Johann Sebastian Bach:
Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060;
Koncert C-dur na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1061;
Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1062.
Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060;
Koncert C-dur na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1061;
Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1062.
Dwoje artystów od 2011 roku tworzących duoAccosphere połączyła miłość do akordeonu i tkwiących w tym instrumencie możliwości zarówno technicznych jak wyrazowych.
Urodzony w 1987 roku w Krakowie wirtuoz akordeonu Grzegorz Palus, poszczycić się może wyjątkowo starannym wykształceniem zdobytym m.in. w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, Hochschule für Musik Detmold oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Również lista rozmaitych nagród i wyróżnień zdobytych w ramach licznych europejskich festiwali i przeglądów przez muzyka jest niezwykle imponująca (m.in. Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Popradzie na Słowacji, I nagroda 37.Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Puli w Chorwacji, czy II nagroda przyznana w ramach Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Klingenthal, Niemcy).
Pochodząca ze Słowacji, a od 2009 mieszkająca w Polsce Alena Budziňákova, studiowała w Konserwatorium w Koszycach, Akademii Muzycznej w Krakowie, Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien oraz w Hochschule für Musik w Detmold. Ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty zarówno w Polsce i na Słowacji, jak i m.in. w: Austrii, Bośni i Hercegowinie, Belgii, Czechach, Chinach, Danii, Finlandii, Litwie, Niemczech, na Węgrzech oraz we Włoszech. Jest wielokrotną laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych, a koncertowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Przemyską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Filharmonii Berlińskiej.
W 2020 roku pod patronatem LongPlay nakładem Chopin University Press ukazał się wypełniony utworami skandynawskich kompozytorów album "Accordion Anatomy" dedykowany Mogensowi Ellegaardowi, a nagrany przez artystów tworzących duoAccosphere wraz z kwartetem smyczkowym Airis.
Krótko później światło dzienne ujrzał debiutancki album duoAccosphere "Fairy-Tale Stories" zawierający trzy baśniowe dzieła muzyki klasycznej zagrane na dwóch akordeonach: Suitę z baletu "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego, "Moja Matka Gęś" Maurice'a Ravela i cykl "Bajki" Václava Trojana. Opracowane na dwa akordeony powszechnie znane cykle Czajkowskiego i Ravela odsłoniły nieznane dotąd szerokiemu odbiorcy walory tych utworów, a uważane za jeden z najważniejszych skarbów literatury akordeonowej XX wieku "Bajki" Trojana, doskonale uzupełniły program płyty.
Kolejny album międzynarodowego projektu duoAccosphere również zawiera transkrypcje utworów wybranych z kanonu muzyki klasycznej. Tym razem jednak dwoje artystów pochyliło się nad dorobkiem Johanna Sebastiana Bacha, przedstawiając na płycie "New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach", autorskie opracowana na dwa akordeony i kwintet smyczkowy trzech koncertów pierwotnie rozpisanych przez Mistrza z Lipska na dwa klawesyny i orkiestrę (c-moll BWV 1060, C-dur BWV 1061 oraz c-moll BWV 1062). W nagraniach dokonanych w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, duoAccosphere towarzyszy grający na instrumentach barokowych Kwintet smyczkowy orkiestry Capella Cracoviensis.
Już otwierający program albumu, jeden z najsłynniejszych tematów J.S.Bacha jakim jest Allegro z Koncertu c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę (BWV 1060), rozwiewa wszelkie wątpliwości i obawy związane z sensem i efektem tego odważnego przedsięwzięcia, które mogły pojawić się przed uruchomieniem płyty. Artyści podeszli do materiału z pełnym szacunkiem i poszanowaniem, nie siląc się na niepotrzebne udziwnienia i zabiegi rekompozycyjne. Dzięki temu nawet najbardziej konserwatywni melomani, przyzwyczajeni do innego instrumentarium zaakceptują zapewne nowe, nieznane dotąd barwy i dźwiękową kolorystykę jakie duoAccosphere i muzycy Capella Cracoviensis nadali trzem, pierwotnie dedykowanym dwóm klawesynom i orkiestrze, bachowskim dziełom.
Album jest nie tylko eksperymentem zestawiającym partie dwóch akordeonów z brzmieniem historycznych instrumentów kwintetu smyczkowego, ale płytą w nowatorskim stylu ukazującą pełnię piękna zaklętą w muzyce Bacha. To także znakomity łącznik godzący miłośników akordeonu opatentowanego przez Cyrilla, Carla i Guido Demianów dopiero w 1829 roku (a więc kilkadziesiąt lat po śmierci J.S.Bacha), z odbiorcami XVIII-wiecznej muzyki klasycznej.
Urodzony w 1987 roku w Krakowie wirtuoz akordeonu Grzegorz Palus, poszczycić się może wyjątkowo starannym wykształceniem zdobytym m.in. w The Royal Danish Academy of Music w Kopenhadze, Hochschule für Musik Detmold oraz Akademii Muzycznej w Krakowie. Również lista rozmaitych nagród i wyróżnień zdobytych w ramach licznych europejskich festiwali i przeglądów przez muzyka jest niezwykle imponująca (m.in. Grand Prix Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Popradzie na Słowacji, I nagroda 37.Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Puli w Chorwacji, czy II nagroda przyznana w ramach Międzynarodowego Konkursu Akordeonowego w Klingenthal, Niemcy).
