3.3.23

Margherita Fava: Tatatu /2023/

 Face Off; Tidal Waves; Rhythm-A-Ning; Bird of Passage; Resilience; All The Things You Are; Restless Mind; Hard To Say.







OPIS:

Urodzona w 1995 roku w małej wiosce Follina w północno-wschodnich Włoszech Margherita Fava, to pianistka, kompozytorka, aranżerka, liderka zespołu i pedagog. Obecnie osiadła w Tennessee w USA młoda artystka, pochodzi z rodziny o muzycznych tradycjach: jej ojciec jest skrzypkiem, a matka wiolonczelistką i śpiewaczką. Lekcje gry na fortepianie zaczęła pobierać w wieku 10 lat, a jako nastolatka sięgnęła po gitarę basową. Po usłyszeniu "So What" Milesa Davisa z legendarnego albumu "Kind of Blue" (1959) jej postrzeganie muzyki zmieniło się diametralnie. Studiowała grę na fortepianie u Xaviera Davisa, a w Michigan State University nawiązała współpracę z basistą Rodneyem Whitakerem. Po ukończeniu studiów jazzowych uzyskała tytuł magistra muzyki na Uniwersytecie Tennessee, studiując grę na fortepianie u Erica Reeda i kompozycję u Grega Tardy'ego.
Przygotowana pod okiem wielkich muzyków jazzowych Margherita Fava postanowiła nagrać swój pierwszy autorski album. Materiał wypełniający nagraną w listopadzie 2022 roku płytę "Tatatu" wypełniło sześć własnych kompozycji młodej Włoszki, oraz interpretacje standardów "Rhythm-A-Ning" Theloniousa Monka i "All The Things You Are" Jerome'a Kerna. Produkcją albumu zajął się Rodney Whitaker, a materiał zmiksował znakomity inżynier dźwięku, dwukrotny laureat Grammy, współpracujący z m.in. Herbiem Hancockiem, Waynem Shorterem, Ambrosem Akinmusirem, ale też Whitney Houston i Stingiem, Dave Darlington.
Ogrom wielkich nazwisk odpowiedzialnych za ostateczny kształt płyty "Tatatu" przytłacza, a nie doszliśmy jeszcze do muzyków, którzy wraz z Margheritą Fava zarejestrowali album.
Za dominujące w większości utworów partie saksofonu tenorowego i klarnetu odpowiedzialny jest sam Greg Tardy, którego miłośnikom jazzu przedstawiać nie trzeba, przy kontrabasie słyszymy pochodzącego z Michigan Javiera Enrique, a za perkusją zasiada Michael J Reed.
Grega Tardy Margheritta Fava poznała będąc jego studentką na Uniwersytecie Tennessee, zaś muzyków tworzących sekcję rytmiczną jej kwartetu, a także współtworzących wraz z nią odrębne trio, podczas studiów w Michigan.
Kompozycje pianistki, mimo iż wyrafinowane i dalece odbiegające od estetyki mainstreamu, to utwory (podobnie jak okładka płyty, bardziej kojarząca się z muzyką pop lub country niż z jazzem) bardzo komunikatywne i czytelne.
Margherita Fava preferuje pełne wyjątkowej wrażliwości i ekspresji wyszukane formy, a w muzyce jej kwartetu złożonego z muzyków wywodzących się z różnych pokoleń, równoważy doświadczenie i młodość. 
Na "Tatatu" odnajdziemy echa fascynacji muzyką Geralda Claytona, Mulgrew Millera, Herbiego Hancocka, Reda Garlanda i Buda Powella, a pod względem kompozycji nawiązania do Wayne'a Shortera, Roya Hargrove'a czy Dave'a Douglasa. Jednak wpływy wielkich mistrzów na debiutanckim albumie pianistki nie przysłaniają jej wyraźnie zarysowanego, indywidualnego podejścia do jazzu, bezproblemowo łączącego z sobą post-bop i bluesa z funkiem i swingiem. 
Pełna barw muzyka Margherity Fava poprzez wyszukane tekstury i urzekającą melodykę, wyraża jej własne emocje. Także dwa wplecione w program standardy brzmią świeżo i odkrywczo.
Rodney Whitaker: "Nigdy nie spotkałem nikogo w tym wieku tworzącego muzykę tak pełną uczuć i emocji. Zarówno kiedy jest bliższa mainstreamowi, jak bardziej skomplikowana harmonicznie, jej muzyka pozostaje melodyjna. Wszystko jest pełne liryzmu i wyjątkowej śpiewności”.
Premiera 10 marca 2023.
Robert Ratajczak

____________________________________________


Margherita Fava
Greg Tardy, Michael J Reed, Javier Enrique
Tatatu
CD 2023, M.Fava

program:
1. Face Off
2. Tidal Waves
3. Rhythm-A-Ning
4. Bird of Passage
5. Resilience
6. All The Things You Are
7. Restless Mind
8. Hard To Say

personel:
Greg Tardy - saksofon, klarnet
Margherita Fava - fortepian
Javier Enrique - kontrabas
Michael J Reed - perkusja
____________________________________________