1.2.23

Daniel Kahn & The Painted Bird: The Broken Tongue /2009/

 Beyze Vintn; The Broken Tongue; Yesterday Is Buried (S’iz Nito Keyn Nekhtn); Nakht Un Regn; Migrant Chorale; Ballad Of The “Judenhure” Marie Sanders; Birch Meadow / Birkenau; Unter Di Khurves Fun Poyln; Son Of Plenty; The Most Laementable Ballade of Edward The Young; Man Of Plenty; The Silver Window.





Amerykański multiinstrumentalista, autor, reżyser i aktor teatralny pochodzenia żydowskiego Daniel Kahn, znany jest zarówno z działalności solowej jak w ramach łączących muzykę klezmerską z elementami folku, punku i kabaretu zespołów The Disorientalists (m.in. album "Who Was Essad Bey?", 2016) i The Painted Bird.
Pochodzący z okolic Detroit Daniel Kahn na Uniwersytecie w Michigan studiował aktorstwo, reżyserię, dramatopisarstwo i poezję. Po ukończeniu studiów przeniósł się do Nowego Orleanu, a następnie do Detroit, Nowego Jorku i Ann Arbor. W 2005 roku przeniósł się na stałe do Berlina, gdzie w krótkim czasie stał się integralną częścią miejskiej sceny folkowej i klezmerskiej, grając w różnych zespołach i angażując się w rozmaite projekty.
Wydany pod szyldem Daniel Kahn & The Painted Bird album "The Broken Tongue" zawiera 12 utworów autorstwa samego Kahna, oraz adaptacje wierszy i piosenek żydowskich autorów z początku XX wieku o tematyce społeczno-politycznej oraz utworu autorstwa Bertolta Brechta "Ballad Of The “Judenhure” Marie Sanders" do muzyki Hansa Eislera. Kahn muzykę tworzoną przez zespół określa jako verfremdungsklezmer. Z kolei nazwa powstałego w Berlinie jesienią 2005 roku zespołu, wywodzi się od tytułu książki Jerzego Kosińskiego "Malowany ptak".
Brzmienie zespołu definiuje klezmerska instrumentacja, partie trąbki, klarnetu, akordeonu i skrzypiec, pośród których śpiewane po angielsku, niemiecku i w jidysz teksty dotyczące współczesnych problemów politycznych, ale też bojowników w getcie warszawskim ("Birch Meadow/Birkenau"), tworzą specyficzny pejzaż dźwiękowy. W utworach odnajdziemy echa twórczości Toma Waitsa, ale też estetyki brechtowskiego kabaretu.
W tekstach Kahn niejednokrotnie łączy wersy pochodzące z poezji jidysz (Itsik Manger, Mani Leib, Avrom Reisen) z własnymi tekstami, a zespół często gra w hałaśliwym stylu, tworząc wirujący nurt mrocznej, euforycznej muzyki (np. "Man Of Plenty").
"The Broken Tongue" będący pierwszym albumem formacji Daniel Kahn & The Painted Bird, to mieszanka muzyki klezmerskiej, lirycznej stylistyki jidysz, politycznego kabaretu i punkowego folku.
Album pierwotnie ukazał się w 2006 roku, a w 2009 wznowiony został nakładem wytwórni Oriente wraz z drugą płytą grupy "Partisans & Parasites". W kolejnych latach Daniel Kahn z powodzeniem kontynuował działalność zespołu (m.in. album "Bad Old Songs", 2012), a w 2019 roku wraz z gitarzystą Vanyą Zhukiem nagrał płytę "Bulat Blues" zawierającą zabarwione bluesem anglojęzyczne wersje ballad Bułata Okudżawy.
Album z 2006 roku ukazał się nakładem Oriente Musik 10 czerwca 2010.
Robert Ratajczak (2023)


________________________________________


Daniel Kahn & The Painted Bird
The Broken Tongue
CD 2009, Oriente Musik RIEN CD 73

program:
  1. Beyze Vintn
  2. The Broken Tongue
  3. Yesterday Is Buried (S’iz Nito Keyn Nekhtn)
  4. Nakht Un Regn
  5. Migrant Chorale
  6. Ballad Of The “Judenhure” Marie Sanders
  7. Birch Meadow / Birkenau
  8. Unter Di Khurves Fun Poyln
  9. Son Of Plenty
10. The Most Laementable Ballade of Edward The Young
11. Man Of Plenty
12. The Silver Window

personel:
Daniel Kahn - głos, akordeon, pianino, gitara, ukulele
Johannes Paul Gräßer - skrzypce
Michael Tuttle - kontrabas
Detlef Pegelow - perkusja, flugelhorn, mandolina
Bert Hildebrandt - klarnet
gościnnie:
Brandon Seabrook -gitara, banjo
Eric Rosenthal - perkusja
Niki Jacobs, Sabine Ostermann, Fabian Schnedler - wokal
________________________________________