Astora Piazzollę powszechnie uważa się za współtwórcę sukcesu tanga, a zarazem twórcę gatunku muzyki określanej mianem ''nuevo tango''. To właśnie zmarły w 1992 roku Piazzolla zaszczepiając w tango elementy nawiązujące do estetyki baroku i muzyki jazzowej, udowodnił iż tango potrafi dalece wybiec poza ramy tańca, pełniąc także rolę muzyki jakiej doskonale się słucha w sposób kontemplacyjny, z swego rodzaju namaszczeniem i uwagą. Od kilkunastu już lat Kwintet Tanguillo specjalizuje się w stylowych interpretacjach kompozycji legendarnego Astora Piazzolli, rozwijając ideę zespołu Argentyńczyka Quinteto Tango Nuevo.
Na płycie "Piazzolla / Szmerek" mamy okazję wysłuchać zarówno kompozycji Piazzolli jak i nawiązujących do jego stylistyki utworów przygotowanych przez Adama Szmereka. Utwory wypełniające album w większości zrealizowane zostały z udziałem Lubelskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego, co owocuje nagraniami pełnymi dźwiękowej głębi, doskonale zaaranżowanymi także pod względem bogatej instrumentacji.
Program albumu nagranego na przełomie 2013 i 2014 roku otwiera trzyczęściowy koncert na gitarę, bandoneon i orkiestrę smyczkową: "Hommage a Liege" z roku 1985, urzekający tak charakterystycznym dla późnego okresu twórczości Piazzolli klimatem pełnym nostalgii i zadumy, a jednocześnie ogromnym ładunkiem ekspresji i witalności. W nagraniu tym równorzędnie dominują: akordeon (tudzież bandoneon) Elwiry Śliwkiewicz-Cisak i pełne gracji partie gitary Jakuba Niedoborka, jednego z niewielu polskich gitarzystów w mistrzowski sposób łączącego konwencję muzyki klasycznej z flamenco.
W programie płyty znalazły się też dwa krótsze utwory Astora Piazzolli: dynamiczne "Esqualo" ozdobione świetnymi partiami skrzypiec i, w dużej mierze oparta na twardych akordach fortepianu, pełna ekspresji "Tanguedia".
Dwa utwory skomponowane przez Adama Szmereka to "Fantazja" oraz trzyczęściowy "Koncert" na akordeon i orkiestrę kameralną wypełniający ostatnich 16 minut płyty. Utwory polskiego kompozytora poza nieco odmiennym charakterem różni od repertuaru Piazzolli także aparat wykonawczy. Większy nacisk położono tu na rolę orkiestry eksponując pełnię jej brzmienia na równi z partiami akordeonu.
Pierwsza część wieńczącego płytę przepięknego "Koncertu" to muzyka niezwykle pobudzająca wyobraźnię o charakterze niemal ilustracyjnym. Zwiewna i lekka melodyka części pierwszej doskonale kontrastuje z przepełnioną nostalgią, sentymentalną częścią drugą, a finałem jest nasączona słowiańskim duchem i energią część trzecia.
Zachwycająca wirtuozeria i niebywała precyzja wykonawcza, a przede wszystkim ogrom uczucia i niebywałej energii, jaką muzycy włożyli w poszczególne utwory, zaowocowały płytą wyjątkową. To muzyka emanująca namiętnością i ekspresją, zgrabnie łącząca w sobie elementy właściwe utworom z kanonu muzyki klasycznej z duchem właściwym ognistemu flamenco.
Płyta ukazała się 19 lutego 2016 roku.
Robert Ratajczak
____________________________________________
program:
Astor Piazzolla: Hommage a Liege:
1. I. Introduccion
2. II. Milonga
3. III. Tango
4. Adam Szmerek: Fantazja
Astor Piazzolla:
5. Escualo
6. Tanguedia
Adam Szmerek: Koncert:
7. I.
8. II.
9. III.
wykonawcy:
Elwira Śliwkiewicz-Cisak - akordeon
Jakub Niedoborek - gitara
Kwintet Tanguillo
Lubelska Orkiestra Kameralna (dyr. Piotr Wijatkowski)
_____________________________________________