Miłosz Bembinow: Nokturn; Andrzej Borzym jr: Porcelanowa lalka; Katarzyna Szwed: Zimnych krajów kołysanki; Rafał Janiak: 5 Pieśni Zdradzonej; Aleksander Kościów: Slykialan eavvat; Sławomir Zamuszko: Nasha Shkhapa; Agata Zubel: No właśnie co; Jagoda Szmytka: real life song.
Intrygująca okładka płyty "real life song" to zaproszenie do zapoznania się z debiutanckim albumem sopranistki Joanny Freszel, zawierającym w zdecydowanej większości materiał premierowy młodych polskich kompozytorów. Dysponującej ujmującym głosem i wyjątkowym darem emocjonalnego przekazu wokalnego solistce towarzyszy imponujące grono wybitnych instrumentalistów, jak choćby pianiści: Marek Szlezer specjalizujący się w wykonywaniu muzyki polskiej XIX i XX wieku (pamiętany choćby z doskonałej płyty z utworami Krzysztofa Meyera: "Piano Works vol.2", 2014) i zdobywca Nagrody Fryderyka Mariusz Rutkowski (słyszany ostatnio na płycie nagranej wraz z Tadeuszem Szlenkierem: "Parlami d'amore - La piu belle canzoni italiane", 2015), oraz muzycy sekstetu muzyki współczesnej proMODERN.
Na płycie w większości mamy do czynienia z premierami fonograficznymi poszczególnych utworów, co czyni album płytą ze wszech miar zasługującą na szczególną uwagę melomanów śledzących dokonania młodych polskich kompozytorów. Ponadto każda z kompozycji oprawiona jest indywidualnym instrumentarium, nad którego doborem czuwali sami kompozytorzy. Projekt, którego realizacja zajęła całe dwa lata jest przedsięwzięciem bez precedensu, w wyjątkowym stopniu wspierającym też nurt nowej muzyki wokalnej.
Bardzo różnorodny repertuar z jakim obcujemy słuchając tej 75-minutowej płyty w pełni ukazuje też niebywały kunszt sopranistki, doskonale radzącej sobie z nawet najtrudniejszymi partiami, oraz zachwycającą zdolność przekazywania rozmaitych emocji zaklętych w poszczególnych częściach płyty.
Joanna Freszel jest absolwentką Studium Pieśni oraz Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jak dotąd poszczycić się może takimi sukcesami jak m.in. zdobycie II Nagrody w Konkursie im. H.Halskiej we Wrocławiu (2009), III Nagrody i Nagrody Specjalnej w Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (2009), I Nagrody i trzech Nagród Specjalnych w II Konkursie im. J. E. J. Reszków (Częstochowa, 2011) czy I Nagrody Giuseppe Sinopoli Award oraz Specjalnej Nagrody Opery we Frankfurcie. Niniejsza płyta natomiast otrzymała w dwóch kategoriach (Album Roku Muzyka Współczesna oraz: Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej) nominację Akademii Fonograficznej do prestiżowego Fryderyka.
Szczególne wrażenie na płycie zrobiła na mnie rozbudowana do formy suity "Porcelanowa lalka" Andrzeja Borzyma jr do słów Mai Baczyńskiej, częściowo recytowana przez solistkę, oprawiona w wyjątkowo pięknie brzmiące partie wibrafonu.
Bardzo duże wrażenie robi też opracowana na wielogłosy pieśń "Slykialan eavvat" Aleksandra Kościówa, będąca rodzajem żałobnego lamentu.
W programie płyty umieszczono też dwa konceptualne cykle pieśni. Pierwszym z nich jest "5 Pieśni Zdradzonej" Rafała Janiaka do poezji Mariusza Jagiełły, emanujące ogromem emocji i uniesień. Drugim: "Nasha Shkhapa" Sławomira Zamuszki do satyrycznych, swawolnych wierszy Ogdena Nasha i Hilaire Belloca ze zbioru "Fioletowa krowa", który przedstawiono tu w kameralnej konwencji na sopran i fortepian.
Debiut fonograficzny Joanny Freszel to płyta, na której bogactwo środków wokalnych artystka przeciwstawia szerokiej palecie emocjonalnej i rozmaitym środkom wyrazu. Każdy z utworów znajdujących się na płycie to pieczołowicie przygotowana miniatura pełna wyszukanych muzycznych harmonii i perfekcyjnie oprawiona pod względem instrumentacji.
Płyta ukazała się w styczniu 2016 roku.
Na płycie w większości mamy do czynienia z premierami fonograficznymi poszczególnych utworów, co czyni album płytą ze wszech miar zasługującą na szczególną uwagę melomanów śledzących dokonania młodych polskich kompozytorów. Ponadto każda z kompozycji oprawiona jest indywidualnym instrumentarium, nad którego doborem czuwali sami kompozytorzy. Projekt, którego realizacja zajęła całe dwa lata jest przedsięwzięciem bez precedensu, w wyjątkowym stopniu wspierającym też nurt nowej muzyki wokalnej.
Bardzo różnorodny repertuar z jakim obcujemy słuchając tej 75-minutowej płyty w pełni ukazuje też niebywały kunszt sopranistki, doskonale radzącej sobie z nawet najtrudniejszymi partiami, oraz zachwycającą zdolność przekazywania rozmaitych emocji zaklętych w poszczególnych częściach płyty.
