8.11.22

Whit Dickey Quartet: Root Perspectives /2022/

Supernova;
Doomsday Equation;
Swamp Petals;
Starship Lotus.







OPIS:

Urodzony w 1954 roku amerykański perkusista Whit Dickey nagrywał i koncertował m.in. z Matem Maneri, Davidem S.Ware i Matthew Shippem. Jego pierwszym albumem w roli lidera był "Transonic" (1998). Dziś improwizujący perkusista ma na koncie kilkanaście znakomitych albumów autorskich nagranych w rozmaitych składach od duetu do kwintetu, a w jego formacjach grali m.in.: trębacze Roy Campbell Jr. i Daniel Carter, saksofonista Rob Brown, gitarzysta Joe Morris, skrzypek Mat Maneri, pianista Matthew Shipp i kontrabasista Chris Lightcap.
Rok 2022 przyniósł kolejny album Whita Dickeya: "Root Perspectives" ("Korzeń perspektywy") wydany nakładem jego wytwórni TAO Forms, która od założenia w 2020 roku wydała jedne z najświeższych albumów ostatnich lat jak "Jesup Wagon" Jamesa Brandona Lewisa, oraz bardzo inspirujące dzieła Dickeya "Expanding Light" i "Astral Long Form".
Na "Root Perspectives" nagranym w maju 2022 roku (tuż po wydaniu poprzedniego albumu "Astral Long Form") Whit Dickey i jego współpracownicy kontynuują tworzenie i odkrywanie nowych muzycznych przestrzeni.
Stworzyłem ten album dzięki wibracji, jakie poczułem jakieś 15 lat temu obsesyjnie słuchając tytułowej kompozycji Johna Coltrane’a "Crescent” – wspomina artysta. „Zaczęło to mieć dla mnie znaczenie matematyczne”.
Brzmienie i energia kwartetu tenorowego były logicznym wyborem; przedstawia to pierwsze spotkanie Dickeya i mistrza saksofonu Tony'ego Malaby'ego, jednego z najbliższych współpracowników Dickeya Matthew Shippa i najmłodszego z grupy, zwinnego i pomysłowego basisty Brandona Lopeza.
Dickey rozpoczął eksplorację tego enigmatycznego ujęcia Coltrane'a już na "Peace Planet" (2019) z kwartetem TAO z udziałem Shippa, basisty Williama Parkera i alcisty Roba Browna.
Dickey wyjaśnia to bardziej szczegółowo: „Słuchając "Crescent" i "A Love Supreme", starałem się rytmicznie przewidywać każdy instrument klasycznego kwartetu: perkusję, bas, róg i fortepian, jednocześnie wpisując weń mantrę/wibrację. Zacząłem słyszeć jak każdy instrument w subtelny sposób uosabiał mantrę. Podczas pracy nad tym albumem wszedłem do studia z zamiarem wykorzystania perkusyjnej części mantry i pozwolić kwartetowi ruszyć z tego miejsca. Odsłuchując nagrania byłem całkiem zadowolony z tego co usłyszałem. Gram z dużą ilością celowej interpunkcji na bębnach basowych, pozostawiając miejsce na pomysłowy rozwój tematyczny z frontu yang Malaby i Shippa. Perkusja i bas są tutaj porównywalnie z yin. Utwory ułożyły się naturalnie w formie suity. Z „Supernova” i „Doomsday Equation” nadchodzi nowe życie dzięki „Swamp Petals” i „Starship Lotus”. Tony Malaby jest bardzo responsywny i bardzo pomysłowy. Jego gra ma ogromny rezonans. I tak dobrze reaguje na Matthew Shippa, którego proteuszowe rytmiczne, harmoniczne i melodyjne granie na tym albumie jest żywiołem wszystkiego. I jest też Brandon Lopez, młodszy facet z którym fajnie się pracuje. Naprawdę wykorzystuje wszystkie możliwości basu, odsłaniając wszelkie jego aspekty, czasami brzmi prawie jak kongi".
Ten i inne aspekty gry Lopeza uzupełniają unikalne, wielokierunkowe i oszczędne podejście Dickeya do całego zestawu perkusyjnego.
Koncepcyjnie jest to album skoncentrowany na perkusji” – mówi lider, wskazując na wpływ nieżyjącego, wielkiego Milforda Gravesa. „Jego afrokubańskie, przypominające timbale podejście do zestawu perkusyjnego, wywarło na mnie niezatarte wrażenie gdy byłem jego uczniem w Bennington College”.
Ta odmiana koloru i dźwięczności informuje również o głównej perspektywie Dickeya.
Czerpiąc inspirację od swoich mistrzów i muzyków zgromadzonych wokół niego, Dickey znalazł swoje muzyczne centrum, które z każdym kolejnym rokiem staje się coraz głębsze.
na podst.materiałów prasowych
Album ukazał się 21 października 2022.


_____________________________________


Whit Dickey Quartet
Root Perspectives
CD 2022, TAO Forms TAO 12

program:
1. Supernova
2. Doomsday Equation
3. Swamp Petals
4. Starship Lotus

personel:
Tony Malaby - saksofon
Matthew Shipp - fortepian
Brandon Lopez - kontrabas
Whit Dickey - perkusja
_____________________________________