IV E major, BWV 815; II C minor, BWV 813; VI E major, BWV 817; V G major, BWV 816; I D minor, BWV 812; III B minor, BWV 814.
OPIS:
Cykl sześciu suit na klawesyn, Jan Sebastian Bach skomponował w latach 1722-1725, a więc w okresie gdy ubiegał się, a następnie objął funkcję kantora w kościele świętego Tomasza w Lipsku. Aby odróżnić je od wcześniejszych suit niemieckiego kompozytora (nazwanych "angielskimi"), opatrzono je tytułem "Suity francuskie", mimo iż według muzykologów Bach pisał suity we właściwej sobie włoskiej konwencji.
W sumie Lipski Kantor skomponował trzy cykle suit na klawesyn składających się ze stylizowanych francuskich tańców dworskich: 6 suit angielskich, 6 partit i omawiane w tym miejscu 6 suit francuskich. Twórca zadedykował ten cykl swojej drugiej żonie Annie Magdalenie, a pierwszą z nich (Suite No.1 in D minor) ofiarował jej jako prezent ślubny.
Suity zawierają szereg tradycyjnych tańców stylizowanych: niemiecki allemande, francuski courante, hiszpańską sarabandę i angielski gigue, które w cyklach Bacha wzbogacane są o inne tańce, między innymi o menuet, gawot i polonez. Według jednego z niedoścignionych wykonawców "Suit francuskich", znakomitego pianisty Murraya Perahii cykl ten wobec dwóch pozostałych jest "delikatniejszy i pozbawiony brawury". Istnieje wiele kopii manuskryptu z różną ornamentyką, lecz nie zachował się oryginał, stąd przypuszczenia iż subtelne i delikatne "Suity francuskie" najprawdopodobniej pierwotnie rozpisane zostały nie na klawesyn, lecz pokrewny mu klawikord.
Po wyśmienitym albumie laureatki Nagrody Fryderyk Lilianny Stawarz ("Johann Sebastian Bach - French Suites BWV 812-817", 2021), do rąk (czy może: uszu) polskich melomanów trafił album innej znakomitej klawesynistki Ewy Mrowca, artystki koncentrującej się na wykonywaniu muzyki na oryginalnych historycznych instrumentach w wiernej oryginałowi, pierwotnej formie.
Na dwóch starannie nagranych i wydanych płytach, mamy możliwość wysłuchania kompletu kultowych suit zagranych na wiernej kopii instrumentu powstałego w Antwerpii w XVII wieku, zbudowanego przez Joannesa Ruckersa (1578–1642), a w XVIII wieku przebudowanego we Francji. Kopię klawesynu znajdującego się w Muzeum Unterlinden w Colmar zbudował Bruce Kennedy w Castelmuzio w 2020 roku, opatrując ją numerem: Opus 200.
Znakomita i wielokrotnie nagradzana klawesynistka Ewa Mrowca, proponuje inną kolejność i układ utworów, opierając się na wydaniu Bärenreiter (BA 5166) Fassung (B) mit Verzierung, opartym na Neue Bach-Ausgabe (1980).
W kolejnych odpisach suity różnią się ilością lub układem części, a czasem nazwą tańców, tak jak ma to miejsce w przypadku Loure z Suity G-dur BWV 816.
Spośród sześciu suit, jedynie ostatnia, w tonacji E-dur, BWV 817, rozpoczyna się preludium zaczerpniętym z pierwszego tomu Das Wohltemperierte Klavier.
Pozostałe zachowują następujący układ: Allemande, Courante, a pomiędzy Sarabande i Gigue pojawiają się tańce zmienne, zwane Galanterien, takie jak: Menuet, Gavotte, Bourrée, Polonaise, Anglaise, Loure oraz Air.
Album ukazał się 12 lipca 2022.
Robert Ratajczak
na podst.tekstu wydawcy
___________________________________________
Johann Sebastian Bach - The French Suites
2CD's 2022, DUX 1759/1760
program:
CD1
IV Suita Es-dur BWV 815:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gavotte
5. Air
6. Menuet
7. Gigue
II Suita c-moll BWV 813:
8. Allemande
9. Courante
10. Sarabande
11. Air
12. Menuet I, II
13. Gigue
VI Suita E-dur BWV 817:
14. Prélude
15. Allemande
16. Courante
17. Sarabande
18. Gavotte
19. Menuet polonais
20. Bourrée
21. Gigue
22. Petit Menuet
CD2
V Suita G-dur BWV 816:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gavotte
5. Bourrée
6. Loure
7. Gigue
I Suita d-moll BWV 812:
8. Allemande
9. Courante
10. Sarabande
11. Menuet I, II
12. Gigue
III Suita h-moll BWV 814:
13. Allemande
14. Courante
15. Sarabande
16. Anglaise
17. Menuet I, II
18. Gigue
Ewa Mrowca - klawesyn
___________________________________________