8.11.22

Rafał Sarnecki: A View From The Treetop /2022/

 
A View From The Treetop; Jazz Marketing; Is This a Country Song?; Social Media Algorithm; Quantum Chromodynamics; Double-Digit Inflation; Three Kingdoms; Fluki or Flanki?; The Sloth Attack.



OPIS:

Gitarzysta, kompozytor i aranżer, urodzony w 1982 roku w Warszawie Rafał Sarnecki jako lider własnych projektów muzycznych koncertował w wielu krajach świata m.in. w Chinach, Korei Płd, Malezji, Chile, Izraelu oraz w USA. Jako jeden z niewielu polskich muzyków odnalazł się w USA, gdzie żył i tworzył przez ponad dekadę. W latach 2009-2019 był członkiem grupy saksofonisty Lucasa Pino (albumy "No Net Nonet", 2015 i "The Answer Is No", 2017). Nagrał pięć autorskich płyt, z których pierwsza „Songs From a New Place” (2008, ARMS) i trzecia „Cat’s Dream” (2014, Brooklyn Underground) były nominowane do nagrody Fryderyk. Druga, „The Madman Rambles Again” (2011) została wydana przez oficynę Fresh Sound New Talent i umieszczona przez redakcję prestiżowego amerykańskiego portalu All About Jazz pośród 12 najciekawszych albumów roku.
Sarnecki ukończył studia muzyczne w New School University w Nowym Jorku oraz w City University of New York. W 2015 roku obronił pracę doktorską na Uniwersytecie Muzycznym im.F.Chopina w Warszawie, a w 2018 roku rozpoczął pracę na Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie prowadzi wykłady z gitary jazzowej, kompozycji i aranżacji. W 2021 r. otrzymał stopień doktora habilitowanego.
W październiku 2022 roku trafił do nas (kolejny po "Climbing Trees", 2018) piąty autorski album gitarzysty: "A View From The Treetop".

tekst prasowy:
Współczesny jazz powstał w latach 40-tych XX wieku na bazie tradycji swingowej. Wykorzystywał wiele elementów charakterystycznych dla tanecznych zespołów z lat trzydziestych dwudziestego wieku jednocześnie wzbogacając je o nowe zaawansowane koncepcje muzyczne: bardziej złożone akordy, szybsze tempa, mniej oczywiste rytmy. Podstawą współczesnego jazzu zwykle był jednak taneczny rytm swingowy.
Przez ostatnie dziesięciolecia muzycy poświęcili bardzo wiele uwagi temu, jak w “nowoczesny” sposób zmodyfikować lub wręcz skomplikować ten rytm swingowy licząc na to, że powstanie w ten sposób muzyka, która zabrzmi bardziej zaskakująco i “świeżo”. Dużo mniej uwagi poświęcono wzbogacaniu i “wykrzywianiu” muzyki opartej na innych rytmach takich jak: country, punk rock, boogie-woogie czy blues. 
Komponując muzykę na płytę “A View From The Treetop” Rafał Sarnecki postanowił stawić czoło temu wyzwaniu.
Napisał utwory, które w nowy “progresywny” sposób interpretują popularne rytmy i style muzyczne. Na płycie można na przykład odnaleźć utwór, w którym sekcja rytmiczna utrzymuje akompaniament w stylistyce country, podczas gdy pozostałe instrumenty grają “przesunięte” rytmicznie i harmonicznie abstrakcyjne dźwięki. Powstaje pytanie, czy skonstruowany w ten sposób utwór to wciąż country, czy raczej jest to współczesna muzyka inspirowana stylistyką country? Stąd tytuł utworu “Is This a Country Song?”.
Utwór “Jazz Marketing” oparty jest z kolei na punk rockowym bicie perkusji. Na tle sekcji rytmicznej fortepian i saksofon wykonują abstrakcyjnie brzmiące partie przypominające charakterem muzykę klasyczną. 
Z kolei kompozycja “Fluki or Flanki?” w humorystyczny sposób wykorzystuje charakterystyczną figurę partii fortepianu typową dla muzyki boogie-woogie, a tytuł utworu nawiązuje do popularnej wśród uczestników warsztatów jazzowych gry imprezowej.
Quantum Chromodynamics” również oparte jest na charakterystycznej figurze akompaniamentu, która stała się popularna wśród początkujących gitarzystów bluesowych. Partia gitary i saksofonu jest przesunięta rytmicznie w stosunku do reszty instrumentów powodując napięcie, które rozwiązuje się dopiero na samym końcu, gdy pojawia się rockowe zniekształcone efektami solo gitary. Tytuł utworu nawiązuje do faktu, że Rafał Sarnecki oprócz wykształcenia muzycznego posiada również dyplom magistra fizyki.
Ostatni utwór na płycie “The Sloth Attack”, jak sam tytuł sugeruje, jest powolny a równocześnie momentami prowokujący, wręcz agresywny. Perkusista oraz kontrabasista wykonują wolny rockowy bit kontrastujący z krótkimi urywanymi frazami fortepianu i klarnetu. 
Piąta płyta w dorobku Sarneckiego “A View From The Treetop” to pierwszy album, który został w całości skomponowany, nagrany i zmiksowany w Polsce z udziałem wyłącznie polskich muzyków i inżynierów dźwięku.
Niewątpliwie płyta odróżnia się od poprzednich wydawnictw artysty, które powstały podczas jego trzynastoletniego pobytu w Nowym Jorku, będąc efektem połączenia inspiracji nowojorskich i europejskich.
Brzmienie gitary zostało wzbogacone licznymi efektami. Również barwa pozostałych instrumentów została zmodyfikowana w wielu fragmentach na etapie produkcji.
Album ukazał się 18 października 2022.


_____________________________________


Rafał Sarnecki
A View From The Treetop
CD 2022, Art Evolution Records 01 /2022

program:
1. A View From The Treetop
2. Jazz Marketing
3. Is This a Country Song?
4. Social Media Algorithm
5. Quantum Chromodynamics
6. Double-Digit Inflation
7. Three Kingdoms
8. Fluki or Flanki?
9. The Sloth Attack

personel: 
Rafał Sarnecki - gitara
Łukasz Poprawski - saksofon, klarnet
Piotr Wyleżoł - fortepian, Rhodes piano, Prophet 6
Wojciech Pulcyn - bass
Patryk Dobosz - perkusja
_____________________________________