4.11.22

Sepia Ensemble: Contemporary Musicians /2022/

Atsuko Ezaki: Donsu Dances;
Marcel Chyrzyński: Betelgeuse;
Lars Carlsson: Vindarna växlar;
Artur Kroschel: Gestures;
Rafał Zapała: Scherzo;
Krzysztof Penderecki:
Quartetto per archi no.1;
Ewa Fabiańska-Jelińska:
Rocking Music.



OPIS:

Sepia Ensemble to jeden z nielicznych zespołów muzyki współczesnej w Polsce. Grupa powstała w 2012 roku w Poznaniu z inicjatywy Artura Kroschla i Rafała Zapały, a w jego skład wchodzą muzycy, których łączy szczególna pasja wykonywania muzyki najnowszej.
Artyści często poszerzają akustyczne brzmienia o środki elektroniczne.
Trzon zespołu tworzy jedenastu muzyków-solistów występujących w rozmaitych konfiguracjach, od solowych do dużych składów ensemblowych.
Niniejszy album stanowi fonograficzną wizytówkę zespołu - wśród utworów tu zamieszczonych przedstawione są kompozycje napisane specjalnie dla Sepii, ale też "klasyka" współczesności jak "Quartetto per archi no.1" Krzysztofa Pendereckiego, czy muzyka "sound artu", reprezentowana przez "Vindarna växlar" Larsa Carlssona.
Płyta "Contemporary Musicians" to kolekcja kompozycji powstałych w ostatnich dwóch dekadach, z wyjątkiem jednej z nich autorstwa Krzysztofa Pendereckiego, która liczy sobie już ponad pół wieku. Wszystkie jednak wypowiadają się językiem muzyki współczesnej, reprezentowanej przez twórców z całego świata.
Muzyczną podróż rozpoczynamy od kompozycji "Donsu Dances" japońskiej twórczyni Atsuko Ezaki, która w tytule dzieła zasugerowała jego programową ideę: kunsztownej, tradycyjnej japońskiej tkaniny, która przekłada się na muzyczną tkankę dzieła.
Do inspiracji zjawiskami natury, coraz częściej obecnymi we współczesnej muzyce, przyznali się w swych utworach Marcel Chyrzyński ("Betelgeuse" - nazwa gwiazdy) oraz szwedzki kompozytor Lars Carlsson ("Vindarna växlar", czyli "Zmiana wiatru") 
Swoje trio na klarnet, fortepian i wiolonczelę określił Artur Kroschel jako "Gestures", jakby nawiązując do języka symboli, pozawerbalnej komunikacji, w której muzyka wyraża się najlepiej.
Rafał Zapała pozostał przy swobodnej formie "Scherzo", w którym dialoguje ze sobą sześć instrumentów, każdy z nich zaś wyraża w pełni swoją dźwiękową indywidualność.
"Quartetto per archi no.1" Krzysztofa Pendereckiego, skomponowane u progu jego artystycznej kariery, jest manifestem sonoryzmu w muzyce.
Do techniki tej nawiązuje także późniejszy o niemal 60 lat utwór "Rocking Music" Ewy Fabiańskiej-Jeleńskiej, noszący wpływy m.in. muzyki rockowej. Skład jego jest urozmaicony i zawiera także instrumenty dęte.
tekst: materiały prasowe
Album ukazał się 3 czerwca 2022.

________________________________________


Sepia Ensemble
Contemporary Musicians
CD 2022, DUX 1691

program:
1. Atsuko Ezaki - Donsu Dances for flute, oboe, clarinet, trombone, percussion, piano and string quintet
2. Marcel Chyrzyński - Betelgeuse for piano, violin and cello
3. Lars Carlsson - Vindarna växlar for flute, oboe, trombone, piano, violin and cello
4. Artur Kroschel - Gestures for clarinet, piano and cello
5. Rafał Zapała - Scherzo for flute, clarinet, percussion, piano, violin and cello
6. Krzysztof Penderecki - Quartetto per archi no.1
Ewa Fabiańska-Jelińska - Rocking Music for flute, clarinet, trombone, piano, vibraphone, violin and cello:
7. Movement I
8. Movement II

personel:
Olga Winkowska, Ostap Mańko - skrzypce
Kamil Babka - altówka
Anna Szmatoła - wiolonczela
Patryk Piłasiewicz - kontrabas
Paulina Graś-Łukaszewska - flet
Paulina Kończal - obój
Szymon Józwiak - klarnet
Wojciech Jeliński - puzon
Tomasz Sośniak - fortepian
Aleksandra Dzwonkowska-Wawrzyniak - instr.perkusyjne, wibrafon
dyrygent: Katarzyna Tomala-Jedynak
________________________________________