Circular; Lunar Dance; Too Many Questions Left; Child's Space; Nocturne; Caffeine Express; Variations on a Folksong.
Urodzony w Budapeszcie saksofonista i kompozytor Kristof Bacso jest absolwentem Wydziału Jazzu Akademii Muzycznej im. Franciszka Liszta oraz Konserwatorium Paryskiego i Berklee College of Music w Bostonie. Obecny na jazzowej scenie od końca lat 90-tych muzyk ma za sobą szereg występów zarówno w ramach światowych festiwali jazzowych (London Jazz Festival, Pescara Jazz Festival, Barcelona Jazz Festival), jak w słynnych prestiżowych klubach (Sunset, Sunside, Porgy and Bess). Jest artystą niezwykle wszechstronnym, doskonale odnajdującym się w mainstreamie, world music i muzyce współczesnej. Ma za sobą współpracę z takimi tuzami jazzowej sceny jak Eddy Henderson czy Chris Potter. Bacso prowadzi własne formacje w konstelacjach tria i kwartetu oraz współpracuje z Kwartetem Gabora Gado i Sekstetem Kálmána Oláha. jednym z największych wyzwań dla Kristofa Bacso jest zaangażowanie się w działalność big bandu Modern Art Orchestra, w którym pelni funkcję solisty, aranżera i kompozytora.
W 2014 r. ukazał się kolejny album orkiestry: ''Circular'', w całości wypełniony kompozycjami Bacsó. To muzyka, łącząca w sobie jazz z pierwiastkami środkowoeuropejskiej duchowości. Kristof Bacso korzystając z potencjału skarbnicy światowego jazzu pod postacią legendarnych dokonań takich mistrzów jak Duke Ellington, Count Basie czy Gil Evans, przekazuje w swych kompozycjach ogrom własnej inwencji i twórczej kreatywności. Styl jego gry z kolei (na ''Circular'' jest pierwszym solistą) kojarzyć się może z najdoskonalszymi dokonaniami Ornette Colemana. Bacso doskonale kreuje solowe linie zarówno przy pomocy saksofonów (sopran i alt), jak i sięgając kilkakrotnie na płycie po flet.
''Circular'' to rodzaj przemyślanej suity, otwartej rodzajem wspaniałego, zaledwie dwuminutowego intro (utwór tytułowy), po którym mamy do czynienia z pełnym rozmachu i potęgi emanującej z 20-osobowego składu big bandu brzmieniem w ''Lunar Dance'', z wspaniałymi solówkami saksofonu (Janos Aved) i trąbki (Kornel Fekete-Kovacs).
Urzekającym nastrojem zachwyca ballada ''To Many Questions Left'', wyposażona w ujmującą melodykę i niesamowite wręcz partie solowe lidera projektu. Mimo niezwykłej potęgi brzmienia, wieloosobowej formacji udało się uzyskać niemal intymny i bardzo kameralny klimat przekazu.
Niepokojący werbel pekusji Laszlo Csizi i niemal z oddali docierające do nas partie dętę wprowadzają nas w kolejną, rozbudowaną do klikunastu minut część tej muzycznej opowieści: ''Child's Space''. Gitara Martona Fenyvesi dyskretnie i jakby nieśmiało prowokuje partie dęte, a osiągnięciem kulminacji zdaje się być tutaj impresyjna partia fortepianu Gabora Cseke, wyraziście i dosadnie wspomagana kontrabasem (Marton Soos) i wreszcie rozległe progresywne solo gitary Fenyvesi doprowadzające do niemal rockowego finału.
Swego rodzaju opus magnum jest w zestawie kompozycja ''Caffeine Express'' z świetnym ''fanfarowym'' refrenem, solówką dyrygenta orkiestry Kornela Fekete-Kovacsa i ponownie piękną, impresyjną partia fortepianu Gabora Cseke.
Kornel Fekete-Kovács w mistrzowskim stylu dyryguje całą orkiestrą podczas wszystkich zgromadzonych na ''Circular'' utworach, ale też raczy nas kilkoma wyśmienitymi solówkami. Kompozycje zgromadzone na płycie to dopracowane w każdym szczególe prawdziwe jazzowe skarby. Orkiestracja, aranżacja i opracowanie każdej indywidualnej partii doprawdy zachwyca. Rzadko mamy w ostatnich latach do czynienia z tak precyzyjnie dopieszczoną pod każdym względem, muzyką orkiestrową, robiącą jednocześnie wrażenie pełnej spontanicznie kreowanych, improwizowanych partii. Najwyższa półka.
