Three Old Men from The Land Of Aran; Piazza Verdi; Sueno De Gatos; Czarna Porzeczka; Name Day Song; Plane Crashes And Conspiracy Theories; Ordovician Extinction; For Anastazja.
Urodzony w 1982 roku w Warszawie, gitarzysta jazzowy, kompozytor i aranżer Rafał Sarnecki od 2005 roku mieszka i koncertuje w Nowym Jorku. W roku 2008 z własnym kwartetem opublikował pierwszą autorską płytę: "Songs From A New Place" (2008 -w roku 2013 krążek ukazał się także w Japonii), która nominowana została do Fryderyka. Trzy lata później nakładem hiszpańskiej wytwórni Fresh Sound New Talent (Brad Mehldau, Michael Bates, Samuel Blaser, Gorilla Mask) światło dzienne ujrzał kolejny album Rafała "The Madman Rambles Again" (2011).
W międzyczasie poza autorskimi projektami, Sarnecki zaangażowany był w kilka projektów. Jednym z nich był kwintet tworzony wraz z Matteo Sabattinim, z którym Artysta odwiedził też Polskę w 2012 roku (m.in. koncert w Blue Note Poznań: 29.06.2012).
Wreszcie w roku 2013 w Nowym Jorku zarejestrowany został materiał na “Cat’s Dream” -trzeci autorski album Gitarzysty, którego wydaniem w 2014 roku zajęła się wytwórnia Brooklyn Jazz Underground Records (Arthur Kell, Rob Garcia).
Nowy album to osiem premierowych kompozycji Gitarzysty zaaranżowanych w konwencji jazzowego sekstetu, z jakim Sarnecki działa w Nowym Jorku już od 2008 roku. Podobnie jak w przypadku ''The Madman Rambles Again'', album został zmiksowany w nowojorskim Bass Hit Recording przez laureata Grammy -Dave'a Darlingtona (Herbie Hancock, Wayne Shorter, Sting)
O zasadniczej zmianie brzmienia ''Cat's Dream'' wobec dwóch poprzednich albumów decyduje opracowanie materiału z myślą o jazzowych wokalizach (Bogna Kicińska) i większym niż wcześniej nasyceniu repertuaru elementami latynoskimi.
W składzie formacji poza liderem i wokalistką znaleźli się młodzi amerykańscy jazzmani: znany z poprzedniego albumu saksofonista i klarnecista Lucas Pino, pianista Glenn Zaleski, basista Rick Rosato i perkusista Colin Stranahan.
Sarnecki dał muzykom swego sekstetu na ''Cat's Dream'' mnóstwo przestrzeni i możliwości indywidualnych kreacji. Tak jest choćby w pięknej balladzie ''Piazza Verdi'', gdzie wokaliza Bogny Kicińskiej przywodzi na myśl dokonania Flory Purim z wspaniałego okresu jej współpracy z Return To Forever. Mamy to okazję do zasłuchania sie w poszczególne linie instrumentalne, a partia kontrabasu Ricka Rosato brzmi tu doprawdy olśniewającym blaskiem.
Dla znających wcześniejsze poczynania Sarneckiego, wielkim zaskoczeniem może być utwór tytułowy: “Sueno de Gatos” (''Cat’s Dream''), będący zachwycającą wokalno-instrumentalną interpretacją tekstu chilijskiego poety Pablo Neruda. Nastrój fiesty, zdecydowane zmiany harmoniczne i rytmiczne, świetny wokal Bogny Kicińskiej doskonale przekazujący południowy temperament utworu i zapierająca dech w piersi instrumentacja. Kapitalna linia kontrabasu, nieśmiałe dźwięki fletu jakby żywcem wzięte z klasyków Antonio Carlosa Jobima, stylowe partie fortepianu, żywiołowa gra Colina Stranahana (perkusja) i ''last but no least'': gitara Sarneckiego, doskonale kreująca swe partie.
Zmiany rytmiczne i kalejdoskop mieniących się rozmaitymi barwami klimatów dźwiękowych, jest domeną wielowątkowego temaru ''Czarna Porzeczka''. Głównym ornamentem utworu, a zarazem rodzajem swoistej ''wisienki na torcie'' (a może własnie: porzeczki) jest tu przepięknie budowana partia solowa saksofonu tenorowego Lucasa Pino. Warto wspomnieć, iż Pino wraz z muzykami sekstetu Sarneckiego -Glennem Zaleskim i Colinem Stranahanem współpracował już w składach m.in. Briana Chahley i Stevena Lugernera, oraz nagrywając własny album ''Yellow Flower With Snail'', a z basistą Rickiem Rosato spotkał się już w projekcie ''Perpetual'' pianisty Gideona Van Geldera.
