Azanca;
Máximo Diego Pujol:
Buenos Aires;
Richard Galliano:
Opale Concerto.
Znakomita akordeonistka, a także ceniony pedagog Elwira Śliwkiewicz-Cisak prowadzi bardzo aktywną działalność koncertową jako solistka i kameralistka. Artystka współtworzy rozmaite projekty muzyczne jak m.in.: preferujący muzykę współczesną zespół El Duende, specjalizujący się w stylowych interpretacjach kompozycji legendarnego Astora Piazzolli kwintet Tanguillo (m.in. album "Piazzolla/Szmerek", 2015), tworzony z Jerzym Mądrawskim Świętokrzyski Duet Akordeonowy i preferujący tango duet akordeonowo-gitarowy z Jakubem Niedoborkiem. Jako akordeonistka Elwira Śliwkiewicz-Cisak ma na koncie liczne nagrody i wyróżnienia oraz gorąco przyjmowane koncerty nie tylko w Polsce, ale też w Australii, USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Litwie i Ukrainie.
Na wydanej nakładem prestiżowej wytwórni DUX płycie znajdziemy niezwykle atrakcyjny program złożony z kompozycji trzech współczesnych kompozytorów: Alberta Hamanna, Máximo Diego Pujola i najbardziej znanego w tym gronie Richarda Galliano. W każdym z utworów wiodąca rola przypada akordeonowi, na którym z właściwą sobie wirtuozerią gra Elwira Śliwkiewicz-Cisak.
Program otwiera 3-częściowa suita "Azanca" skomponowana przez bandeonistę Alberta Hamanna (1939-2003) na gitarę, bandoneon i orkiestrę smyczkową. Solistce w nagraniu towarzyszy wieloletni muzyczny partner, a zarazem jeden z niewielu polskich gitarzystów w mistrzowski sposób łączący konwencję muzyki klasycznej z flamenco Jakub Niedoborek, oraz Orkiestra Śląskich Kameralistów pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego. W trzeciej części suity (Allegro marcato) zainspirowanej koncertem podwójnym "Hommage a Liege" Astora Piazzolli, poza akordeonem i gitarą uwagę zwraca piękna partia skrzypiec.
Drugim punktem albumu jest wirtuozerska suita "Buenos Aires" argentyńskiego gitarzysty Máximo Diego Pujola, pierwotnie rozpisana na flet i gitarę. Na niniejszej płycie słuchamy znakomitego opracowania na akordeon Elwiry Śliwkiewicz-Cisak i gitarę Jakuba Niedoborka. Szczególnie uroczy motyw melodyczny ozdabia trzecią część suity: "San Telmo".
Ostatnim przystankiem jest bardzo znany i często wykonywany koncert "Opale" na akordeon i orkiestrę smyczkową Richarda Galliano, w którym partie akordeonu ponownie oprawione są instrumentami smyczkowymi przez Śląskich Kameralistów. Podniosły i energiczny finał utworu, znakomicie zamyka cały album.
Mimo iż na płycie nie znajdziemy kompozycji Astora Piazzolli (1921-1992), jego duch unosi się niemal nad każdym fragmentem tego albumu.
Piazzollę powszechnie uważa się za twórcę gatunku muzyki określanej mianem nuevo tango. To właśnie on zaszczepiając w tango elementy nawiązujące do estetyki baroku i muzyki jazzowej, udowodnił iż tango potrafi dalece wybiec poza ramy tańca, pełniąc także rolę muzyki jakiej doskonale się słucha w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą. Dotyczy to także każdej z trzech zamieszczonych na tej płycie, rozbudowanych kompozycji Hamanna, Pujola i Galliano, których słucha się doskonale, tym bardziej iż mamy do czynienia ze znakomitymi opracowaniami i doprawdy zachwycającymi interpretacjami.
Album ukazał się 4 kwietnia 2022.
Robert Ratajczak
____________________________________________
Jakub Niedoborek
Silesian Chamber Players / Piotr Wijatkowski
Hamann Pujol Galliano
CD 2022, DUX 1852
program:
Albert Hamann - Suite 'Azanca' for guitar, accordion and string orchestra:
1. Allegro
2. Andante
3. Allegro marcato
Máximo Diego Pujol - Suite ‘Buenos Aires’ for accordion and guitar:
4. Pompeya
5. Palermo
6. San Telmo
7. Microcentro
Richard Galliano - Opale Concerto for accordion and string orchestra:
8. Allegro furioso
9. Moderato malinconico
10. Allegro energico
wykonawcy:
Elwira Śliwkiewicz-Cisak - akordeon
oraz:
Jakub Niedoborek - gitara
Silesian Chamber Players
dyrygent: Piotr Wijatkowski
____________________________________________