4.1.23

Accosphere: New Accordion Chamber Music /2022/


Peter Machajdík: In a Moment; Volodymyr Runchak: Of Sisyphus and Prometheus; Wojciech Ziemowit Zych: The Ray of Ultimate Whiteness; Renate Stivrina: The Tears of St.Lawrence; Grzegorz Majka: The Testament of Wounds; Tyler Versluis: Quintet.


OPIS:

Urodzony w 1987 roku w Krakowie wirtuoz akordeonu Grzegorz Palus, poszczycić się może wyjątkowo starannym wykształceniem zdobytym m.in. w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, Hochschule für Musik Detmold oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Również lista rozmaitych nagród i wyróżnień zdobytych w ramach licznych europejskich festiwali i przeglądów przez muzyka jest niezwykle imponująca (m.in. Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Popradzie na Słowacji, I nagroda 37.Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Puli w Chorwacji, czy II nagroda przyznana w ramach Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Klingenthal, Niemcy). Od roku 2016 Grzegorz Palus jest wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a w roku 2020 ukazał się autorski album akordeonisty "Accordion Anatomy. Mogens Ellegaard In Memoriam", dedykowany pamięci duńskiego akordeonisty, kompozytora i pedagoga Mogensa Ellegaarda.
Pochodząca ze Słowacji, a od 2009 mieszkająca w Polsce akordeonistka Alena Budziňákova, studiowała w Konserwatorium w Koszycach, Akademii Muzycznej w Krakowie, Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien oraz w Hochschule für Musik w Detmold. Ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty zarówno w Polsce i na Słowacji, jak i m.in. w: Austrii, Bośni i Hercegowinie, Belgii, Czechach, Chinach, Danii, Finlandii, Litwie, Niemczech, na Węgrzech oraz we Włoszech. Jest wielokrotną laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych, a koncertowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Przemyską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Filharmonii Berlińskiej.
Oboje artystów połączyła miłość do akordeonu i tkwiących w tym instrumencie możliwości zarówno technicznych jak wyrazowych.
W roku 2011 Grzegorz Palus i Alena Budziňákova utworzyli duoAccosphere. Duet bardzo szybko zyskał aplauz nie tylko ze strony miłośników muzyki akordeonowej, ale też całej rzeszy melomanów, którzy dopiero dzięki Accosphere zaakceptowali akordeon jako pełnoprawny instrument we współczesnej muzyce klasycznej.
Dziś Accosphere jest duetem cenionym w całej Europie dzięki wielu gorąco przyjmowanym koncertom i znakomitym nagraniom publikowanym na płytach.
W roku 2020 światło dzienne ujrzał debiutancki album Accosphere "Fairy-Tale Stories" zawierający trzy baśniowe dzieła muzyki klasycznej zagrane na dwóch akordeonach: Suitę z baletu "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego, "Moja Matka Gęś" Maurice'a Ravela i cykl "Bajki" Václava Trojana.
Drugi album wydany został rok później i również zawierał transkrypcje utworów wybranych z kanonu muzyki klasycznej. Tym razem jednak dwoje artystów pochyliło się nad dorobkiem J.S.Bacha, przedstawiając na płycie "New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach", autorskie opracowana na dwa akordeony i kwintet smyczkowy trzech koncertów pierwotnie rozpisanych na dwa klawesyny i orkiestrę, a duetowi w nagraniach towarzyszył Kwintet smyczkowy orkiestry Capella Cracoviensis.
Trzecim albumem firmowanym przez duet Accosphere jest: "New Accordion Chamber Music", tym razem ukazujący działalność duetu na polu muzyki współczesnej. Prezentowane na nim utwory powstały w ostatnich latach w ramach bezpośredniej współpracy muzyków z kompozytorami, którzy zadedykowali im swe kompozycje.
Program płyty wypełniają zarówno kompozycje przeznaczone tylko na dwa akordeony, jak uzupełnione o inne instrumenty a także głosy, tworząc unikatową paletę muzycznych barw i kształtów. Swoje bardzo zróżnicowane stylistycznie utwory, duetowi Accosphere zadedykowali współcześni twórcy pięciu różnych narodowości: Peter Machajdík (Słowacja), Volodymyr Runchak (Ukraina), Renate Stivrina (Łotwa), Tyler Versluis (Kanada) oraz polscy kompozytorzy: Wojciech Ziemowit Zych i Grzegorz Majka.
Jak mówią sami muzycy: "To bardzo osobista płyta, zarówno ze względu na repertuar, który skomponowany został dla nas przez znakomite grono międzynarodowych twórców, przez obecnych na płycie współwykonawców, którymi są nasi wieloletni muzyczni przyjaciele oraz w końcu przez kontekst czasu, w którym całość prac w przeciągu ostatnich dwóch lat miała miejsce. Dedykujemy ją Henrykowi, najmłodszemu mieszkańcowi naszego świata Accosphere, który był już z nami w czasie realizacji nagrań, a w momencie prac nad jej wydaniem stawiał swoje pierwsze kroki".
Zebrane na płycie kompozycje na duet akordeonowy, a także na dwa akordeony: z kwartetem smyczkowym, z organami, z triem instrumentów stroikowych, oraz z duetem wokalnym, tworzą bardzo urozmaicony program zarówno pod względem stylistycznym jak brzmieniowym.
To kolejny krok na drodze działalności duetu Accosphere, który tym razem odsłania przed nami utwory współczesnej światowej kameralistyki akordeonowej.
Album ukazał się 28 listopada 2022.
Robert Ratajczak


__________________________________________


Accosphere
New Accordion Chamber Music
CD 2022, DUX 1815

program:
  1. Peter Machajdík - In a Moment for accordion duo 
 
Volodymyr Runchak - Of Sisyphus and Prometheus – two instructive myths for accordion duo:
  2.  I Andante
  3. II (no tempo indication)
 
  4. Wojciech Ziemowit Zych - The Ray of Ultimate Whiteness for accordion duo and string quartet
  5. Renate Stivrina - The Tears of St.Lawrence (Perseids) for accordion duo and organ
 
Grzegorz Majka - The Testament of Wounds for mezzo-soprano, baritone, accordion duo and sonoristic layer:
  6. Matce księdza Jerzego
  7. Czarna wodo
 
Tyler Versluis - Quintet for accordion duo and woodwind trio:
  8.   I Moderato
  9.  II Intermezzo
10. III Molto allegro

wykonawcy:
- duoAccosphere:
Grzegorz Palus, Alena Budziňákova - akordeon

oraz:
- Airis String Quartet:
Aleksandra Czajor-Kowalska, Grażyna Zubik - skrzypce
Malwina Tkaczyk - altówka
Mateusz Mańka - wiolonczela

Wacław Golonka - organy
Monika Sęk - obój
Piotr Lato - klarnet
Damian Lipień - fagot
Magda Niedbała-Solarz - mezzosopran
Stanisław Duda - baryton
realizator-sonorysta: Wiesław Ochwat
__________________________________________