Dwa Preludia; Stadium; Haiku; Dwie Pieśni; Dwie Pieśni Sakralne; Dwa Sonety po śmierci; Trzy Pieśni; Quasi Sonata; Piano Trio.
Twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów Pawła Łukaszewskiego, obejmuje swym spektrum utwory chóralne a capella, instrumentalno-wokalne, jak i rozpisane wyłącznie na instrumenty. Urodzony w 1968 roku w Częstochowie kompozytor doczekał się wielu rejestracji swoich utworów opublikowanych jak dotąd na ponad stu płytach wydanych na całym świecie. Również koncertowe wykonania dzieł Łukaszewskiego można usłyszeć na całym niemal globie, a interpretacji podejmują się tak znaczące chóry jak m.in.: The Kings Sisters, Britten Sinfonia czy Polyphony. Wydawana przez wytwórnię DUX seria: ''Łukaszewski Collection'' w znaczący sposób przyczynia się do przybliżenia melomanom wszechstronności muzycznych dokonań wybitnego twórcy. Pod koniec 2015 roku ukazał się kolejny krążek z muzyką Pawła Łukaszewskiego: "Musica Profana 1", na którym poznajemy utwory fortepianowe, solowe i kameralne powstałe w latach 1992-2010, a nagrane pod okiem kompozytora przez pianistkę Ewę Guz-Seroka z udziałem sześciu cenionych polskich artystów.
W programie albumu znajdziemy m.in. cykle pieśni skomponowanych do wierszy Czesława Miłosza ("Dwie pieśni"), Stanisława Wyspiańskiego ("Dwa Sonety po śmierci") i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej ("Trzy pieśni").
Wyjątkowo brzmią też utwory fortepianowe, których cykle ("Dwa Preludia" + "Stadium" i "Piano Trio": fortepian / skrzypce / wiolonczela) programowo spinają klamrą zawartość płyty. Utwory te są wyjątkową okazją zasłuchania się w kunszt wykonawczy wyjątkowej pianistki jaką jest Ewa Guz-Seroka, dla której nagrania te stanowią część pracy doktorskiej zatytułowanej: "Fortepian w twórczości Pawła Łukaszewskiego".
To właśnie dzięki tej płycie mamy okazję po raz pierwszy ze srebrnego krążka wysłuchać "Dwóch Preludiów" i "Piano Trio", które to utwory za pośrednictwem tej płyty mają swą światową premierę.
Uwagę zwraca cykl "Haiku" będący adaptacją wierszy stworzonych w formule japońskiej formy poetyckiej reprezentatywnej dla okresu panowania siogunów (1603-1868), a opisujących cztery następujące po sobie pory roku: haru (wiosna), natsu (lato), aki (jesień) i fuyu (zima).
Cieszy fakt, iż obok cyklu płyt z muzyką Pawła Łukaszewskiego: "Musica Sacra", doczekaliśmy się także pierwszej płyty, która inauguruje serię "Musica Profana", ukazując twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich z nieco innej perspektywy. Urozmaicony zestaw utworów, różnorodność palety wykonawczej oraz najwyższa z możliwych jakość nagrań, sprawiają iż płyty słucha się doskonale, nie tylko jako formy antologii, lecz także jako samoistnej, precyzyjnie dopracowanej całości.
Płyta ukazała się w grudniu 2015 roku.
W programie albumu znajdziemy m.in. cykle pieśni skomponowanych do wierszy Czesława Miłosza ("Dwie pieśni"), Stanisława Wyspiańskiego ("Dwa Sonety po śmierci") i Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej ("Trzy pieśni").
Wyjątkowo brzmią też utwory fortepianowe, których cykle ("Dwa Preludia" + "Stadium" i "Piano Trio": fortepian / skrzypce / wiolonczela) programowo spinają klamrą zawartość płyty. Utwory te są wyjątkową okazją zasłuchania się w kunszt wykonawczy wyjątkowej pianistki jaką jest Ewa Guz-Seroka, dla której nagrania te stanowią część pracy doktorskiej zatytułowanej: "Fortepian w twórczości Pawła Łukaszewskiego".
To właśnie dzięki tej płycie mamy okazję po raz pierwszy ze srebrnego krążka wysłuchać "Dwóch Preludiów" i "Piano Trio", które to utwory za pośrednictwem tej płyty mają swą światową premierę.
Uwagę zwraca cykl "Haiku" będący adaptacją wierszy stworzonych w formule japońskiej formy poetyckiej reprezentatywnej dla okresu panowania siogunów (1603-1868), a opisujących cztery następujące po sobie pory roku: haru (wiosna), natsu (lato), aki (jesień) i fuyu (zima).
Cieszy fakt, iż obok cyklu płyt z muzyką Pawła Łukaszewskiego: "Musica Sacra", doczekaliśmy się także pierwszej płyty, która inauguruje serię "Musica Profana", ukazując twórczość jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów polskich z nieco innej perspektywy. Urozmaicony zestaw utworów, różnorodność palety wykonawczej oraz najwyższa z możliwych jakość nagrań, sprawiają iż płyty słucha się doskonale, nie tylko jako formy antologii, lecz także jako samoistnej, precyzyjnie dopracowanej całości.
Płyta ukazała się w grudniu 2015 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Paweł Łukaszewski - Musica Profana 1
CD 2015, DUX 1276
CD 2015, DUX 1276
program:
Dwa Preludia:
1. Die Leiden des jungen Werthers
2. Ligeia
3. Stadium
Haiku:
4. Haru
5. Natsu
6. Aki
7. Fuyu
Dwie Pieśni:
8. Gdy wiatr powieje
9. W mojej Ojczyźnie
Dwie Pieśni Sakralne:
10.Boże, Ojcze nasz i opiekunie autor nieznany
11.Ciemna noc
Dwa Sonety po śmierci:
12.Niech nikt nad grobem mi nie płacze
13.Gdy przyjdzie mi ten świat porzucić
Trzy Pieśni:
14.Jesień
15.Miłość
16.Kwiat
Quasi Sonata:
17.Entrata
18.Campanello
19.Lirico
20.Coda
Piano Trio:
21.Lento
22.Larghetto
23.Vivace
Dwa Preludia:
1. Die Leiden des jungen Werthers
2. Ligeia
3. Stadium
Haiku:
4. Haru
5. Natsu
6. Aki
7. Fuyu
Dwie Pieśni:
8. Gdy wiatr powieje
9. W mojej Ojczyźnie
Dwie Pieśni Sakralne:
10.Boże, Ojcze nasz i opiekunie autor nieznany
11.Ciemna noc
Dwa Sonety po śmierci:
12.Niech nikt nad grobem mi nie płacze
13.Gdy przyjdzie mi ten świat porzucić
Trzy Pieśni:
14.Jesień
15.Miłość
16.Kwiat
Quasi Sonata:
17.Entrata
18.Campanello
19.Lirico
20.Coda
Piano Trio:
21.Lento
22.Larghetto
23.Vivace
wykonawcy:
Ewa Guz-Seroka - fortepian
oraz:
Robert Gierlach - baryton
Anna Lubańska - mezzosopran
Anna Mikołajczyk - sopran
Romuald Gołębiowski - klarnet
Kamila Wąsik-Janiak - skrzypce
Piotr Hausenplas - wiolonczela
Ewa Guz-Seroka - fortepian
oraz:
Robert Gierlach - baryton
Anna Lubańska - mezzosopran
Anna Mikołajczyk - sopran
Romuald Gołębiowski - klarnet
Kamila Wąsik-Janiak - skrzypce
Piotr Hausenplas - wiolonczela
_______________________________________