Suite No.2 in C minor, BWV 813;
Suite No.3 in B minor, BVW 814;
Suite No.4 in E flat major, BWV 815;
Suite No.5 in G major, BWV 816;
Suite No.6 in E major, BWV 817.
Cykl sześciu suit na klawesyn, które znajdziemy na niniejszym 2-płytowym albumie Jan Sebastian Bach skomponował w latach 1722-1725, a więc w okresie gdy ubiegał się, a następnie objął funkcję kantora w kościele świętego Tomasza w Lipsku. Aby odróżnić je od wcześniejszych suit niemieckiego kompozytora (nazwanych "angielskimi"), opatrzono je tytułem "Suity francuskie", mimo iż według muzykologów Bach pisał suity we właściwej sobie włoskiej konwencji.
W sumie J.S.Bach skomponował trzy cykle suit na klawesyn składających się ze stylizowanych francuskich tańców dworskich: 6 suit angielskich, 6 partit i omawiane w tym miejscu 6 suit francuskich. Twórca zadedykował ten cykl swojej drugiej żonie Annie Magdalenie, a pierwszą z nich (Suite No.1 in D minor) ofiarował jej jako prezent ślubny.
Suity zawierają szereg tradycyjnych tańców stylizowanych: niemiecki allemande, francuski courante, hiszpańską sarabandę i angielski gigue, które w cyklach Bacha wzbogacane są o inne tańce, między innymi o menuet, gawot i polonez. Według jednego z niedoścignionych wykonawców "Suit francuskich", znakomitego pianisty Murraya Perahii cykl ten wobec dwóch pozostałych jest "delikatniejszy i pozbawiony brawury". Istnieje wiele kopii manuskryptu z różną ornamentyką, lecz nie zachował się oryginał, stąd przypuszczenia iż subtelne i delikatne "Suity francuskie" najprawdopodobniej pierwotnie rozpisane zostały nie na klawesyn, lecz pokrewny mu klawikord.
Artystką, która na omawianym w tym miejscu albumie zmierzyła się z kompletem sześciu "Suit francuskich" jest jedna z najbardziej aktywnych polskich klawesynistek, specjalizująca się w interpretacjach muzyki dawnej, laureatka Nagrody Fryderyk Lilianna Stawarz.
Klawesynistka znana jest jako mistrzyni bardzo trudnej sztuki, nazywanej basso continuo. Według Lilianny Stawarz basso continuo to przede wszystkim sztuka gry ze słuchu, gdyż w nutach naszkicowany jest tylko zarys, a od wykonawcy zależy, co zagra pomiędzy zapisanymi przez kompozytora dźwiękami.
W ostatnim czasie melomanom i kolekcjonerom płyt, Lilianna Stawarz dała się poznać jako znakomita partnerka muzyczna współtwórcy legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów, znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza. Dokumentem owocnej współpracy obojga muzyków są albumy: "J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn" (2018, wyd. Chopin University Press pod patronatem LongPlay) z uważanym za jedno z najważniejszych dzieł muzycznej literatury baroku kompletnym cyklem Sonat Bacha, oraz wydana 2 lata później płyta "Scarlatti Sonatas" (2020, wyd. DUX) zawierająca transkrypcje na skrzypce i klawesyn 24 Sonat Domenico Scarlattiego.
Wydany przez niedoścignioną wytwórnię DUX 2-płytowy album "Johann Sebastian Bach - French Suites" przynosi 107 minut bachowskiego absolutu. Zagranego z wdziękiem i delikatnością, ale też wigorem i bezgraniczną radością. To także bardzo osobista wypowiedź artystyczna znakomitej polskiej klawesynistki.
W sumie J.S.Bach skomponował trzy cykle suit na klawesyn składających się ze stylizowanych francuskich tańców dworskich: 6 suit angielskich, 6 partit i omawiane w tym miejscu 6 suit francuskich. Twórca zadedykował ten cykl swojej drugiej żonie Annie Magdalenie, a pierwszą z nich (Suite No.1 in D minor) ofiarował jej jako prezent ślubny.
Suity zawierają szereg tradycyjnych tańców stylizowanych: niemiecki allemande, francuski courante, hiszpańską sarabandę i angielski gigue, które w cyklach Bacha wzbogacane są o inne tańce, między innymi o menuet, gawot i polonez. Według jednego z niedoścignionych wykonawców "Suit francuskich", znakomitego pianisty Murraya Perahii cykl ten wobec dwóch pozostałych jest "delikatniejszy i pozbawiony brawury". Istnieje wiele kopii manuskryptu z różną ornamentyką, lecz nie zachował się oryginał, stąd przypuszczenia iż subtelne i delikatne "Suity francuskie" najprawdopodobniej pierwotnie rozpisane zostały nie na klawesyn, lecz pokrewny mu klawikord.