Pochodząca ze Słowacji, a od 2009 mieszkająca w Polsce Alena Budziňákova, studiowała w Konserwatorium w Koszycach, Akademii Muzycznej w Krakowie, Musik und Kunst Privatuniversität der Stadt Wien oraz w Hochschule für Musik w Detmold. Ma za sobą gorąco przyjmowane koncerty zarówno w Polsce i na Słowacji, jak i m.in. w: Austrii, Bośni i Hercegowinie, Belgii, Czechach, Chinach, Danii, Finlandii, Litwie, Niemczech, na Węgrzech oraz we Włoszech. Jest wielokrotną laureatką międzynarodowych konkursów muzycznych, a koncertowała m.in. z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej, Przemyską Orkiestrą Kameralną i Orkiestrą Festiwalu PANtonale PhilHARMONIKA w Filharmonii Berlińskiej.
W 2020 roku pod patronatem LongPlay nakładem Chopin University Press ukazał się wypełniony utworami skandynawskich kompozytorów album "Accordion Anatomy" dedykowany Mogensowi Ellegaardowi, a nagrany przez artystów tworzących duoAccosphere wraz z kwartetem smyczkowym Airis.
Krótko później światło dzienne ujrzał debiutancki album duoAccosphere "Fairy-Tale Stories" zawierający trzy baśniowe dzieła muzyki klasycznej zagrane na dwóch akordeonach: Suitę z baletu "Dziadek do orzechów" Piotra Czajkowskiego, "Moja Matka Gęś" Maurice'a Ravela i cykl "Bajki" Václava Trojana. Opracowane na dwa akordeony powszechnie znane cykle Czajkowskiego i Ravela odsłoniły nieznane dotąd szerokiemu odbiorcy walory tych utworów, a uważane za jeden z najważniejszych skarbów literatury akordeonowej XX wieku "Bajki" Trojana, doskonale uzupełniły program płyty.
Kolejny album międzynarodowego projektu duoAccosphere również zawiera transkrypcje utworów wybranych z kanonu muzyki klasycznej. Tym razem jednak dwoje artystów pochyliło się nad dorobkiem Johanna Sebastiana Bacha, przedstawiając na płycie "New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach", autorskie opracowana na dwa akordeony i kwintet smyczkowy trzech koncertów pierwotnie rozpisanych przez Mistrza z Lipska na dwa klawesyny i orkiestrę (c-moll BWV 1060, C-dur BWV 1061 oraz c-moll BWV 1062). W nagraniach dokonanych w Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach, duoAccosphere towarzyszy grający na instrumentach barokowych Kwintet smyczkowy orkiestry Capella Cracoviensis.
Już otwierający program albumu, jeden z najsłynniejszych tematów J.S.Bacha jakim jest Allegro z Koncertu c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę (BWV 1060), rozwiewa wszelkie wątpliwości i obawy związane z sensem i efektem tego odważnego przedsięwzięcia, które mogły pojawić się przed uruchomieniem płyty. Artyści podeszli do materiału z pełnym szacunkiem i poszanowaniem, nie siląc się na niepotrzebne udziwnienia i zabiegi rekompozycyjne. Dzięki temu nawet najbardziej konserwatywni melomani, przyzwyczajeni do innego instrumentarium zaakceptują zapewne nowe, nieznane dotąd barwy i dźwiękową kolorystykę jakie duoAccosphere i muzycy Capella Cracoviensis nadali trzem, pierwotnie dedykowanym dwóm klawesynom i orkiestrze, bachowskim dziełom.
Album jest nie tylko eksperymentem zestawiającym partie dwóch akordeonów z brzmieniem historycznych instrumentów kwintetu smyczkowego, ale płytą w nowatorskim stylu ukazującą pełnię piękna zaklętą w muzyce Bacha. To także znakomity łącznik godzący miłośników akordeonu opatentowanego przez Cyrilla, Carla i Guido Demianów dopiero w 1829 roku (a więc kilkadziesiąt lat po śmierci J.S.Bacha), z odbiorcami XVIII-wiecznej muzyki klasycznej.
Album ukazał się 21 maja 2021.
Robert Ratajczak
____________________________________________
duoAccosphere
String Quintet of the Capella Cracovensis Orchestra:
New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 143
program:
Johann Sebastian Bach
- Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060
1. Allegro
2. Adagio
3. Allegro
- Koncert C-dur na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1061
4. [Allegro]
5. Adagio ovvero Largo
6. Fuga
- Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1062
7. [Allegro]
8. Andante e piano
9. Allegro assai
wykonawcy:
duoAccosphere
Grzegorz Palus, Alena Budziňáková – akordeony
Kwintet smyczkowy orkiestry Capella Cracoviensis
Agnieszka Świątkowska, Tomasz Góra – skrzypce barokowe
Mariusz Grochowski – altówka barokowa
Konrad Górka – wiolonczela barokowa
Michał Skiba – kontrabas barokowy
New Double Accordion Concertos by Johann Sebastian Bach
CD 2021, Chopin University Press UMFC CD 143
program:
Johann Sebastian Bach
- Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060
1. Allegro
2. Adagio
3. Allegro
- Koncert C-dur na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1061
4. [Allegro]
5. Adagio ovvero Largo
6. Fuga
- Koncert c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1062
7. [Allegro]
8. Andante e piano
9. Allegro assai
wykonawcy:
duoAccosphere
Grzegorz Palus, Alena Budziňáková – akordeony
Kwintet smyczkowy orkiestry Capella Cracoviensis
Agnieszka Świątkowska, Tomasz Góra – skrzypce barokowe
Mariusz Grochowski – altówka barokowa
Konrad Górka – wiolonczela barokowa
Michał Skiba – kontrabas barokowy
____________________________________________