Na płycie pobrzmiewają też echa muzyki twórców z początku ubiegłego wieku: Ravela, Debussy'ego, Gershwina, Bartóka i Strawińskiego, od których fascynacji Frerichs nie ucieka. Jednak od początku do końca mamy do czynienia z zupełnie nieznaną dotąd innowacyjną formą. Dostrzeżemy to choćby w nasyconych rytmem partiach instrumentów smyczkowych, brzmiących chwilami dość odlegle od powszechnie stosowanych w muzyce klasycznej standardów.
Koncerty fortepianowe Frerichsa to subtelne, ustrukturyzowane dialogi między fortepianem, kontrabasem i perkusją, a kwartetem smyczkowym. Jako kompozytor, pianista i dyrygent, Rembrandt Frerichs wyznacza kontrapunkt i niejednokrotnie spontanicznie uwalnia dialog, a Dominic Seldis i Vinsent Planjer prowadzą kwartet smyczkowy do pełnych groove'u roztańczonych tematów, jak "Bohemia theme", "Elasticity" i "Blue pencilled outlines" z I Koncertu fortepianowego.
Jedną z części I Koncertu jest nadająca kompozycji orientalnego posmaku, nowa odsłona tytułowego tematu z ostatniego albumu Rembrandt Trio: "A wind invisible sweeps us through the world" (2021).
Wydany pod postacią hybrydowej płyty SACD przez audiofilską wytwórnię TRPTK materiał, nagrany został w formacie 11.2MHz 1bit. Nagranie brzmi więc tak dobrze, jak to tylko możliwe, a więc niemal jak podczas odtwarzania muzyki podczas sesji nagraniowej.
Album ukazał się 22 kwietnia 2022.
Robert Ratajczak

___________________________________________


Rembrandt Frerichs
Piano Concertos Nos1&2
CD 2022, TRPTK TTK 0088

program:
Piano Concerto No 1:
  1. Textures and registers
  2. Cadenza I
  3. Bohemia theme
  4. Cadenza II
  5. Elasticity
  6. A wind invisible sweeps us through the world
  7. Musique au font
  8. Blue pencilled outlines
Piano Concerto No 2 “Eternal variating alternations”:
  9. 1st Movement
10. 2nd Movement
11. 3rd Movement
12. 4th Movement

wykonawcy:
Rembrandt Frerichs - fortepian
Dominic Seldis - kontrabas
Vinsent Planjer - instr. perkusyjne
Alma Quartet:
Marc Daniel van Biemen, Benjamin Peled - skrzypce
Jeroen Woudstra - altówka
Clément Peigné - wiolonczela
___________________________________________