24 Preludes Op.28;
Prelude Op.45;
Polonaise - Fantasy Op.61.
Pianistkę Joannę Sochacką znamy z Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im.Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (zagrane przez nią w duecie ze skrzypaczką Pauliną Bujok "Bajkę" i "Burleskę" Artura Malawskiego znajdziemy na płycie "Competition of Polish Music in Rzeszów 2019 (4): Malawski, Spisak", 2019), oraz wydanej pod patronatem LongPlay znakomitej płyty "Grażyna Bacewicz - Piano Music" (2021).
Pochodząca z Mszany Dolnej Joanna Sochacka, ukończyła Szkołę Muzyczną I stopnia w Tymbarku, Akademię Muzyczną w Krakowie i Haute École de Musique de Geneve w Szwajcarii, a obecnie studiuje w Universität für Musik und darstellende Kunst w Graz w Austrii. Gorąco oklaskiwana zarówno w Polsce jak m.in. w Anglii, Francji, Austrii, Niemczech, Czechach, Hiszpanii, Szwajcarii, Estonii, Holandii, Włoszech, Mołdawii, USA i Izraelu, występująca w tak prestiżowych salach koncertowych jak Carnegie Hall w Nowym Jorku, Royal Albert Hall w Londynie, czy Beethoven-Haus w Bonn pianistka, ma w repertuarze utwory m.in. J.S.Bacha, Mozarta, Beethovena, Chopina, Schumanna, Schuberta czy Liszta.
Na drugim albumie Joanny Sochackiej słuchamy muzyki Fryderyka Chopina. Jak sama artystka mówi: "Być polską pianistką i nie grać Chopina - to w zasadzie niemożliwe do wykonania".
Składające się na program albumu wydanego nakładem brytyjskiej wytwórni Sheva: 24 Preludia op.28, Preludium cis-moll op.45 i Polonez-Fantazja op.61, to utwory będące dużym wyzwaniem dla pianisty, tak pod względem technicznym jak ukazania zaklętych w tej muzyce emocji i uczuć.
Kluczem do sposobu wykonania tych wyjątkowych dzieł, było wypracowanie własnej interpretacji, która nie naruszy pierwotnego zamysłu kompozytora, a jednocześnie przekaże osobiste uczucia i emocje wiążące się z muzyką Chopina.
Zamysł ten zrealizowany został z nawiązką, bowiem pełna inwencji gra Joanny Sochackiej wyjątkowo porusza zmysły i głęboko prowokuje wyobraźnię.
Wypełniający większość płyty cykl Preludiów z opusu 28 to jedno z najbardziej charakterystycznych dzieł Fryderyka Chopina. Utwory powstały podczas pobytu chorego kompozytora na Majorce w latach 1838-1839. Preludia te należą do najpiękniejszych a zarazem najważniejszych kompozycji w przebogatym dorobku Chopina. Mimo że każde z nich jest samoistną i niezależną kompozycją, jako 24-częściowa całość tworzą przemyślany cykl obejmujący wszystkie tonacje ułożone (podobnie jaki bachowskie Fugi) według porządku koła kwintowego. Inną cechą decydującą o sile całości jest powtarzający się cyklicznie motyw melodyczny, oraz gra zmiennych nastrojów, tempa i rytmu (No.1,7,11,23 to idylla, 13 i 15 -nokturn, a 12,16,18 i 22 to ballada) które słuchacz wychwyci tylko podczas przesłuchiwania wszystkich części cyklu.
5-minutowe Preludium cis-moll op.45 jest z kolei utworem dość nietypowym dla Chopina, bowiem zbudowanym wokół powtarzanej w rozmaitych tonacjach tej samej sekwencji.
Z kolei zamykający recital skomponowany w 1846 Polonez-Fantazja op.61, to dzieło w rytmie poloneza, w którym zawarte są fragmenty czysto improwizowane. To właśnie podczas wariacji wykonawca ma okazję rozwinąć swe interpretacyjne skrzydła dając się ponieść własnej fantazji.
Umieszczenie tego utworu jako zamykającego recital, to znakomity zabieg w zakresie koncepcji całego albumu.
Pamiętając wydaną rok wcześniej płytę Joanny Sochackiej grającej rzadko wykonywane utwory fortepianowe Grażyny Bacewicz, trudno było mi wyobrazić sobie jak ta znakomita pianistka zagra tak odmienną zarówno pod względem stylistyki jak nastroju muzykę Chopina. Po kilkakrotnym wysłuchaniu albumu jestem doprawdy oczarowany.
Album ukazał się 27 maja 2022.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Chopin - Preludes, Polonaise-Fantasy
CD 2022, Sheva Collection SH 298
program:
Frederic Chopin -
24 Preludes Op.28:
1. No.1 Agitato
2. No.2 Lento
3. No.3 Vivace
4. No.4 Largo
5. No.5 Molto Allegro
6. No.6 Lento assai
7. No.7 Andantino
8. No.8 Molto agitato
9. No.9 Largo
10. No.10 Molto allegro
11. No.11 Vivace
12. No.12 Presto
13. No.13 Lento
14. No.14 Allegro
15. No.15 Sostenuto
16. No.16 Presto con fuoco
17. No.17 Allegretto
18. No.18 Molto allegro
19. No.19 Vivace
20. No.20 Largo
21. No.21 Cantabile
22. No.22 Molto agitato
23. No.23 Moderato
24. No.24 Allegro appassionato
25. Prelude Op.45: Sostenuto
26. Polonaise - Fantasy Op.61: Allegro maesto
Joanna Sochacka - fortepian
____________________________________________