20.2.23

E.S.T.: Live in Hamburg /2007/

 Tuesday Wonderland; The Rube Thing; Where We Used to Live; Eighthundred Streets of Feet; Definition of a Dog; The Goldhearted Miner; Dolores in a Shoestand; Slipping on the Solid Ground; Goldwrap; Behind the Yashmak.






OPIS:

W pierwszej połowie lat 90-tych, szwedzki pianista i kompozytor Esbjörn Svensson wraz z basistą Danem Berglundem i perkusistą Magnusem Öströmem założył  jedną z najbardziej zjawiskowych formacji w historii europejskiego jazzu: E.S.T. Tragiczna śmierć lidera w roku 2008 przerwała pasmo sukcesów tria, które stało się symbolem skandynawskiego jazzu i do dziś postrzegane jest jako swoisty wzorzec, do którego odnoszą się m.in. takie składy jak Tingvall Trio, Helge Lien Trio, czy Espen Eriksen Trio.
Po znakomicie przyjętym albumie "When Everyone Has Gone" (1993), kolejną pozycją w dyskografii tria był album koncertowy "Live '95". To właśnie podczas koncertów ujawniała się prawdziwa magia E.S.T. Każdy występ tria był inny i wyjątkowy. Mimo to na kolejne koncertowe wydawnictwo fani tria Svenssona czekać musieli aż 12 lat.
Dwupłytowy album "Live in Hamburg" zawiera materiał zarejestrowany podczas koncertu w Laeiszhalle w Hamburgu 22 listopada 2006 roku, a ukazał się  nakładem wytwórni ACT dokładnie rok po nagraniu. Pomimo że był to ostatni koncert długiego wyczerpującego światowego tournée zespołu promującego album "Tuesday Wonderland" (2006), na który muzycy przyjechali dosłownie w ostatniej chwili, a ekipa nagłaśniająca spóźniła się, był to prawdziwie magiczny wieczór.
Przekonać się o tym możemy także po 15 latach od ukazania się "Live in Hamburg", zawierającego 120 minut materiału obejmującego pełny koncert, wraz z oklaskami i owacjami publiczności, które podkreślają stricte koncertowy charakter albumu.
Siedem z dziesięciu kompozycji jakich słuchamy na tych dwóch płytach pochodzi z albumu "Tuesday Wonderland", lecz każdy z nich brzmi niemal zupełnie inaczej niż w wersji studyjnej; utwory są bardzo rozbudowane, a improwizacje zabierają je w nieznane wcześniej rejony. To nie tylko kwestia inaczej zbudowanych solówek, ale cały przebieg i dramaturgia każdego z utworów, w swobodny i naturalny sposób kreowana jest w czasie rzeczywistym.
Także blisko 20-minutowa wersja "Definition of a Dog" z porywającymi partiami fortepianu i pulsującymi liniami basu i perkusji, to niemal zupełnie inny utwór niż ten jaki znamy z płyty "From Gagarin’s Point of View" (1999).
Wspominany po latach w tym miejscu "Live in Hamburg", to drugi i zarazem  ostatni album koncertowy E.S.T. jaki ukazał się za życia Esbjörna Svenssona.
Kilka miesięcy po tragicznej śmierci pianisty w 2008 roku ukazał się nagrany w Sydney studyjny album "Leucocyte", a w roku 2012  płyta "301zawierająca pochodzące z tej samej australijskiej sesji, a nie wydane wcześniej utwory.
W roku 2016 światło dzienne ujrzał album "E.S.T. Symphony" nagrany przez dwójkę muzyków składu E.S.T. Dana Berglunda i Magnusa Öströma wraz z Royal Stockholm Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Hansa Eka i m.in. Mariusa Neseta, Verneriego Pohjolę i Iiro Rantalę.
W późniejszych latach trafiło na rynek jeszcze kilka koncertowych płyt zawierających wcześniejsze nagrania tria jak: "Live In London" (2019, z zapisem koncertu w londyńskim Barbican Centre z maja 2005 roku), czy "Live in Gothenburg" (2019, z koncertem z października 2001), a całkiem niedawno pod postacią albumu "HOME.S." (2022) światło dzienne ujrzały odnalezione przez wdowę po Svenssonie solowe nagrania pianisty.
Mimo iż E.S.T. działało zaledwie 15 lat, legenda tego magicznego tria trwa nadal, a słuchany po ponad 15 latach od ukazania się album jednej z najznakomitszych europejskich formacji jazzowych przełomu XX i XXI wieku "Live in Hamburg", wywołuje wciąż ogromne emocje.
Album ukazał się 23 listopada 2007.
Robert Ratajczak (2023)

__________________________________________


E.S.T.
Live in Hamburg
2CD's 2007, ACT 6002-2

program:
CD1
1. Tuesday Wonderland
2. The Rube Thing
3. Where We Used to Live
4. Eighthundred Streets of Feet
5. Definition of a Dog
CD2
1. The Goldhearted Miner
2. Dolores in a Shoestand
3. Slipping on the Solid Ground
4. Goldwrap
5. Behind the Yashmak

personel:
Esbjörn Svensson - fortepian
Dan Berglund - kontrabas
Magnus Öström - perkusja
__________________________________________