Sarnecki postawił więc na muzyków doskonale z sobą zgranych i potrafiących niemal intuicyjnie odgadywać wzajemnie swe zamiary. Zaowocowało to materiałem doprawdy ujmującym i plasującym się na najwyższej półce światowego jazzu, zarówno pod względem instrumentacji, obfitującej w fantazyjne partie improwizowane jak i dotyczącym struktur wypełniających ''Cat's Dream'' kompozycji.
Najdłuższym tematem na płycie jest wciągający bez reszty ''Plane Crashes And Conspiracy Theories'', natomiast swego rodzaju fortepianowe opus magnum Zaleskiego usłyszymy w porywającym ''Ordovician Extinction''.
Pięknym zakończeniem kompozycji ''For Anastazja'' a zarazem całego albumu, jest impresyjna koda oparta na niemal intymnych partiach fortepianu Zaleskiego, w towarzystwie zaledwie kontrabasu i perkusji, do których dopiero w finale dołącza wokal i słyszany w jakby w oddali saksofon. Zaprawdę ujmujące podsumowanie 65 minut muzycznej magii z jaką obcujemy słuchając płyty.
“Kompozycje, które znalazły się na Cat’s Dream, zostały napisane specjalnie na mój nowojorski sekstet. Pisząc utwory starałem się wyobrazić każdego z muzyków w momencie wykonywania swojej partii. Chciałem jak najlepiej wykorzystać i pokazać wyjątkowe umiejętności muzyków, z którymi współpracuję” - mówi Rafał Sarnecki o swojej płycie. “Czasem słyszę w Polsce komentarze, że moja muzyka jest obecnie bardzo amerykańska. Nowojorscy jazzmani z kolei często słyszą w moich kompozycjach silne wpływy europejskie. Cieszę się, że czasem w mojej muzyce słychać wpływy europejskie. Staram się, żeby nie było to jednak kosztem rytmu i feelingu” - kontynuuje Sarnecki. “Nigdy nie komponuję moich utworów w oparciu o wzory matematyczne. Kieruję się tylko słuchem, sercem oraz wiedzą, którą zdobyłem studiując kompozycje wielkich twórców. Z drugiej strony fizykiem chyba jest się do końca życia. Dlatego niektórzy mogą słyszeć w mojej muzyce inne podejście do konstrukcji utworów i fraz wskazujące na matematyczny sposób myślenia” - wyjaśnia Sarnecki.*
Rafał Sarnecki potrafi osiągnąć tak charakterystyczne dla nowojorskich produkcji jazzowych brzmienie, a jednocześnie przekazać w swej muzyce właściwy dla słowiańskiej kultury liryzm, tworząc zharmonizowaną i zintegrowaną całość.
''Cat's Dream'' to także po prostu przepiękne melodie generowane przez skład pełen wyjątkowej świeżości i intrygującej młodzieńczej energii z jednej strony, a z drugiej: zaskakującej dojrzałości. Zdumiewająca technika lidera posługującego się oryginalnym i indywidualnym językiem muzycznym, zawsze wykorzystywana jest w sposób bardzo przemyślany i logiczny.
To płyta, będąca po dwóch pierwszych albumach Gitarzysty, niejako inauguracją kolejnego etapu muzycznej drogi, niezwykłego Twórcy jakim jest Rafał Sarnecki. ''Cat's Dream'' mimo charakterystycznego dla wcześniejszych płyt Sarneckiego wyjątkowego sposobu postrzegania Muzycznego Świata, zdaje się być jeszcze bliżej muzycznego absolutu.
Premiera płyty: 3 października 2014
* wypowiedzi Artysty cytowane z materiałów prasowych.
Robert Ratajczak
_____________________________________________________
Rafał Sarnecki: Cat's Dream /CD 2014, BJU Records/
Three Old Men from The Land Of Aran; Piazza Verdi; Sueno De Gatos; Czarna Porzeczka; Name Day Song; Plane Crashes And Conspiracy Theories; Ordovician Extinction; For Anastazja.
skład:
Rafał Sarnecki - gitara
Lucas Pino - saksofon, klarnet, flet
Bogna Kocińska - głos
Glenn Zaleski - fortepian
Rick Rosato - bass
Colin Stranahan - perkusja
________________________________________________