Joanna Freszel jest absolwentką Studium Pieśni oraz Wydziału Wokalnego Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jak dotąd poszczycić się może takimi sukcesami jak m.in. zdobycie II Nagrody w Konkursie im. H.Halskiej we Wrocławiu (2009), III Nagrody i Nagrody Specjalnej w Konkursie im. K. Szymanowskiego w Łodzi (2009), I Nagrody i trzech Nagród Specjalnych w II Konkursie im. J. E. J. Reszków (Częstochowa, 2011) czy I Nagrody Giuseppe Sinopoli Award oraz Specjalnej Nagrody Opery we Frankfurcie. Niniejsza płyta natomiast otrzymała w dwóch kategoriach (Album Roku Muzyka Współczesna oraz: Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej) nominację Akademii Fonograficznej do prestiżowego Fryderyka.
Szczególne wrażenie na płycie zrobiła na mnie rozbudowana do formy suity "Porcelanowa lalka" Andrzeja Borzyma jr do słów Mai Baczyńskiej, częściowo recytowana przez solistkę, oprawiona w wyjątkowo pięknie brzmiące partie wibrafonu.
Bardzo duże wrażenie robi też opracowana na wielogłosy pieśń "Slykialan eavvat" Aleksandra Kościówa, będąca rodzajem żałobnego lamentu.
W programie płyty umieszczono też dwa konceptualne cykle pieśni. Pierwszym z nich jest "5 Pieśni Zdradzonej" Rafała Janiaka do poezji Mariusza Jagiełły, emanujące ogromem emocji i uniesień. Drugim: "Nasha Shkhapa" Sławomira Zamuszki do satyrycznych, swawolnych wierszy Ogdena Nasha i Hilaire Belloca ze zbioru "Fioletowa krowa", który przedstawiono tu w kameralnej konwencji na sopran i fortepian.
Debiut fonograficzny Joanny Freszel to płyta, na której bogactwo środków wokalnych artystka przeciwstawia szerokiej palecie emocjonalnej i rozmaitym środkom wyrazu. Każdy z utworów znajdujących się na płycie to pieczołowicie przygotowana miniatura pełna wyszukanych muzycznych harmonii i perfekcyjnie oprawiona pod względem instrumentacji.
Płyta ukazała się w styczniu 2016 roku.
Robert Ratajczak
__________________________________________
Joanna Freszel: real life song
CD 2015, DUX 1239
CD 2015, DUX 1239
program:
1. Miłosz Bembinow: Nokturn
2. Andrzej Borzym jr: Porcelanowa lalka
3. Katarzyna Szwed: Zimnych krajów kołysanki
Rafał Janiak: 5 Pieśni Zdradzonej:
4. Calmness
5. Anger
6. Fear
7. Jealousy
8. Trust
9. Aleksander Kościów: Slykialan eavvat
Sławomir Zamuszko: Nasha Shkhapa:
10.The Cat
11.The Rhinoceros
12.The Poultry
13.The Cow
14.The Pig
15.The Vipe
16.Agata Zubel: No właśnie co
17.Jagoda Szmytka: real life song
1. Miłosz Bembinow: Nokturn
2. Andrzej Borzym jr: Porcelanowa lalka
3. Katarzyna Szwed: Zimnych krajów kołysanki
Rafał Janiak: 5 Pieśni Zdradzonej:
4. Calmness
5. Anger
6. Fear
7. Jealousy
8. Trust
9. Aleksander Kościów: Slykialan eavvat
Sławomir Zamuszko: Nasha Shkhapa:
10.The Cat
11.The Rhinoceros
12.The Poultry
13.The Cow
14.The Pig
15.The Vipe
16.Agata Zubel: No właśnie co
17.Jagoda Szmytka: real life song
wykonawcy:
Joanna Freszel - sopran
oraz:
Agata Igras-Sawicka - flet
Piotr Zawadzki - klarnety
Mariusz Rutkowski, Marek Szlezer - fortepian
Krzysztof Garstka - klawesyn
Zuzanna Elster - harfa
Kamila Wąsik-Janiak, Maksymilian Grzesiak - skrzypce
Katarzyna Grygiel - altówka
Dominik Płociński, Jan Kalinowski - wiolonczela
Łukasz Piotrowski - instr. perkusyjne
Andrzej Kopeć - warstwa elektroakustyczna
proMODERN (Ewa Puchalska, Ewelina Rzezińska, Andrzej Marusiak, Krzysztof Chalimoniuk, Piotr Pieron)
dyrygenci: Andrzej Borzym jr, Rafał Janiak, Marta Kluczyńska, Jarosław Praszczałek
Joanna Freszel - sopran
oraz:
Agata Igras-Sawicka - flet
Piotr Zawadzki - klarnety
Mariusz Rutkowski, Marek Szlezer - fortepian
Krzysztof Garstka - klawesyn
Zuzanna Elster - harfa
Kamila Wąsik-Janiak, Maksymilian Grzesiak - skrzypce
Katarzyna Grygiel - altówka
Dominik Płociński, Jan Kalinowski - wiolonczela
Łukasz Piotrowski - instr. perkusyjne
Andrzej Kopeć - warstwa elektroakustyczna
proMODERN (Ewa Puchalska, Ewelina Rzezińska, Andrzej Marusiak, Krzysztof Chalimoniuk, Piotr Pieron)
dyrygenci: Andrzej Borzym jr, Rafał Janiak, Marta Kluczyńska, Jarosław Praszczałek
____________________________________________