13.2.23

Stockhausen - Comisso - Thomé: Lichtblick

 Blue Morning; Green Sky Burning; Belfor; Ein Hauch; Hasmin; Go on; Kokoro; Elegia.








Urodzony w 1957 roku trębacz i kompozytor z Kolonii Markus Stockhausen (syn legendarnego awangardzisty Karlheinza Stockhausena), to jeden z czołowych niemieckich muzyków jazzowych. Ma na koncie kilkadziesiąt albumów nagranych w rozmaitych składach dla takich wytwórni jak ECM, ACT czy OKeh Records, z takimi muzykami jak m.in. Gary Peacock, Ralph Towner, Vladyslav Sendecki, Arild Andersen, czy Florian Weber. Jest laureatem wielu muzycznych nagród i wyróżnień (m.in. Echo Jazz i Srebrny Kamerton).
Jednym z projektów kreatywnego trębacza było trio tworzone przez Stockausena z pianistą Angelo Comisso i perkusistą Christianem Thomé. W tym właśnie składzie muzycy wystąpili w 2004 roku na włoskich festiwalach w Triest i Udine i w takim też składzie nagrany został, wypełniony ośmioma utworami stanowiącymi rodzaj muzycznych opowieści, album "Lichtblick".
Urodzony w 1970 roku we Włoszech pianista Angelo Comisso studiował klasyczną grę na fortepianie i kompozycję w konserwatorium w Wenecji. Studiował również jazz, któremu ostatecznie oddał swą artystyczną duszę. Przed podjęciem współpracy z Markusem Stockhausenem grał z takimi muzykami jak m.in. Gianluigi Trovesi, Roberto Ottaviano, czy Gianni Basso. 
Pochodzący z Dusseldorfu rówieśnik Comisso, perkusista Christian Thomé, to jeden z najbardziej kreatywnych niemieckich perkusistów jazzowych, rozwijający swoje muzyczne koncepcje zarówno w ramach własnych zespołów (np. abstract club) jak Schäl Sick Brass Band, czy towarzysząc wokalistom (m.in. Marian Sadovska, Inga Lühning, Simin Tander czy Celine Rudolph). Thomé jest też wykładowcą na Uniwersytecie Muzycznym w Osnabrück.
Czyste, odrealnione brzmienie Stockhausena, które sprawia iż artysta od lat postrzegany jest jako trębacz o wyjątkowo pięknym brzmieniu, porywa już od otwierającej album wspólnej kompozycji tria: "Blue Morning".
Przygotowane przez Comisso "Green Sky Burning” rozpoczyna się wyraziście zarysowaną linią melodyczną trąbki, po czym następują oniryczne pasaże fortepianu ozdobione partiami perkusji, by w części trzeciej powrócić do głównego motywu dając przestrzeń dla narracji Stockhausena.
Po relaksujących tematach "Belfor" i "Ein Hauch” autorstwa Stockhausena następują pełne ekspresji: "Hasmin", rozimprowizowany temat "Go on" (oba autorstwa Comisso), oraz abstrakcyjne "Kokoro" Stockhausena momentami odwołujące się w swej estetyce do dokonań jego ojca.
Pięknym zakończeniem 50-minutowego programu jest "Elegia", w której Stockhausen i Comisso tworzą natchniony klimat błogiego spokoju, na który na zasadzie kontrastu nałożony jest pulsujący rytm perkusji.
"Lichtblick" to muzyka stylistycznie najbliższa jazzowi, ale potrafiąca też wywołać niemałe emocje u odbiorcy głównie zorientowanego na formułę współczesnej muzyki klasycznej.
Stockhausen, Comisso i Thomé wnieśli w tę muzykę część samego siebie, czyniąc album wyjątkowym i szczególnym. Mimo upływu blisko 20 lat od czasu nagrania, płyta wciąż robi ogromne wrażenie.  
Album ukazał się 11 grudnia 2004.
Robert Ratajczak (2023)


_________________________________________


Stockhausen - Comisso - Thomé
Lichtblick - prima, altrove...
CD, Aktivraum AR 10105

program:
1. Blue Morning
2. Green Sky Burning
3. Belfor
4. Ein Hauch
5. Hasmin
6. Go on
7. Kokoro
8. Elegia

personel:
Markus Stockhausen - trąbka, flugelhorn
Angelo Comisso - fortepian, syntezator
Christian Thomé - perkusja
_________________________________________