W 2014 r. ukazał się kolejny album orkiestry: ''Circular'', w całości wypełniony kompozycjami Bacsó. To muzyka, łącząca w sobie jazz z pierwiastkami środkowoeuropejskiej duchowości. Kristof Bacso korzystając z potencjału skarbnicy światowego jazzu pod postacią legendarnych dokonań takich mistrzów jak Duke Ellington, Count Basie czy Gil Evans, przekazuje w swych kompozycjach ogrom własnej inwencji i twórczej kreatywności. Styl jego gry z kolei (na ''Circular'' jest pierwszym solistą) kojarzyć się może z najdoskonalszymi dokonaniami Ornette Colemana. Bacso doskonale kreuje solowe linie zarówno przy pomocy saksofonów (sopran i alt), jak i sięgając kilkakrotnie na płycie po flet.
''Circular'' to rodzaj przemyślanej suity, otwartej rodzajem wspaniałego, zaledwie dwuminutowego intro (utwór tytułowy), po którym mamy do czynienia z pełnym rozmachu i potęgi emanującej z 20-osobowego składu big bandu brzmieniem w ''Lunar Dance'', z wspaniałymi solówkami saksofonu (Janos Aved) i trąbki (Kornel Fekete-Kovacs).
Urzekającym nastrojem zachwyca ballada ''To Many Questions Left'', wyposażona w ujmującą melodykę i niesamowite wręcz partie solowe lidera projektu. Mimo niezwykłej potęgi brzmienia, wieloosobowej formacji udało się uzyskać niemal intymny i bardzo kameralny klimat przekazu.
Niepokojący werbel pekusji Laszlo Csizi i niemal z oddali docierające do nas partie dętę wprowadzają nas w kolejną, rozbudowaną do klikunastu minut część tej muzycznej opowieści: ''Child's Space''. Gitara Martona Fenyvesi dyskretnie i jakby nieśmiało prowokuje partie dęte, a osiągnięciem kulminacji zdaje się być tutaj impresyjna partia fortepianu Gabora Cseke, wyraziście i dosadnie wspomagana kontrabasem (Marton Soos) i wreszcie rozległe progresywne solo gitary Fenyvesi doprowadzające do niemal rockowego finału.
Swego rodzaju opus magnum jest w zestawie kompozycja ''Caffeine Express'' z świetnym ''fanfarowym'' refrenem, solówką dyrygenta orkiestry Kornela Fekete-Kovacsa i ponownie piękną, impresyjną partia fortepianu Gabora Cseke.
Kornel Fekete-Kovács w mistrzowskim stylu dyryguje całą orkiestrą podczas wszystkich zgromadzonych na ''Circular'' utworach, ale też raczy nas kilkoma wyśmienitymi solówkami. Kompozycje zgromadzone na płycie to dopracowane w każdym szczególe prawdziwe jazzowe skarby. Orkiestracja, aranżacja i opracowanie każdej indywidualnej partii doprawdy zachwyca. Rzadko mamy w ostatnich latach do czynienia z tak precyzyjnie dopieszczoną pod każdym względem, muzyką orkiestrową, robiącą jednocześnie wrażenie pełnej spontanicznie kreowanych, improwizowanych partii. Najwyższa półka.
Robert Ratajczak
_______________________________________________
Modern Art Orchestra Plays The Music Of Kristof Bacso: Circular
CD 2014, BMC Records
Circular; Lunar Dance; Too Many Questions Left; Child's Space; Nocturne; Caffeine Express; Variations on a Folksong.
muzycy:
Kornel Fekete-Kovács, Adam Gráf, Zoltan Bacsa, Gabor Subicz, Balazs Bukovinszki - trąbka, flugelhorn
Kristóf Bacso - saksofony, flet
David Ülkei - saksofony, klarnet
Janos Ávéd - saksofon, flet
Balazs Cserta, Mihaly Bajusznács - saksofon, klarnet
Gabor Bizják, Zsolt Nagy - róg
Attila Korb, Gabor Barbinek, Csáthy Miklós - puzon
Peter Kovács - tuba
Gábor Cseke - fortepian
Laszlo Csízi - perkusja
oraz:
Aron Komjáti, Marton Fenyvesi - gitara
Adras Dés - instr. perkusyjne
_______________________________________________