Artystką, która na omawianym w tym miejscu albumie zmierzyła się z kompletem sześciu "Suit francuskich" jest jedna z najbardziej aktywnych polskich klawesynistek, specjalizująca się w interpretacjach muzyki dawnej, laureatka Nagrody Fryderyk Lilianna Stawarz.
Klawesynistka znana jest jako mistrzyni bardzo trudnej sztuki, nazywanej basso continuo. Według Lilianny Stawarz basso continuo to przede wszystkim sztuka gry ze słuchu, gdyż w nutach naszkicowany jest tylko zarys, a od wykonawcy zależy, co zagra pomiędzy zapisanymi przez kompozytora dźwiękami.
W ostatnim czasie melomanom i kolekcjonerom płyt, Lilianna Stawarz dała się poznać jako znakomita partnerka muzyczna współtwórcy legendarnego kwartetu smyczkowego Wilanów, znakomitego skrzypka Pawła Łosakiewicza. Dokumentem owocnej współpracy obojga muzyków są albumy: "J.S.Bach - 6 Sonat na skrzypce i klawesyn" (2018, wyd. Chopin University Press pod patronatem LongPlay) z uważanym za jedno z najważniejszych dzieł muzycznej literatury baroku kompletnym cyklem Sonat Bacha, oraz wydana 2 lata później płyta "Scarlatti Sonatas" (2020, wyd. DUX) zawierająca transkrypcje na skrzypce i klawesyn 24 Sonat Domenico Scarlattiego.
Wydany przez niedoścignioną wytwórnię DUX 2-płytowy album "Johann Sebastian Bach - French Suites" przynosi 107 minut bachowskiego absolutu. Zagranego z wdziękiem i delikatnością, ale też wigorem i bezgraniczną radością. To także bardzo osobista wypowiedź artystyczna znakomitej polskiej klawesynistki.
Album w katalogu DUX od 16 czerwca 2021.
Robert Ratajczak
_____________________________________________
Lilianna Stawarz
Johann Sebastian Bach - French Suites BWV 812-817
2CD's 2021, DUX 1739/1740
program:
CD1
Suite No.1 in D minor, BWV 812:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Menuet I
5. Menuet II
6. Gigue
Suite No.2 in C minor, BWV 813:
7. Allemande
8. Courante
9. Sarabande
10. Air
11. Menuet I
12. Menuet II
13. Gigue
Suite No.3 in B minor, BVW 814:
14. Allemande
15. Courante
16. Sarabande
17. Anglaise
18. Menuet I
19. Menuet II
20. Gigue
CD2
Suite No.4 in E flat major, BWV 815:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gavotte
5. Air
6. Menuet
7. Gigue
Suite No.5 in G major, BWV 816:
8. Allemande
9. Courante
10. Sarabande
11. Gavotte
12. Bourrée
13. Loure
14. Gigue
Suite No.6 in E major, BWV 817:
15. Prelude
16. Allemande
17. Courante
18. Sarabande
19. Gavotte
20. Menuet polonais
21. Petit menuet
22. Menuet polonaise da capo
23. Bourrée
24. Gigue
Lilianna Stawarz - klawesyn
2CD's 2021, DUX 1739/1740
program:
CD1
Suite No.1 in D minor, BWV 812:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Menuet I
5. Menuet II
6. Gigue
Suite No.2 in C minor, BWV 813:
7. Allemande
8. Courante
9. Sarabande
10. Air
11. Menuet I
12. Menuet II
13. Gigue
Suite No.3 in B minor, BVW 814:
14. Allemande
15. Courante
16. Sarabande
17. Anglaise
18. Menuet I
19. Menuet II
20. Gigue
CD2
Suite No.4 in E flat major, BWV 815:
1. Allemande
2. Courante
3. Sarabande
4. Gavotte
5. Air
6. Menuet
7. Gigue
Suite No.5 in G major, BWV 816:
8. Allemande
9. Courante
10. Sarabande
11. Gavotte
12. Bourrée
13. Loure
14. Gigue
Suite No.6 in E major, BWV 817:
15. Prelude
16. Allemande
17. Courante
18. Sarabande
19. Gavotte
20. Menuet polonais
21. Petit menuet
22. Menuet polonaise da capo
23. Bourrée
24. Gigue
Lilianna Stawarz - klawesyn
_____________________________________________